Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

oprac. Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Toyota Hilux Mild Hybrid 48V, Toyota Hilux z lekką hybrydą, Toyota Hilux diesel mild hybrid / Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni / Jayson Fong / Toyota

Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

Toyota Hilux jest obecna na rynku motoryzacyjnym od 1968 r. Auto do tej pory sprzedało się w ilości przekraczającej 21 mln sztuk. To pick-up z krwi i kości! W efekcie auto stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki. Teraz Japończycy rozszerzają gamę silnikową Hiluxa na rynku europejskim.

Hilux Mild Hybrid 48V. Nowoczesny diesel z elektrycznym wspomagaczem

Pod maską Toyoty Hilux pracuje 16-zaworowy silnik diesla o pojemności 2,8 litra. Silnik wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodzony cieczą intercooler. Do redukcji emisji spalin wykorzystano katalizator oksydacyjny, filtr cząstek stałych oraz system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), jak również dodatkowy wtrysk AdBlue.

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V, Toyota Hilux z lekką hybrydą, Toyota Hilux diesel mild hybrid

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota

Teraz powyższy zestaw technologiczny został uzupełniony o kolejną pozycję. Tą jest układ Mild Hybrid 48V. Na niego składa się niewielki silnik elektryczny (a właściwie to generator), który przy całkowicie naładowanej baterii może dostarczyć do 16 koni mechanicznych mocy i 65 Nm momentu obrotowego. W sumie Toyoty Hilux Mild Hybrid 48V oferuje 204 konie mechaniczne mocy i 500 Nm momentu obrotowego. Momentu, który ujawnia się już przy 1600 obr./min. Jednostka napędowa jest zgodna z normą Euro 6d.

Generator zastosowany w Toyocie Hilux Mild Hybrid 48V zastępuje rozrusznik. Elementu tego nie ma zatem w układzie napędowym. To oznacza tańszą eksploatację, ale i np. szybsze ponowne uruchomienie silnika.

Jakie elementy są częścią systemu Mild Hybrid 48V w Hiluxie?

Piszą o baterii zasilającej lekką hybrydę w Hiluxie mam oczywiście na myśli dedykowaną baterię, a nie akumulator rozruchowy. Bateria litowa 48V jest mała i lekka. Waży zaledwie 7,6 kg. Dlatego inżynierom udało się ją zainstalować pod tylnymi siedzeniami. Jej zasilaniem i czerpaniem energii z niej zajmuje się generator napędzany od silnika spalinowego za pomocą systemu paskowego. Poza tym na układ zasilania składa się również 12-woltowy układ za pomocą nowego konwertera DC/DC.

W przypadku Hiluxa kluczowa jest jeszcze jedna rzecz. Układ Mild Hybrid, a w tym np. generator zaprojektowano do radzenia sobie w najtrudniejszych warunkach, z jakimi na co dzień mają do czynienia samochody użytkowe. Elementy układu są zabezpieczone przed wilgocią pojawiającą się np. w czasie brodzenia samochodem w wodzie o głębokości dochodzącej do 700 cm.

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V, Toyota Hilux z lekką hybrydą, Toyota Hilux diesel mild hybrid

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota

Co daje lekka hybryda w Hiluxie?

Uzupełnienie 2,8-litrowego diesla w naturalny sposób poprawia osiągi pick-up`a. Ulepsza też wydajność pracy układu hamowania. Część energii jest odbierana przez generator. W efekcie np. elementy cierne układu hamulcowego zużywają się w mniejszym stopniu. Poza tym Mild Hybrid 48V daje Toyocie płynniejszą jazdę, cichszą pracę oraz niższe o 5 proc. zużycie paliwa. Motor może bowiem dłużej pozostawać wyłączony na postoju w czasie pracy trybu start-stop.

Ciekawostka? Zastosowanie dodatkowego generatora pozwoliło inżynierom na obniżenie prędkości obrotowej na biegu jałowym z 720 obr./min. do 600 obr./min.

Kiedy Toyota Hilux Mild Hybrid 48V pojawi się w sprzedaży?

Nowa Toyota Hilux Mild Hybrid 48V pojawi się w europejskich salonach sprzedaży w drugiej połowie 2024 roku. Model zadebiutuje np. z najnowszym systemem multimedialnym Toyota Smart Connect, z 8-calowym ekranem, nawigacją opartą na łączności w chmurze, a także inteligentnym asystentem głosowym. Poza tym standardem w aucie stanie się rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense.

diesel mild hybrid"/>

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V, Toyota Hilux z lekką hybrydą, Toyota Hilux diesel mild hybrid

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V, Toyota Hilux z lekką hybrydą, Toyota Hilux diesel mild hybrid

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V, Toyota Hilux z lekką hybrydą, Toyota Hilux diesel mild hybrid

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V, Toyota Hilux z lekką hybrydą, Toyota Hilux diesel mild hybrid

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V, Toyota Hilux z lekką hybrydą, Toyota Hilux diesel mild hybrid

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V, Toyota Hilux z lekką hybrydą, Toyota Hilux diesel mild hybrid

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota

Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...