60-lecie terenówek Toyoty
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszą terenową Toyotę napędzał sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3,4l i mocy 82 KM. Ponieważ odniosła ona sukces rynkowy i cieszyła się popularnością przede wszystkim wśród japońskiej policji, firma w połowie lat 50. opracowała strategię rozwoju sekcji pojazdów terenowych o nazwie Land Cruiser. Wkrótce pierwsze wersje o nazwie J2 zaczęły być sprzedawane w USA.
REKLAMA
Zobacz też: Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach
REKLAMA
W roku 1960 zadebiutował model J40, wyposażony w napęd na przednią oś, dostępny w wersjach z różnym rozstawem osi i rodzajem nadwozia. W 1971 pod maskę tego Land Cruisera po raz pierwszy trafił silnik diesla o pojemności 3l. Ze względu na długi czas produkcji J40, trwającej 24 lata, do dziś spotkać można nieźle zachowane egzemplarze.
W kolejnych latach wyodrębniły się trzy gałęzie marki Land Cruiser. Pojazdy z serii Heavy Duty to samochody o przeznaczeniu typowo roboczym, konstruowane pod kątem pracy w terenie. Do grupy tej należy model J70, produkowany od 1984 do dziś.
Auta z serii Light Duty skierowane są do szerszej rzeszy odbiorców, korzystających z terenówek w bardziej rekreacyjny sposób. W modelach J90, J12 czy J15 zostały zamontowane silniki bardziej kompaktowe, nacisk położono natomiast na komfort i wyposażenie.
Zobacz też: Dwudziestomilionowa Toyota dostarczona klientowi
Trzecia grupa o nazwie Station Wagon to samochody o największych rozmiarach, potężnych silnikach i luksusowym wyposażeniu, służące do jak najbardziej komfortowej jazdy w terenie. Do linii tej należą auta J55, J60 (tzw. "terenowy autobus"), J10 i oferowany między innymi w Polsce model J20.
Z okazji sześćdziesiątej rocznicy napędu 4x4 Toyota zapowiada pojawienie się w polskich salonach specjalnych wersji modeli terenowych. Obiecuje też swoim klientom uatrakcyjnioną ofertę handlową, które szczegóły mają być ujawnione wkrótce.
REKLAMA
REKLAMA