Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił 187 tys. zł. To nie żart! / Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił 187 tys. zł. To nie żart! / Kuba Brzeziński / Infor

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

Konieczność opłacenia abonamentu RTV jest w przypadku kierowcy takim samym obowiązkiem, jak konieczność uiszczenia składki ubezpieczenia OC czy zapłacenia za przegląd techniczny. Przekonał się właśnie o tym właściciel pojazdu z województwa pomorskiego.

Rekordowa kara za brak abonamentu RTV to 187 tys. zł

Jak przekazało Ministerstwo Finansów portalowi Interia, kierowca z pomorskiego rozbił bank i stał się rekordzistą. W ramach postępowania egzekucyjnego prowadzonego z tytułu niezapłacenia abonamentu RTV skarbówka zajęła mu aż 187 tys. zł. I choć zajął on miejsce pierwsze ze sporym zapasem, w innych województwach rekordzistów także nie brakuje. Z podatnika w łódzkim skarbówka ściągnęła 82 tys. zł, dolnośląskim 76 tys. zł, śląskim 74 tys. zł, a podlaskim 61 tys. zł.

Rekordowe kary płaci się nie za jeden odbiornik. Tych musi być wiele

Jakiś czas temu wyliczałem, że kara za brak abonamentu za radio w samochodzie wynosi w 2024 r. 713,40 zł w przypadku samego radia lub 2279,40 zł w przypadku pokładowego systemu multimedialnego. Skąd się zatem wzięła kwota na poziomie 187 tys. zł? Podatnik musiał być przedsiębiorcą. To oznacza, że nie płaci jednego abonamentu za wszystkie urządzenia. On musi wnieść opłatę za każdy pojedynczy sprzęt wykorzystywany w firmie.

"W przypadku podmiotów, które w związku z prowadzoną działalnością posiadają wiele odbiorników radiowych lub telewizyjnych, a opłata nie była płacona przez długi okres, zaległości z tego tytułu mogą być znaczące" – przekazał resort finansów redakcji Interii. W efekcie na kwotę mogły złożyć się nie tylko odbiorniki w autach, ale także telewizory czy radia w biurze oraz oczywiście odsetki.

Kto nie musi płacić abonamentu za radio w samochodzie?

Zwolniony z obowiązku wnoszenia opłaty za radio w samochodzie jest przede wszystkim ten kierowca, który posiada zarejestrowany odbiornik w domu i wnosi za niego opłatę. Osoba prywatna abonament płaci tylko raz. Nie ma znaczenia, jak dużą ilość odbiorników eksploatuje. Opłaty nie wnosi także ten kierowca, który radia w samochodzie... po prostu nie ma. Choć to dziś przykład mocno marginalny.

Abonament RTV za radio w aucie i zwolnienia ustawowe

Poza tym zwolnienie z jakiejkolwiek opłaty za abonament radiowo-telewizyjny przysługuje:

  • osobom w wieku powyżej 75 lat,
  • osobom, które mają co najmniej 60 lat i prawo do emerytury, przy czym emerytura ta nie może być wyższa niż 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
  • osobom zaliczanym do I grupy inwalidzkiej,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o całkowitej niezdolności do pracy, znacznym stopniu niepełnosprawności, ewentualnie o trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • osobom, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy,
  • osobom niesłyszącym lub niewidomym,
  • kombatantom będącym inwalidami wojennymi lub wojskowymi.

Warunkiem uzyskania zwolnienia z abonamentu za radio w samochodzie jest nie tyle samo nabycie uprawnień, co jednoczesne złożenie stosownego oświadczenia w placówce pocztowej. Tylko wtedy opłata przestaje obowiązywać.

Kto musi płacić abonament za radio w samochodzie?

Za radio w samochodzie muszą płacić przede wszystkim dwie grupy osób. Mowa o kierowcach prywatnych, które nie posiadają odbiornika w domu i nie wnoszą z innego tytułu abonamentu RTV. Obowiązkiem objęci są także przedsiębiorcy czy firmy. Tu opłatę wnosi się za każdy posiadany odbiornik. Gdy firma ma aut 50 z radiami, płaci 50 abonamentów i ma obowiązek zgłoszenia 50. urządzeń. Nie ma tu mowy o żadnych ustawowych zwolnieniach.

Ważne

Nawet podmioty lecznicze, sanatoria i żłobki, jednostki organizacyjne systemu oświaty, uczelnie czy domy pomocy społecznej muszą płacić abonament RTV. W tym jednak przypadku uiszczają tylko jedną opłatę abonamentową niezależnie od liczby używanych odbiorników.

Moto
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

pokaż więcej
Proszę czekać...