REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa drugiej generacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Nowe systemy sterowania wtryskiem paliwa i składem mieszanki paliwow-powietrznej wymusiły konieczność dostosowania do nich instalacji gazowych. Fot. Newspress
Nowe systemy sterowania wtryskiem paliwa i składem mieszanki paliwow-powietrznej wymusiły konieczność dostosowania do nich instalacji gazowych. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie na rynek silników z układami wtrysku benzyny i elektronicznym sterowaniem składem mieszanki za pomocą sondy lambda wymusiło na konstruktorach układów zasilania gazowego dostosowanie konstrukcji instalacji gazowych do wymogów nowego typu silników.

Generalna zasada działania instalacji drugiej generacji jest taka sama jak w przypadku pierwszej generacji, różnica tkwi natomiast w sposobie sterowania składem mieszanki. W miejsce śruby regulacyjnej na przewodzie między reduktorem, a mieszalnikiem trafił zawór dławiący sterowany silnikiem krokowym. W układach drugiej generacji znacznie bardziej rozbudowana została instalacja elektryczna. Zawiera ona przełącznik wyboru paliwa, centralkę elektroniczną sterującą silnikiem krokowym oraz emulatory sond lambda i wtryskiwaczy. Emulatorem nazywamy układy elektroniczne generujące sygnały elektryczne, które niejako „oszukują” sterownik układu benzynowego, imitując poprawną pracę wtryskiwaczy benzynowych i sondy lambda podczas zasilania silnika gazem LPG. Jest to konieczne, ponieważ w przypadku braku emulatorów sterownik układu benzynowego generował będzie błędy i uniemożliwi poprawną pracę silnika. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

Elektronika instalacji gazowej ustala skład mieszanki paliwowo - powietrznej za pomocą sygnału pochodzącego z sondy lambda, dzięki temu, w odróżnieniu od instalacji pierwszej generacji, korekcja proporcji paliwo - powietrze jest wykonywana na bieżąco. Podstawą prawidłowej regulacji układu zasilania drugiej generacji jest właściwy dobór mieszalnika oraz dobór i regulacja reduktora, podobna jak w przypadku układów pierwszej generacji. Zadaniem sterownika instalacji gazowej jest zatem jedynie korekta składu mieszanki, a nie tworzenie charakterystyki układu zasilania gazem, za którą odpowiada reduktor i mieszalnik. 

Zobacz również: Jak ratować zerwane gwinty?

REKLAMA

Do diagnostyki instalacji drugiej generacji służy analizator składu spalin oraz oprogramowanie diagnostyczne zainstalowane w komputerze PC. Oprogramowanie pozwala na monitorowanie podstawowych sygnałów takich jak: prędkość obrotowa silnika, położenie silnika krokowego oraz napięcie sondy lambda, jak również innych parametrów, np. temperatura parownika czy stopień otwarcia przepustnicy. Przełączanie między paliwami, inaczej niż w przypadku instalacji pierwszej generacji, odbywa się automatycznie po osiągnięciu ustalonych wartości prędkości obrotowej silnika i temperatury parownika. Silnik uruchamiany jest zwykle na zasilaniu benzyną, co jest szczególnie wskazane przy niskich temperaturach otoczenia. Ponieważ nie ma konieczności wypalania paliwa pozostałego w gaźniku przechodzenie między paliwami nie powoduje żadnych dodatkowych niedogodności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA