REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zbudowany jest silnik auta WRC?

VW Polo WRC 2015 rajdy
VW Polo WRC 2015 rajdy
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Silnik Volkswagena Polo WRC to niezwykle nowoczesna jednostka napędowa. Lekka, bardzo mocna, o świetnych osiągach. Zobacz jakimi parametrami charakteryzuje się silnik samochodu WRC.

Silnik VW Polo WRC 2015

Przy udoskonalaniu detali silnika temat ograniczenia masy odgrywał bardzo dużą rolę. 318-konna jednostka napędowa waży dokładnie tyle, ile wymaga regulamin, czyli 81,5 kilograma. Z jednej strony, minimalna masa silnika w sezonie 2015 została przez strażników regulaminu FIA obniżona o kilogram, z drugiej strony w dotychczasowej wersji silnika tkwił jeszcze potencjał oszczędności, który dzięki zmianom konstrukcyjnym został teraz w pełni wykorzystany. „Przy pracach rozwojowych nad silnikiem największe znaczenie ma moc jednostki napędowej, jej zachowanie się podczas jazdy i masa” – wyjaśnia dr Donatus Wichelhaus, szef działu rozwoju silników w Volkswagen Motorsport. „Jeżeli chodzi o dwa pierwsze punkty, to już w sezonach 2013 i 2014 byliśmy blisko optimum. Przy przygotowywaniu do nowej homologacji dążyliśmy przede wszystkim do tego, aby dotrzeć do dopuszczalnej granicy masy. I to nam się udało.” Ponadto konstruktorzy silników i specjaliści od pozostałych podzespołów konsekwentnie wykorzystywali doświadczenia zdobyte w ubiegłych dwóch latach, na przykład w kwestii łatwości serwisu.

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Polo WRC: dane techniczne

Dane techniczne VW Polo WRC
Typ czterocylindrowy silnik rzędowy z turbosprężarką i z chłodnicą powietrza doładowującego, umieszczony poprzecznie przed przednią osią
Pojemność 1.600 cm3
Moc 234 kW (318 KM) przy 6.250 obr./min.
Moment obrotowy 430 Nm przy 5.000 obr./min.
Średnica cylindra/ skok tłoka 83,0 mm/ 73,8 mm
Średnica zwężki dopływu powietrza 33 mm (regulamin FIA)
Układ przeniesienia napędu
Skrzynia biegów sekwencyjna, sześciobiegowa przekładnia z hydrauliczną zmianą przełożeń; łopatka zmiany biegów przy kierownicy
Napęd osi stały napęd na cztery koła z równym rozdziałem momentu obrotowego między przednią a tylną oś, wielopłytkowe blokady mechanizmów różnicowych na przedniej i tylnej osi
Sprzęgło hydrauliczne, dwutarczowe sprzęgło ze spieków firmy ZF
Przyspieszenie 0-100 km/h w około 3,9 sekundy
Prędkość maksymalna 200 km/h
Zawieszenie
Przednia/ tylna oś kolumny McPhersona, amortyzatory firmy ZF
Ugięcie sprężyny ok.180 mm na asfalcie, ok. 275 mm na szutrze
Układ kierowniczy układ zębatkowy ze wspomaganiem
Układ hamulcowy wentylowane tarcze hamulcowe na wszystkich kołach (ø 355 mm z przodu i ø 350 mm z tyłu na asfalt; na szuter z przodu i z tyłu – ø 300 mm), aluminiowe zaciski hamulcowe (czterotłoczkowe przy wszystkich kołach)
Obręcze kół 8 x 18 cali na asfalt, 7 x 15 cali na szuter

Źródło: materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA