Jak zbudowany jest silnik auta WRC?
REKLAMA
REKLAMA
Silnik VW Polo WRC 2015
Przy udoskonalaniu detali silnika temat ograniczenia masy odgrywał bardzo dużą rolę. 318-konna jednostka napędowa waży dokładnie tyle, ile wymaga regulamin, czyli 81,5 kilograma. Z jednej strony, minimalna masa silnika w sezonie 2015 została przez strażników regulaminu FIA obniżona o kilogram, z drugiej strony w dotychczasowej wersji silnika tkwił jeszcze potencjał oszczędności, który dzięki zmianom konstrukcyjnym został teraz w pełni wykorzystany. „Przy pracach rozwojowych nad silnikiem największe znaczenie ma moc jednostki napędowej, jej zachowanie się podczas jazdy i masa” – wyjaśnia dr Donatus Wichelhaus, szef działu rozwoju silników w Volkswagen Motorsport. „Jeżeli chodzi o dwa pierwsze punkty, to już w sezonach 2013 i 2014 byliśmy blisko optimum. Przy przygotowywaniu do nowej homologacji dążyliśmy przede wszystkim do tego, aby dotrzeć do dopuszczalnej granicy masy. I to nam się udało.” Ponadto konstruktorzy silników i specjaliści od pozostałych podzespołów konsekwentnie wykorzystywali doświadczenia zdobyte w ubiegłych dwóch latach, na przykład w kwestii łatwości serwisu.
REKLAMA
Volkswagen Polo WRC: dane techniczne
Dane techniczne | VW Polo WRC |
Typ | czterocylindrowy silnik rzędowy z turbosprężarką i z chłodnicą powietrza doładowującego, umieszczony poprzecznie przed przednią osią |
Pojemność | 1.600 cm3 |
Moc | 234 kW (318 KM) przy 6.250 obr./min. |
Moment obrotowy | 430 Nm przy 5.000 obr./min. |
Średnica cylindra/ skok tłoka | 83,0 mm/ 73,8 mm |
Średnica zwężki dopływu powietrza | 33 mm (regulamin FIA) |
Układ przeniesienia napędu | |
Skrzynia biegów | sekwencyjna, sześciobiegowa przekładnia z hydrauliczną zmianą przełożeń; łopatka zmiany biegów przy kierownicy |
Napęd osi | stały napęd na cztery koła z równym rozdziałem momentu obrotowego między przednią a tylną oś, wielopłytkowe blokady mechanizmów różnicowych na przedniej i tylnej osi |
Sprzęgło | hydrauliczne, dwutarczowe sprzęgło ze spieków firmy ZF |
Przyspieszenie | 0-100 km/h w około 3,9 sekundy |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Zawieszenie | |
Przednia/ tylna oś | kolumny McPhersona, amortyzatory firmy ZF |
Ugięcie sprężyny | ok.180 mm na asfalcie, ok. 275 mm na szutrze |
Układ kierowniczy | układ zębatkowy ze wspomaganiem |
Układ hamulcowy | wentylowane tarcze hamulcowe na wszystkich kołach (ø 355 mm z przodu i ø 350 mm z tyłu na asfalt; na szuter z przodu i z tyłu – ø 300 mm), aluminiowe zaciski hamulcowe (czterotłoczkowe przy wszystkich kołach) |
Obręcze kół | 8 x 18 cali na asfalt, 7 x 15 cali na szuter |
Źródło: materiały prasowe Volkswagen
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA