REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa drugiej generacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Nowe systemy sterowania wtryskiem paliwa i składem mieszanki paliwow-powietrznej wymusiły konieczność dostosowania do nich instalacji gazowych. Fot. Newspress
Nowe systemy sterowania wtryskiem paliwa i składem mieszanki paliwow-powietrznej wymusiły konieczność dostosowania do nich instalacji gazowych. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie na rynek silników z układami wtrysku benzyny i elektronicznym sterowaniem składem mieszanki za pomocą sondy lambda wymusiło na konstruktorach układów zasilania gazowego dostosowanie konstrukcji instalacji gazowych do wymogów nowego typu silników.

Generalna zasada działania instalacji drugiej generacji jest taka sama jak w przypadku pierwszej generacji, różnica tkwi natomiast w sposobie sterowania składem mieszanki. W miejsce śruby regulacyjnej na przewodzie między reduktorem, a mieszalnikiem trafił zawór dławiący sterowany silnikiem krokowym. W układach drugiej generacji znacznie bardziej rozbudowana została instalacja elektryczna. Zawiera ona przełącznik wyboru paliwa, centralkę elektroniczną sterującą silnikiem krokowym oraz emulatory sond lambda i wtryskiwaczy. Emulatorem nazywamy układy elektroniczne generujące sygnały elektryczne, które niejako „oszukują” sterownik układu benzynowego, imitując poprawną pracę wtryskiwaczy benzynowych i sondy lambda podczas zasilania silnika gazem LPG. Jest to konieczne, ponieważ w przypadku braku emulatorów sterownik układu benzynowego generował będzie błędy i uniemożliwi poprawną pracę silnika. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

Elektronika instalacji gazowej ustala skład mieszanki paliwowo - powietrznej za pomocą sygnału pochodzącego z sondy lambda, dzięki temu, w odróżnieniu od instalacji pierwszej generacji, korekcja proporcji paliwo - powietrze jest wykonywana na bieżąco. Podstawą prawidłowej regulacji układu zasilania drugiej generacji jest właściwy dobór mieszalnika oraz dobór i regulacja reduktora, podobna jak w przypadku układów pierwszej generacji. Zadaniem sterownika instalacji gazowej jest zatem jedynie korekta składu mieszanki, a nie tworzenie charakterystyki układu zasilania gazem, za którą odpowiada reduktor i mieszalnik. 

Zobacz również: Jak ratować zerwane gwinty?

REKLAMA

Do diagnostyki instalacji drugiej generacji służy analizator składu spalin oraz oprogramowanie diagnostyczne zainstalowane w komputerze PC. Oprogramowanie pozwala na monitorowanie podstawowych sygnałów takich jak: prędkość obrotowa silnika, położenie silnika krokowego oraz napięcie sondy lambda, jak również innych parametrów, np. temperatura parownika czy stopień otwarcia przepustnicy. Przełączanie między paliwami, inaczej niż w przypadku instalacji pierwszej generacji, odbywa się automatycznie po osiągnięciu ustalonych wartości prędkości obrotowej silnika i temperatury parownika. Silnik uruchamiany jest zwykle na zasilaniu benzyną, co jest szczególnie wskazane przy niskich temperaturach otoczenia. Ponieważ nie ma konieczności wypalania paliwa pozostałego w gaźniku przechodzenie między paliwami nie powoduje żadnych dodatkowych niedogodności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA