Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych, transport wyborców do komisji wyborczych, obowiązkowy transport wyborców do komisji wyborczych / Wybory 2023: ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych? / ShutterStock

40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

rozwiń >

Kiedy transport wyborców do komisji wyborczych to obowiązek?

Nowelizacja kodeksu wyborczego z tego roku nie pozostawia złudzeń. Wójt gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej w co najmniej dwóch przypadkach musi zorganizować wyborcom bezpłatny transport do komisji wyborczej. Mowa o sytuacji, w której:

  • w ramach gminy nie funkcjonuje w dniu wyborów publiczny transport zbiorowy – art. 37f par. 1 pkt 1 ustawy Kodeks wyborczy.
  • najbliższy przystanek komunikacyjny oddalony jest o ponad 1,5 km od lokalu wyborczego – art. 37f par. 1 pkt 2 ustawy Kodeks wyborczy.

Obowiązek organizacji transport wynika z faktu, że wielu wyborców z powodów komunikacyjnych nie może dostrzec do lokalu wyborczego. A skoro do wyborów zostały nieco ponad dwa tygodnie, organizacja transportu weszła w fazę zaawansowaną. W niej wojewodowie skierowali do MSWiA wnioski o dofinansowanie. Na ich podstawie przygotowany został kosztorys, który następnie trafił w ręce ministra finansów.

Ile będzie kosztować "bezpłatny" transport wyborców do lokali wyborczych?

W poprzednim akapicie pojawiają się słowa mówiące o "bezpłatnym transporcie". Warto jednak wiedzieć o tym, że transport taki bezpłatny de facto jednak nie będzie. Bo gminy wystawiają za jego organizację rachunek państwu. Państwo z kolei opłaci go ze środków uzyskanych z podatków. De facto za przejazd wyborców do lokali wyborczych zapłacą zatem wszyscy podatnicy. I kwota nie jest mała. W skali kraju sięga 40 mln zł. O takiej sumie mówi wniosek ministra finansów, który pozytywnie zaopiniowała Sejmowa Komisja Finansów Publicznych. To oznacza, że każdy z 36 mln mieszkańców kraju zapłaci za tą "usługę" przeszło złotówkę.

Kwota dotyczy całego kraju. Została jednak rozbita na regiony. W przypadku:

  • województwa dolnośląskiego kwota sięgnie 1 mln 300 tys. zł
  • województwa kujawsko-pomorskiego kwota sięgnie 1 mln 650 tys. zł
  • województwa lubelskiego kwota sięgnie 1 mln 900 tys. zł
  • województwa lubuskiego kwota sięgnie 1 mln 400 tys. zł
  • województwa łódzkiego kwota sięgnie 1 mln 750 tys. zł
  • województwa małopolskiego kwota sięgnie 8 mln 150 tys. zł
  • województwa mazowieckiego kwota sięgnie 2 mln 350 tys. zł
  • województwa opolskiego kwota sięgnie 1 mln 50 tys. zł
  • województwa podkarpackiego kwota sięgnie 5 mln 500 tys. zł
  • województwa podlaskiego kwota sięgnie 1 mln 400 tys. zł
  • województwa pomorskiego kwota sięgnie 1 mln 550 tys. zł
  • województwa śląskiego kwota sięgnie 2 mln 850 tys. zł
  • województwa świętokrzyskiego kwota sięgnie 1 mln 200 tys. zł
  • województwa warmińsko-mazurskiego kwota sięgnie 2 mln 400 tys. zł
  • województwa wielkopolskiego kwota sięgnie 3 mln 900 tys. zł
  • województwa zachodniopomorskiego kwota sięgnie 1 mln 650 tys. zł

Nie ma jednej stawki transportu wyborców do lokali wyborczych

Czemu województwo świętokrzyskie dostanie jedynie 1,2 mln zł, a małopolskie aż 8,15 mln zł czy podkarpackie aż 5,5 mln zł? To kwestia związana z trzema czynnikami. Pierwszym jest zapotrzebowanie zgłoszone przez wojewodów. Po drugie samo zapotrzebowanie jest różnicowane w zależności od uwarunkowań lokalnych. Decyduje o tym siatka drogowa, prężność działania komunikacji zbiorowej czy też gęstość zaludnienia lub ilość punktów wyborczych. Po trzecie kluczową kwestią jest zróżnicowanie stawek, w oparciu o które pracują przewoźnicy w różnych częściach kraju. Podczas kształtowania cen panuje dowolność. Ministerstwo nie opracowało bowiem odgórnych kwot maksymalnych za wozokilometr lub dowóz jednej osoby do lokalu wyborczego. Przyjmowana jest zatem każda oferta.

Kiedy zgłosić zapotrzebowanie na transport do lokalu wyborczego?

Powyższe kwoty wynikają ze wstępnych szacunków. Wstępnych, bo wyborcy mają możliwość zgłaszać potrzebę transportu do lokalu wyborczego do 2 października 2023 r. Najpóźniej do 5 października 2023 r. gminy muszą opublikować informację mówiącą o sposobie organizacji gminnego przewozu pasażerskiego do lokali wyborczych.

Zasady transportu do lokali wyborczych

Znowelizowana ustawa Kodeks wykroczeń wskazuje na jeszcze trzy zasady, o których warto pamiętać, organizując lokalny transport do lokali wyborczych. Mowa konkretnie o tym, że:

  • gminna linia dowożąca do lokalu wyborczego powinna być ustalona w sposób uwzględniający wszystkie miasta, osiedla, wsie, osady, kolonie i przysiółki położone w obrębie stałego obwodu głosowania – art. 37f par. 2 ustawy Kodeks wyborczy.
  • przystanki komunikacyjne gminnego przewozu pasażerskiego ustalane są w każdym mieście, osiedlu, wsi, osadzie, kolonii i przysiółku, w których mieszka co najmniej 5 wyborców ujętych w spisie wyborców w danym stałym obwodzie głosowania – art. 37f par. 3 ustawy Kodeks wyborczy.
  • w ramach gminnego przewozu pasażerskiego w godzinach głosowania odbywają się co najmniej dwa pełne kursy. Kursy te muszą odbyć się w odstępie co najmniej 4 godzin, liczonych od momentu zakończenia kursu – art. 37f par. 4 ustawy Kodeks wyborczy.
  • zadanie może być realizowane przez więcej niż jednego wójta w ramach porozumień międzygminnych – art. 37f par. 6 ustawy Kodeks wyborczy.

Skąd pochodzą środki na transport wyborców do lokali wyborczych?

Przewóz uprawnionych wyborców do lokali wyborczych oznacza koszt na poziomie 40 mln zł. Skąd rząd weźmie te środki? Oczywiście z naszych podatków. Konkretnie pieniądze będą jednak pochodzić z... rezerwy celowej na zwalczanie skutków społeczno-gospodarczych konfliktu w Ukrainie. O takim egzotycznym zadysponowaniu rezerwy mówi wniosek ministra finansów, który trafił do Komisji Finansów Publicznych w Sejmie.

Sama procedura rozliczania transportów do lokali wyborczych będzie wyglądać następująco. Środkami ma dysponować rząd, a konkretnie MSWiA. Wojewodowie złożyli stosowne wnioski do ministerstwa i gdy otrzymają środki, te będą przekazywać na konta gmin, które transport organizowały. Przejazdy z poziomu lokalnego będą zatem refinansowane.

Gminy będą transportować do lokali wyborczych także niepełnosprawnych

Do lokali wyborczych na koszt gminy dowożone będą także osoby niepełnosprawne. Te muszą jednak spełnić najpierw dwa wymogi formalne. Po pierwsze muszą to być osoby z niepełnosprawnością w stopniu znacznym i umiarkowanym. Po drugie koniecznie muszą być zameldowane na terenie gminy, która ma taki transport dla nich zorganizować. Zapotrzebowanie na przejazd należy zgłaszać do władz lokalnych. Można to zrobić osobiście, listownie, telefonicznie lub przesyłając zgłoszenie na adres mailowy.

Zobacz także: Lokal wyborczy

Moto
Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...