BMW seria 3 E36: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę oleju zalecamy wykonać co roku. Koszt zakupu filtra oleju to wydatek średnio 30 złotych. Producent zaleca wymianę oleju w silniku benzynowym co 10 000 kilometrów natomiast w Dieslu co 7 500 km. Można zwiększyć ten dystans dwukrotnie. W przypadku benzyny przyjmujemy 20 000 kilometrów a w wysokoprężnym 15 000 km.
REKLAMA
Zanim podejmiemy pracę, zalecamy zebrać wszystkie potrzebne narzędzia oraz materiały eksploatacyjne. Na pewno będzie nam potrzebny podnośnik. Możemy do tego wykorzystać tradycyjny lewarek z podstawkami. Jeżeli mamy dostęp do kanału rewizyjnego to również jest to dobre rozwiązanie. Do odkręcenia śruby filtra oleju jest potrzebny klucz nasadowy 13, 17 lub 19 w zależności od wersji silnikowej.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu
Należy przygotować puste naczynie do zlania zużytego oleju. Powinno mieć pojemność od 5 do 8 litrów. Uzależnione jest to od pojemności naszego silnika. Zalecamy wymienić również aluminiową uszczelkę. Jest ona dostępna w sklepach motoryzacyjnych sprzedających części do BMW. Teraz musimy zaopatrzyć się w olej do naszego samochodu. Poniżej znajduje się zestawienie wersji silnikowych wraz z potrzebną ilością oleju do wymiany.
- 316i, 318i – 4.0 L
- 318is, 318ti do grudnia 1995 – 4.5 L
- 318is, 318ti od stycznia 1996 – 5.0 L
- 318tds do sierpnia 1994 – 5.0 L
- 318tds od września 1994 – 5.5 L
- 325td, 325tds do sierpnia 1994, 320i, 323i/ti, 325i, 28i – 6.5 L
- 325td, 325tds od września 1994 – 7.0 L
Przed wymianą należy trochę rozgrzać silnik, aby olej nie był zbyt gęsty. Po powrocie unosimy samochód i odkręcamy dolną osłonę silnika (jeżeli występuje) i podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy. Odkręcamy go i czekamy aż spłynie cały olej. Stary olej należy zutylizować w odpowiednim punkcie. Wyjmujemy korek i wymieniamy uszczelkę. Przechodzimy do wymiany filtru. Na początku odkręcamy środkową śrubę filtru oleju. W modelach od 1994 roku może być pokrywa wkręcana.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: sprawdzenie ciśnienia sprężania
Wyjmujemy filtr oraz starą uszczelkę gumową. Następnie montujemy nowy zestaw (filtr + uszczelka) i zakręcamy pokrywę. Dokręcamy korek spustowy na misce olejowej i nalewamy oleju. Odkręcamy korek wlewu w pokrywie głowicy cylindrów i wlewamy 3/4 nominalnej objętości oleju. Uruchamiamy silnik (nie wkręcając go w obroty!) i czekamy około minuty. Gasimy go i ponownie sprawdzamy stan i dolewamy brakującą ilość.
REKLAMA
REKLAMA