Zmiany zasad rejestracji pojazdów w 2026 roku. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

REKLAMA
REKLAMA
W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.
- Zniesienie obowiązku przedkładania do rejestracji pojazdu niektórych dokumentów
- Wymiana danych pojazdów między ewidencjami państw członkowskich UE, w celu ich weryfikacji przed rejestracją pojazdu sprowadzonego z innego państwa członkowskiego UE
- Wyłączenie obowiązku rejestracji pojazdu
- Zniesienie obowiązku legalizacji tablic rejestracyjnych w przypadku wniosku o rejestrację pojazdu z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego
- Pozwolenie czasowe
- Potwierdzanie przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy
- Wniosek o rejestrację pojazdu przez Internet
- Doprecyzowanie właściwości organu rejestracyjnego w przypadku czasowej rejestracji w celu wywozu pojazdu za granicę
- Przepisy przejściowe
- Terminy wejścia w życie zmian
W omawianym projekcie ustawy zaplanowano zmiany, których celem jest wprowadzenia rozwiązań deregulacyjnych w obszarze związanym z rejestracją pojazdów. Zaproponowane zostały następujące zmiany przepisów ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251), dalej „PRD”.
REKLAMA
Zniesienie obowiązku przedkładania do rejestracji pojazdu niektórych dokumentów
Zmiana ta była wnioskowana przez organy rejestrujące pojazdu i polega na zniesieniu obowiązku przedkładania do rejestracji pojazdu:
- dowodu rejestracyjnego – w przypadku, gdy wnioskującym o rejestrację pojazdu jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, które przejęły prawo własności pojazdu na podstawie art. 50a ust. 2 albo postanowienia wyroku sądu wydanego w związku z wnioskiem, o którym mowa w art. 130a ust. 10 PRD;
- zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane – dotyczyć to będzie pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP, jeżeli informacja o aktualnym pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu jest zamieszczona w centralnej ewidencji pojazdów.
Wymiana danych pojazdów między ewidencjami państw członkowskich UE, w celu ich weryfikacji przed rejestracją pojazdu sprowadzonego z innego państwa członkowskiego UE
Zmiana ta umożliwi organom rejestrującym pobieranie danych o pojeździe sprowadzonym z państwa członkowskiego UE, zgromadzonych w ewidencji tego państwa, przed jego zarejestrowaniem na terytorium RP, za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego, o którym mowa w art. 80k ust. 1 PRD. Dane będą pobierane z ewidencji organu państwa członkowskiego UE, w którym pojazd był uprzednio zarejestrowany. Organy rejestrujące innych państw członkowskich UE będą mogły również pobierać dane pojazdów zarejestrowanych z polskiej Centralnej Ewidencji Pojazdów. Taką wymianę przewidują opcjonalnie regulacje dyrektywy Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów. Wprowadzenie tej zmiany popiera Minister Cyfryzacji.
Wyłączenie obowiązku rejestracji pojazdu
W tym zakresie nowelizacja przewiduje:
- dodanie wyłączeń z obowiązku rejestracji pojazdu dla gmin i Skarbu Państwa oraz w sytuacji, gdy pojazd zostanie skradziony albo nastąpi jego udokumentowana trwała i zupełna utrata posiadania bez zmiany w zakresie prawa własności;
- doszczegółowienie kwestii dnia, od którego liczony jest termin na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w przypadku pojazdów sprowadzonych, które zostały nabyte w drodze spadku oraz w przypadku pojazdów czasowo wycofanych z ruchu;
- doszczegółowienie, że wyłączenia z obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w określonym terminie dotyczy również sytuacji, gdy sprowadzony pojazd zostanie zbyty przed upływem ustawowego terminu na złożenie tego wniosku (art. 73aa ust. 7 PRD).
Zniesienie obowiązku legalizacji tablic rejestracyjnych w przypadku wniosku o rejestrację pojazdu z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego
Po wejściu w życie tej zmiany, starosta, dokonując w takim przypadku rejestracji pojazdu, będzie wydawał decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny, natomiast właściciel pojazdu do wniosku o rejestrację będzie załączał oświadczenie, że posiada tablice (tablicę) rejestracyjne utrzymane w należytym stanie i czytelne, a umieszczony na nich znak legalizacyjny nie jest uszkodzony. Jeżeli do wniosku nie zostanie dołączone oświadczenie albo posiadane tablice (tablica) rejestracyjne nie będą zgodne z przepisami organ rejestrujący wyda zalegalizowane tablice rejestracyjne z nowym numerem rejestracyjnym – zmiana ta stanowi realizację fiszki deregulacyjnej MI-2-204, a zmianę taką postulowały niezależnie również organy rejestrujące pojazdy.
Pozwolenie czasowe
Nowelizacja ma także pozwolić właścicielom pojazdów na ich wniosek uzyskania pozwolenia czasowego w przypadku pozostawiania dotychczasowych tablic rejestracyjnych (mimo, że zachodzą przesłanki do odstąpienia na podstawie art. 74 ust. 2d PRD od czasowej rejestracji pojazdu z urzędu) – zmiana ta była wnioskowana przez organy rejestrujące.
Potwierdzanie przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy
Zaproponowane w projekcie przepisy pozwolą na potwierdzenie przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy w przypadku, gdy w dokumentach homologacyjnych zawarta będzie informacja o zamontowaniu takiego urządzenia sprzęgającego bez konieczności wykonywania dodatkowego badania technicznego potwierdzającego takie przystosowanie i przedkładania go w organie rejestrującym. Zmiana ta była wnioskowana przez organy rejestrujące, obywateli oraz przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami.
Wniosek o rejestrację pojazdu przez Internet
Projekt przewiduje możliwość składania wniosku o rejestrację pojazdu środkami komunikacji elektronicznej za pomocą usługi udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Ma to być ułatwienie dla obywateli a także zniesienie konieczności gromadzenia papierowych wniosków o rejestrację przez organy rejestrujące, co przyczyni się do realizacji postulatu dotyczącego elektronicznej archiwizacji dokumentów i zmniejszy koszty po stronie organów. Zmiana ta pozwoli zrealizować fiszkę deregulacyjną MI-1-194 zespołu SprawdzaMY.
Doprecyzowanie właściwości organu rejestracyjnego w przypadku czasowej rejestracji w celu wywozu pojazdu za granicę
Omawiana nowelizacja przewiduje także, że czasowej rejestracji w celu wywozu pojazdu za granicę może dokonać również organ właściwy ze względu na miejsce zakupu pojazdu, gdy właściciel pojazdu nie ma miejsca stałego zamieszkania (siedziby) lub czasowego zamieszkania na terytorium RP. O wprowadzenie przedmiotowej zmiany wnioskował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Przepisy przejściowe
Przepisy przejściowe zawarto w art. 2 i art. 3 projektu ustawy. W przepisach tych zaproponowano, że do postępowań o rejestrację pojazdów, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy w brzmieniu dotychczasowym. Natomiast w odniesieniu do postępowań w sprawach nakładania kar pieniężnych, o których mowa w art. 140mb PRD, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustaw, stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Terminy wejścia w życie zmian
Projekt zakłada, że omawiana nowelizacja wejdzie w życie w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 5 i 11, które wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia – zasadne jest szybsze wejście w życie tych przepisów z uwagi na ich charakter doprecyzowujący oraz uzupełniający katalog wyłączeń, o które wnioskują organy rejestrujące i właścicieli pojazdów,
2) art. 1 pkt 3, pkt 4 lit. b i c, pkt 6–10, które wejdą w życie z dniem 18 stycznia 2027 r. – związane jest to z koniecznością zapewnienia odpowiedniego czasu na dokonanie zmian w systemie teleinformatycznym rejestracji oraz w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów.
Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (UDER51)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA