REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa drugiej generacji?

Łukasz Krasowski
Nowe systemy sterowania wtryskiem paliwa i składem mieszanki paliwow-powietrznej wymusiły konieczność dostosowania do nich instalacji gazowych. Fot. Newspress
Nowe systemy sterowania wtryskiem paliwa i składem mieszanki paliwow-powietrznej wymusiły konieczność dostosowania do nich instalacji gazowych. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie na rynek silników z układami wtrysku benzyny i elektronicznym sterowaniem składem mieszanki za pomocą sondy lambda wymusiło na konstruktorach układów zasilania gazowego dostosowanie konstrukcji instalacji gazowych do wymogów nowego typu silników.

Generalna zasada działania instalacji drugiej generacji jest taka sama jak w przypadku pierwszej generacji, różnica tkwi natomiast w sposobie sterowania składem mieszanki. W miejsce śruby regulacyjnej na przewodzie między reduktorem, a mieszalnikiem trafił zawór dławiący sterowany silnikiem krokowym. W układach drugiej generacji znacznie bardziej rozbudowana została instalacja elektryczna. Zawiera ona przełącznik wyboru paliwa, centralkę elektroniczną sterującą silnikiem krokowym oraz emulatory sond lambda i wtryskiwaczy. Emulatorem nazywamy układy elektroniczne generujące sygnały elektryczne, które niejako „oszukują” sterownik układu benzynowego, imitując poprawną pracę wtryskiwaczy benzynowych i sondy lambda podczas zasilania silnika gazem LPG. Jest to konieczne, ponieważ w przypadku braku emulatorów sterownik układu benzynowego generował będzie błędy i uniemożliwi poprawną pracę silnika. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

Elektronika instalacji gazowej ustala skład mieszanki paliwowo - powietrznej za pomocą sygnału pochodzącego z sondy lambda, dzięki temu, w odróżnieniu od instalacji pierwszej generacji, korekcja proporcji paliwo - powietrze jest wykonywana na bieżąco. Podstawą prawidłowej regulacji układu zasilania drugiej generacji jest właściwy dobór mieszalnika oraz dobór i regulacja reduktora, podobna jak w przypadku układów pierwszej generacji. Zadaniem sterownika instalacji gazowej jest zatem jedynie korekta składu mieszanki, a nie tworzenie charakterystyki układu zasilania gazem, za którą odpowiada reduktor i mieszalnik. 

Zobacz również: Jak ratować zerwane gwinty?

Do diagnostyki instalacji drugiej generacji służy analizator składu spalin oraz oprogramowanie diagnostyczne zainstalowane w komputerze PC. Oprogramowanie pozwala na monitorowanie podstawowych sygnałów takich jak: prędkość obrotowa silnika, położenie silnika krokowego oraz napięcie sondy lambda, jak również innych parametrów, np. temperatura parownika czy stopień otwarcia przepustnicy. Przełączanie między paliwami, inaczej niż w przypadku instalacji pierwszej generacji, odbywa się automatycznie po osiągnięciu ustalonych wartości prędkości obrotowej silnika i temperatury parownika. Silnik uruchamiany jest zwykle na zasilaniu benzyną, co jest szczególnie wskazane przy niskich temperaturach otoczenia. Ponieważ nie ma konieczności wypalania paliwa pozostałego w gaźniku przechodzenie między paliwami nie powoduje żadnych dodatkowych niedogodności.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA