REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt budowy ostatniego odcinka autostrady A4

Koszt budowy ostatniego odcinka autostrady A4. Fot. Fotolia
Koszt budowy ostatniego odcinka autostrady A4. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszt budowy ostatniego odcinka autostrady A4 wzrósł o 216 mln zł w stosunku do kosztorysu, który został uwzględniony w zwycięskiej ofercie przetargu na dokończenie budowy 41 kilometrowego odcinka. Za ile zostanie wybudowany?

Koszt budowy ostatniego odcinka autostrady A4

Prawie 216 mln zł więcej zapłaci Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonawcy ostatniego odcinka autostrady A4. Zwiększenie wartości wynika z potrzeby zrealizowania programów naprawczych m.in. dwóch wiaduktów – tłumaczy Joanna Rarus z GDDKiA.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o ostatni, ponad 41-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Rzeszowem a Jarosławiem na Podkarpaciu. W styczniu 2014 r. GDDKiA zerwała kontrakt na jego budowę ze spółką Polimex-Mostostal. Powodem były znaczne opóźnienia w budowie. Przetarg na jego dokończenie wygrało konsorcjum firm Budimex (lider) i Strabag. Kontrakt z GDDKiA został podpisany we wrześniu 2014 r. na kwotę ponad 719 mln zł.

Rzeczniczka rzeszowskiego oddziały GDDKiA dodała, że podpisany aneks zwiększa tę kwotę do ponad 985 mln zł. Rarus wyjaśniła, że zwiększenie wartości kontraktu wynika z konieczności przeprowadzenia przez Budimex programów naprawczych, w tym dotyczących dwóch obiektów inżynierskich – wiaduktów autostradowych na liniami kolejowymi.

Rarus zaznaczyła, że jeżeli chodzi o planowany termin oddania autostrady do ruchu to są to „miesiące wakacyjne”.

„Technologia realizacji programów naprawczych uzależniona jest w dużej mierze od warunków atmosferycznych. Należy mieć na uwadze, że nie wiemy, jak długo potrwa zima. Wspólnie z wykonawcą robimy jednak wszystko, aby oddanie do ruchu nastąpiło jak najszybciej” - podkreśliła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Karty zbliżeniowe na autostradzie A4 między Katowicami a Krakowem

Na koniec listopada ubiegłego roku wykonawca na ponad 60 proc. długości odcinka położył już warstwę ścieralną.

Jak informowała PAP w grudniu ubiegłego roku Bożena Wielgo z firmy Budimex, w czasie prac pojawiły się nieoczekiwane problemy.

REKLAMA

„Ze względu na czas, jaki minął od rozwiązania umowy z poprzednim wykonawcą, musieliśmy wprowadzić roboty naprawcze. Dotyczyły one obiektów mostowych, co wynikało nie tylko z przestoju, ale także licznych wad. Prowadziliśmy również prace naprawcze związane z badaniem podłoża” - dodała wówczas Wielgo.

Oprócz samej drogi wykonawca musi wybudować m.in. dwa węzły autostradowe, cztery miejsca obsługi podróżnych. Konsorcjum dokończyć ma także w sumie 78 obiektów mostowych. W ramach kontraktu postawionych zostanie blisko 6 km ekranów akustycznych, 142 km barier energochłonnych, 92 km ogrodzenia.

Zobacz też: Przebudowa węzła Rudno na autostradzie A4

Cała autostrada A4, biegnąca od granicy z Ukrainą do Niemiec, miała być gotowa na Euro 2012. Jednak nie udało się zrealizować tych planów, kilka odcinków trasy zostało oddanych już po tej imprezie.

Podkarpacki fragment autostrady A4 jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę trasy, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca, przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady A4 w Polsce wyniesie ponad 670 km.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA