Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Przyszłość czy nie?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Przyszłość czy nie?
Paliwa syntetyczne do silników spalinowych mogą uratować obecnie znane pojazdy? To pytanie, które zaczynają zadawać sobie koncerny.

Czym są paliwa syntetyczne?

Paliwa syntetyczne to nic innego jak środki chemiczne uzyskiwane na drodze procesu syntezy, które mogą stanowić alternatywę dla benzyny i oleju napędowego. Jakie przynoszą zalety? Pozwalają drastycznie ograniczyć poziom emisji szkodliwych związków powstałych w wyniku procesu spalania. A skutek takiej sytuacji może być jeden. Przemysł naftowy liczy na to, że e-paliwa pomogą wyłączyć samochody z silnikami spalinowymi z proponowanego przez UE zakazu sprzedaży ich w 2035 r. Tylko na ile ten plan jest realny?

Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Czy obniżą emisję?

Pierwszy z problemów dotyczy bazy technologicznej. Bo o ile koncerny naftowe wiedzą już jak tworzyć paliwa syntetyczne, to nadal segment, który nie został w pełni zbadany. Ciężko zatem powiedzieć w jakim stopni e-paliwa są w stanie obniżyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. To wymaga badań, ale na te niestety... może nie być czasu. Do roku 2035 zostało 13 lat. Przez 13 lat producenci naftowi musieliby dokładnie sprawdzić wpływ paliw syntetycznych na skład spalin i przygotować na tyle przekonujące raporty, które pozwoliłyby UE na podjęcie działań.

Dodatkowo nie istnieją odpowiednie zakłady produkcyjne dostosowane do produkcji paliw syntetycznych, a do tego nie ma światowych standardów certyfikacji paliw syntetycznych. To wszystko trzeba byłoby wypracować do roku 2035.

Paliw syntetycznych może po prostu brakować!

Kolejny z problemów wyłania się z prognozy produkcji e-paliw opartej na scenariuszu opracowanym przez jednostkę badawczą przemysłu rafineryjnego Concawe. Ta wskazuje wyraźnie, że do roku 2035 paliwa syntetycznego wystarczy dla jedynie 2 proc. samochodów obecnych na europejskich drogach. Produkcji rafineryjnej nie da się bowiem przestawić w tym kierunku w tak krótkim czasie. W skrócie, paliwami tymi zasilanych będzie 5 milionów spośród 287 milionów pojazdów eksploatowanych w Unii Europejskiej.

Syntetyczne paliwa mają za mało czasu...

Nietrudno jest orzec, że paliwa syntetyczne raczej nie przedłużą życia silnika spalinowego w nowych samochodach w Europie. Być może nie są w stanie wystarczająco obniżyć emisji, być może decydują o tym czynniki produkcyjne, a być może po prostu brak wystarczającej ilości czasu do wypracowania odpowiedniej technologii. Tyle że elektryfikacja też nie jest idealnym rozwiązaniem. Głównie z uwagi na swoje ograniczenia zasięgowe, jak i kwestię produkcji energii w Europie z udziałem paliw kopalnych. A przymus zakupu elektryków zbliża się coraz większymi krokami.

Jak informuje Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, trwa finalizacja prac prawodawców unijnych nad przepisami dotyczącymi proponowanego wycofania silników spalinowych w 2035 r. Następna runda negocjacji odbędzie się 27 października.

Moto
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Teraz benzyna lada dzień po 7 zł za litr, koniec majówkowej promocji na paliwa, ile zapłacimy w wakacje
06 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

pokaż więcej
Proszę czekać...