Opony do samochodów elektrycznych, czyli jakie?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Opony do samochodów elektrycznych, czyli jakie? / Continental
Opony do samochodów elektrycznych są jednym z kluczowych elementów zeroemisyjnej rewolucji. Czemu ich rola jest tak ważna?

Opony do samochodów elektrycznych. Czy muszą być specjalne?

Prace nad oponami do samochodów elektrycznych zaczęły się dobrą dekadę temu. Powód? Między 20 a 30 proc. emisji związanych ze spalaniem paliwa jest powodowanych przez opony. Do 2030 roku poziom emisji z transportu ma być zmniejszony o 60 proc. w odniesieniu do roku 1990. Do 2050 roku ma być osiągnięta bezemisyjność. Dla realizacji tego celu niezbędne są odpowiednie opony - mówi Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska.

Opony do samochodów elektrycznych. Na początek opory toczenia

W przypadku opon do samochodów elektrycznych - ale też hybrydowych czy hybrydowych plug-in - kluczowym parametrem stają się zatem opory toczenia. Jak się je redukuje? Metody tak naprawdę są dwie. Po pierwsze chodzi o dopracowanie mieszanki gumowej - a w tym utrzymanie stałego połączenia pomiędzy krzemionką a gumą. Po drugie inżynierowie mają sporo pracy do wykonania w zakresie kształtu bieżnika - bo jego elementy też mogą generować dodatkowy opór stawiany w czasie pracy na asfalcie.

Opony do samochodów elektrycznych muszą być trwałe!

Ekologiczność w przypadku opon do samochodów elektrycznych to jednak nie tylko kwestia oporów toczenia. Bo równie ważnym wskaźnikiem staje się trwałość ogumienia. Im więcej kilometrów pokona ogumienie, tym mniej szkodliwych dla środowiska odpadów zostanie wygenerowanych - mowa zatem o kryteriach zrównoważonego rozwoju w całym cyklu życia opony. Trwałość ogumienia w przypadku elektryków ma znaczenie z jeszcze jednego powodu. Za sprawą baterii często są cięższe, a za sprawą szybko dostępnego momentu obrotowego oferują lepsze przyspieszenie.

Opony do samochodów elektrycznych. A co z hałasem?

Opory toczenia to jedno. Trwałość drugie. Trzeci z czynników? Tym bez wątpienia jest... hałas generowany w czasie pracy. I czynnik ten w przypadku samochodów elektrycznych nabiera całkowicie nowego znaczenia. Powód? Bo w e-autach dźwięki dochodzące do uszu pasażerów są generowane przede wszystkim przez opony. Inżynierowie z rynku oponiarskiego starają się opracowywać zatem tłumiki montowane w ogumieniu. Ich zadaniem jest wyłapywanie wibracji tak, aby te nie zostały przeniesione do kabiny pasażerskiej.

Źródło: Materiały prasowe Continental

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...