REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie samochody jeżdżą po polskich drogach? 40 proc. z nich ma powyżej 10 lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie samochody jeżdżą po polskich drogach? 40 proc. z nich ma powyżej 10 lat
Jakie samochody jeżdżą po polskich drogach? 40 proc. z nich ma powyżej 10 lat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakimi samochodami poruszają się polscy kierowcy? Z raportu "Polak w drodze po auto" wynika, ze 40 proc. auto w Polsce ma powyżej 10 lat, a tylko 7 proc. mniej niż 2 lata.

Ile lat mają samochody w Polsce? 

Dla Polaków samochód to wciąż podstawowy środek transportu. Jak poinformował SCM, powołując się na dane CEPiK liczba zarejestrowanych pojazdów na koniec 2023 roku wynosiła 27,35 mln. Autorzy raportu wskazują, że liczba ta pokazuje ogromną popularność samochodów. Szczególnie dla osób mieszkających na wsiach lub w mniejszych miejscowościach jest on niezbędnym narzędziem, ponieważ dostępność komunikacji zbiorowej jest ograniczona.

REKLAMA

REKLAMA

Ile lat mają samochody jeżdżące po polskich drogach? Według raportu Santander Consumer Multirent „Polak w drodze po auto” czterech na dziesięciu Polaków posiada samochód starszy niż 10 lat. 28 proc. respondentów ma auto w wieku między 3 a 6 lat. Nieco niższy odsetek, bo 24 proc. deklaruje, że jest właścicielem pojazdu w wieku 7-10 lat. Jedynie 7 proc. wskazuje, że ich środek transportu jest młodszy niż 2 lata.

- Samochód to duży komfort nie tylko podczas codziennych czynności, ale także na dłuższych trasach. To także większe poczucie bezpieczeństwa i stabilności, co jest istotne, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych - ocenił Piotr Półtorzycki, członek zarządu z SCM. Wskazał także, że istnieje prawidłowość zgodnie z którą "im mniejsza miejscowość, tym samochody są starsze".

Jakie marki wybierają Polacy?

REKLAMA

- Najwyższy odsetek (10 proc.) posiadaczy aut do dwóch lat znajduje się w dużych aglomeracjach miejskich. W całokształcie dominują tutaj jednak pojazdy między 3 a 6 lat – deklaruje tak 39 proc. badanych, podczas gdy na terenach wiejskich odsetek ten spada aż o 14 pp. Tam zdecydowanie przeważają samochody powyżej 10 lat. - wskazał Półtorzycki. Dodał, że w małych miejscowościach do 50 tys. mieszkańców jest to 47 proc., a na wsiach 44 proc.

Jeśli marka to jaka? Zgodnie z wynikami raportu, podczas zmiany samochodu dla Polaków najważniejsza jest cena oraz marka. Według raportu „Polak w drodze po auto” aż 56 proc., gdyby miało zmieniać pojazd wybrałoby markę europejską. Największymi zwolennikami aut z tego regionu są osoby między 50 a 59 rokiem życia – aż 65 proc. respondentów z tej grupy. Na drugim miejscu plasują się marki japońskie – wskazuje tak 29 proc. badanych. 40 proc. osób w grupie 40-49 lat deklaruje, że zdecyduje się na ten region. Z kolei trzecie miejsce zajmują marki amerykańskie z wynikiem 13 proc., a nieco dalej plasują się marki koreańskie z odsetkiem 11 proc. Natomiast samochody marek chińskich, które budują swoją obecność na rynku polskim rozważane są przez 3 proc. badanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badaniem objęto posiadaczy samochodów w dniach 23-30 października br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

REKLAMA

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

REKLAMA