Jaki płyn chłodniczy wybrać do wymiany?
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana
REKLAMA
Wymiany płynu chłodniczego dokonujemy na zimnym silniku. Zdejmujemy opaskę, przytrzymującą dolny wąż chłodnicy. Wprawnym ruchem ściągamy wąż i kierujemy go do uprzednio przygotowanego naczynia. Aby przyspieszyć opróżnianie układu z cieczy chłodzącej można dodatkowo odkręcić korek wlewowy płynu oraz korek ze zbiorniczka wyrównawczego. Po spuszczeniu płynu, zakładamy wąż na miejsce wraz z opaską. Uzupełniamy płyn oraz odpowietrzamy układ. Tu się pojawia pytanie: jaki płyn zastosować?
Zobacz również: Jak przygotować auto na lato?
Typy płynów
Obecnie produkowane ciecze do chłodnic wykorzystują trzy technologie:
- IAT – technologia dodatków nieorganicznych (zawiera krzemiany i azotyny, które tworzą ochronną warstwę na wewnętrznych powierzchniach układu chłodzenia. Płyny w technologii IAT stosowane są głównie w silnikach z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Z uwagi na ich właściwości, wymiana nie rzadziej, niż co 2 lata);
- OAT – technologia dodatków kwasów organicznych (nie zawiera krzemianów, użyte środki usuwają powstałe tlenki metali i tworzą bardzo cienką warstwę zabezpieczającą, brak możliwości stosowania w samochodach o starszych konstrukcjach z uwagi na występujące w chłodnicach luty ołowiowe, reagujące z kwasami organicznymi, mogą być stosowane nawet do 5 lat);
- HOAT – hybrydowej technologia dodatków organicznych (kompatybilna z technologią IAT. Zawiera związki krzemianowe oraz kwasy organiczne, w porównaniu z IAT lepsza ochrona elementów aluminiowych narażonych na korozję wżerową, odznacza się wydłużoną trwałością).
Zobacz również: Jak umyć silnik?
REKLAMA
REKLAMA