Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?
REKLAMA
REKLAMA
Przygotowanie
REKLAMA
Do sprawdzenia kabli potrzebny nam będzie miernik cyfrowy, czyli inaczej multimetr, szczypce, preparat WD40 i ręcznik papierowy.
Zobacz też: Jak oczyścić kable wysokiego napięcia?
Sprawdzenie
Upewnijmy się, że silnik jest wyłączony a maska dobrze podparta, zanim zaczniemy prace nad kablami. Przewody należy najpierw wyczyścić z pomocą WD40 i ręcznika papierowego. Następnie powinniśmy usunąć przewody z komory silnika, po prostu odpinając je od gniazd jednostki napędowej i aparatu zapłonowego. Wtedy będziemy mogli dokładnie obejrzeć końcówki. Powinny one być czyste i wolne od jakichkolwiek oznak korozji.
Zobacz również: Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?
REKLAMA
Gdy końcówki są już po inspekcji, możemy przystąpić do pomiaru oporu. Nasz miernik powinien być ustawiony tak, aby właśnie mierzył opór, podawany w Ohmach. Możemy dokonać pomiaru po ustawieniu jego pokrętła w pozycję 20 000, ale pamiętajmy, że krótsze kable powinny mieć mniejszy opór, dlatego różnice w wyniku pomiaru dla różnych kabli są normalne. Pomiaru dokonujemy na jednym kablu w danym momencie, przykładając końcówki miernika do końcówek kabla.
Opór mierzymy do momentu, kiedy wynik na mierniku ustabilizuje się. Krótkie kable powinny mieć opór około 6-7 Ohm, natomiast wynik średniej długości kabli będzie zaczynał się od 7,5 do 9 Ohm. Przy długich, wynik ten powinien wahać się w zakresie od 9 do 11 Ohm. Jeśli wyniki są mniejsze, dany kabel powinien zostać wymieniony.
Przy montażu kabli warto spryskać ich końcówki preparatem WD40, aby zapobiec zakleszczeniu.
Kable wysokiego napięcia to bardzo ważny element instalacji elektrycznej w naszym samochodzie. Jeśli są uszkodzone, nasz silnik będzie przerywał, dławił się lub w ogóle nie będzie działał. Dbajmy więc o ich stan i sprawdzajmy je regularnie.
Zobacz również: Kiedy wymieniać świece?
REKLAMA
REKLAMA