REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typowe błędy popełniane przy korzystaniu z klimatyzacji

Subskrybuj nas na Youtube
klimatyzacja
klimatyzacja
Motointegrator.com

REKLAMA

REKLAMA

Większość kierowców nieumiejętnie korzysta z klimatyzacji co odbija się m.in na trwałości tego urządzenia. Jak uniknąć błędów mogących zniszczyć klimatyzację?

Większość kierowców nieumiejętnie korzysta z klimatyzacji

Nadchodzą wakacje. Niebawem wiele osób siądzie za kierownicą swoich aut wyruszając w podróż, która bez względu na długość trasy może okazać się bardzo uciążliwa. Szczególnie, gdy temperatura z oknem przekroczy kilkanaście stopni i zacznie dawać się podróżującym we znaki. Zanim uruchomimy klimatyzację w naszym samochodzie, powinniśmy poznać ogólne metody posługiwania się tym układem, które przydadzą się zawsze. Niezależnie, czy będzie to klimatyzacja ręczna, automatyczna (klimatronik), wielostrefowa, czy każda inna.

REKLAMA

REKLAMA

Klimatyzacja - nie tylko podczas upałów

Uruchamianie klimatyzacji wyłącznie podczas upałów to poważny błąd. Dlaczego? Ponieważ czynnik pracujący w układzie jest wymieszany z olejem i zapewnia odpowiednie smarowanie sprężarki. Dlatego co jakiś czas powinno włączyć się klimatyzację, aby nasmarować i zakonserwować układ.  Ponadto  służy on zarówno do schładzania powietrza, jak i jego osuszania. Druga z wymienionych funkcjonalności doskonale sprawdza się w warunkach jesiennych lub zimowych stanowiąc nieocenioną pomoc, gdy mamy problem z parującymi szybami. Gdy temperatura spadnie poniżej 5 stopni Celsjusza, a układ schładzania powietrza będzie wyłączony, osuszanie z pewnością zadziała znakomicie.

Zobacz też: Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Z otwartym oknem

Wsiadając do długo stojącego na słońcu i mocno nagrzanego samochodu w pierwszej kolejności powinniśmy otworzyć na chwilę szeroko wszystkie drzwi i przewietrzyć wnętrze. Gdy uruchomimy auto (przed włączeniem klimatyzacji) przejedźmy kilkaset metrów z otwartymi oknami. Dzięki temu schłodzimy wnętrze pojazdu do temperatury zewnętrznej bez użycia klimatyzacji, obciążenie sprężarki zostanie zmniejszone, a zużycie paliwa przez silnik samochodu nieznacznie się obniży. Podczas jazdy z włączoną klimatyzacją należy zamknąć szczelnie wszystkie okna oraz uchylony dach. Najszybciej obniżymy temperaturę powietrza we wnętrzu auta, gdy ustawimy chłodzenie  na tryb automatyczny oraz wewnętrzny obieg powietrza wewnątrz auta (trzeba pamiętać, aby po schłodzeniu wnętrza przełączyć na zewnętrzny obieg powietrza).

REKLAMA

Unikaj maksymalnego chłodzenia

Nigdy nie ustawiajmy klimatyzacji na maksymalne chłodzenie. Dlaczego? Ponieważ sprężarka klimatyzatora samochodowego nie jest urządzeniem typowo przemysłowym i praca w trybie ciągłym powoduje jej szybkie zużywanie się. Jaka jest zatem optymalna temperatura, którą powinniśmy ustawić na sterowniku klimatyzacji? Około 5-7 °C mniejsza, niż wskazania termometru na zewnątrz samochodu. Czyli jeśli za oknem naszego pojazdu jest 30 °C klimatyzację ustawiamy na 23-25 °C. Warto również włączyć automatyczny tryb pracy. W przypadku, gdy klimatyzacja jest sterowana ręcznie i nie posiada wskaźnika temperatury, pokrętła powinny zostać ustawione tak, aby z nawiewów leciało chłodne, a nie zimne powietrze. Ważne by unikać kierowania strumienia powietrza z nawiewów bezpośrednio na kierowcę i pasażerów, bo może się to skończyć poważnym przeziębieniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Układ chłodzenia latem. Jak o niego dbać?

Obowiązkowy przegląd klimatyzacji

Przynajmniej raz w roku powinniśmy wykonać dokładny przegląd układu klimatyzacji w naszym samochodzie. Najlepiej w sprawdzonym warsztacie, który skontroluje szczelność układu i stanu czynnika chłodzącego, stanu mechanicznego sprężarki (np. napędu), wymieni filtry oraz przeprowadzi odgrzybianie przewodów klimatyzacji. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnego zapachu z nawiewów i wszelkiego rodzaju dolegliwości związanych np. z alergią na grzyby lub kurz. Warto poprosić serwisantów o wskazanie zbiornika na skropliny lub przewodu odprowadzającego wodę pod samochód. Dzięki temu będziemy mogli samodzielnie, okresowo skontrolować drożność układu lub opróżniać go we własnym zakresie.

ŹRÓDŁO: TOTAL Polska

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA