Używana Toyota Yaris III (2011 - 2019) - mieszczuch na piątkę z plusem!

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Używana Toyota Yaris III (od 2011) - mieszczuch na piątkę z plusem! / Toyota
Kierowca poszukujący samochodu segmentu B, prędzej lub później musi wziąć pod uwagę kandydaturę Yarisa. Modele trzeciej generacji są stosunkowo młode, prezentują się atrakcyjnie, oferują całkiem nowoczesną technologię, a do tego mają kluczową, eksploatacyjną zaletę - okazują się naprawdę trwałe, a tym samym tanie w utrzymaniu. Z jakiego jeszcze powodu warto kupić miejską Toyotę? O tym właśnie w tym materiale.

Toyota Yaris III ujrzała światło dzienne w roku 2011 i oznaczała dla gamy modelowej segmentu B spory powiew świeżości. Oczywiście auto zachowało pudełkowatą formę znaną z poprzedników i dwie wersje nadwoziowe - 5- i 3-drzwiową. Uzupełniło te cechy jednak zestawem ostrych linii, które miały zapewnić wyrazistość na miejskich ulicach. Styliści postawili na jeszcze jeden dość ciekawy zabieg. Zarówno przedni zderzak, jak i tył są mocno ścięte. A to zdecydowanie poprawia pewność manewrów wykonywanych na parkingu - w przypadku tyłu kierowca czuje się tak, jakby jeździł samochodem typu kombi. Na minus warto zapisać gruby słupek C, który ogranicza widoczność do tyłu.

Używana Toyota Yaris III: 25 proc. większy bagażnik

Kabina pasażerska jest nowoczesna, ale i dość prosta. Używana Toyota Yaris III ma wysoko zarysowaną i wąską konsolę. Ta została pozbawiona nadmiernej ilości przycisków, co zdecydowanie poprawia ergonomię. Poza tym Japończycy zrezygnowali z centralnie umieszczonych, elektronicznych zegarów znanych z poprzedników. W efekcie zaraz przed oczami kierowcy pojawił się zestaw klasycznych wskaźników. Co z jakością wykończenia? Plastiki nie są przyjemne w dotyku i okazują się twarde. Mimo wszystko razem z tapicerką dzielnie znoszą trudy eksploatacji. Niewątpliwym plusem wnętrza trzeciego Yarisa jest pojemny bagażnik. 286 litrów pojemności oznacza 25-procentowy wzrost w stosunku do poprzednika i wartość, która utrzymuje się powyżej średniej w segmencie B.

Yaris III przeszedł do tej pory dwa liftingi. Na mocy pierwszego z roku 2014 stylistyka przodu poszła w stronę linii X charakteryzującej współczesne modele Toyoty. Co to oznacza? Chociażby potężny grill w przednim zderzaku oraz większą porcję chromu. Druga modernizacja stała się faktem w roku 2017. To wtedy w przedniej części nadwozia wyraźniej zaznaczony został nos z logo producenta z przodu.

Używana Toyota Yaris III występuje w pięciu wersjach silnikowych. Szczególną popularnością na polskim rynku wtórnym cieszą się dwie, a czego pierwsza jest bazową. Motor 1.0 VVT-i posiada 3-cylindrową głowicę i 69 koni mechanicznych. Moment obrotowy ma symboliczną wartość 93 Nm i nawet w połączeniu z suchą masą na poziomie 950 kilogramów nie jest w stanie zdziałać cudów na drodze. Skutek? Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje aż 15,3 sekundy i towarzyszy mu spory hałas. W zamian litrowy benzyniak jest oszczędny i trwały. W mieście potrafi spalić niecałe 6 litrów paliwa i miewa problemy głównie z wrażliwym czujnikiem przy katalizatorze. Poza tym z powodzeniem był np. gazowany przez duże floty.

Używana Toyota Yaris III: hybryda królem sprzedaży!

Numerem dwa na liście popularności jest półtoralitrowy układ hybrydowy HSD o mocy 100 koni mechanicznych. Połączenie benzyniaka, 61-konnego agregatu elektrycznego i przekładni planetarnej gwarantuje wielką wygodę eksploatacji w mieście. Poza tym potrafi też ograniczyć spalanie do zaledwie 4 - 5 litrów paliwa (w zależności od stylu jazdy). Układ HSD ma jeszcze jedną zaletę - jest naprawdę trwały. W toku eksploatacji sprawdza się i prosty silnik benzynowy, i akumulatory niklowo-wodorkowe. Kierowcy raczej nie zgłaszają zastrzeżeń dotyczących pracy hybrydy.

Sporą popularnością w ofercie używanej Toyoty Yaris III cieszy się produkowany w Polsce diesel. Motor 1.4 D-4D nie posiada koła dwumasowego, a wtryskiwacze i turbosprężarka są trwałe. Obydwa elementy spokojnie wytrzymują przebiegi dochodzące do 300 tysięcy kilometrów. Najwięcej problemów, szczególnie podczas jazdy w mieście, może sprawiać filtr cząstek stałych. Co z osiągami? 90 konny diesel oferuje 205 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu przyspiesza do pierwszej setki w 10,7 sekundy. Ogromną zaletą japońskiego ropniaka jest niski apetyt. W mieście auto potrafi spalić mniej niż 5 litrów oleju napędowego.

W gamie Toyoty Yaris III występują jeszcze dwie jednostki. Pierwszą jest silnik 1.33 Dual VVT-i o mocy 99 koni mechanicznych wycofany ze sprzedaży na mocy ostatniego liftingu. Jego miejsce zajął 111-konny benzyniak 1.5 Dual VVT-iE. Motor o mniejszej pojemności oferuje dobrą dynamikę (przyspieszenie do 100 km/h w 11,7 sekundy), a do tego jest oszczędny (w cyklu mieszanym spala 5,4 litra benzyny). Z drugiej strony miewa problemy ze zbieraniem się nagaru w komorze spalania. Czyszczenie kosztuje jakieś 2 - 2,5 tysiąca złotych. Znane są też przypadki zwiększonego poboru oleju silnikowego po przekroczeniu przebiegu 200 tysięcy kilometrów. O awaryjności nowszej jednostki na razie nie można wiele powiedzieć. Jest oferowana od niespełna dwóch lat.

Używana Toyota Yaris III: awarii zbyt wielu nie ma

Zawieszenie Używanej Toyoty Yaris III to prosta konstrukcja. Przednia oś została oparta o kolumny McPhersona, podczas gdy tylna o belkę skrętną. Układ pracuje w sposób optymalny - nie jest ani zbyt twardy, ani zbyt miękki. Dodatkowo okazuje się trwały w toku eksploatacji. Elementy zawieszenia bez większych problemów wytrzymują przebiegi dochodzące do 200 tysięcy kilometrów. Co z ogólną awaryjnością auta? Używany Yaris III może zostać uznany w tej kwestii za ideał. Regularnie serwisowane modele mimo mijających lat nie zaglądają raczej na nieplanowane wizyty w warsztacie.

Kierowcy jeżeli już skarżą się na małą Toyotę, mówią głównie o punktowej korozji nadwozia. Poza tym znane są przypadki zacierających się łożysk kół czy pękających sprężyn zawieszenia. Obydwie awarie są jednak wiązane przede wszystkim z naturalnym zużyciem i wysokim przebiegiem. Co jeszcze może się zdarzyć? Kierowcy hybrydowych Yarisów muszą dohamowywać auto. Podczas jazdy w mieście układ rekuperacji jest dostrojony w taki sposób, że hamulce pracują bardzo rzadko. To może prowadzić do korozji tarcz.

Używana Toyota Yaris III - podsumowanie

Używana Toyota Yaris III ma serię zalet. Jest praktyczna, całkiem ładna i trwała. Te cechy są kluczowe na rynku wtórnym, a to wpływa na cenę auta. W efekcie za najtańsze egzemplarze trzeba dziś zapłacić 16 - 17 tysięcy złotych. Wersja zadbana, pochodząca z polskiego salonu i z rozsądnym przebiegiem powinna kosztować jakieś 20 tysięcy złotych, diesel minimum 22 tysiące złotych, podczas gdy hybryda co najmniej 37 tysięcy złotych. To drogo? Jak najbardziej. Warto jednak pamiętać o tym, że zakup Yarisa III to pewna forma inwestycji. Inwestycji w niższą utratę wartości.

Używana Toyota Yaris II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • filtr kabinowy - od 11 zł
  • pasek wielorowkowy - od 27 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 81 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 78 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 55 zł
  • łącznik stabilizatora - od 36 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 30 zł
  • amortyzator - od 87 zł
  • sprzęgło komplet - od 509 zł

Używana Toyota Yaris III - dane techniczne producenta:

Motor Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0-100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa
1.0 VVT-i 69 KM 93 Nm 15,3 s. 155 km/h 5,7/4,8/4,2
1.33 Dual VVT-i 99 KM 125 Nm 11,7 s. 175 km/h 6,8/5,4/4,5
1.5 Dual VVT-iE 111 KM 136 Nm 11,0 s. 175 km/h 6,3/5,0/4,2
1.5 HSD 100 KM 111 Nm 11,8 s. 165 km/h 3,5/3,5/3,1
1.4 D-4D 90 KM 205 Nm 10,7 s. 175 km/h 4,8/4,1/3,4

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...