REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Alfy Romeo Stelvio Super 2.2 Turbo Diesel

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo przez długi czas była w stagnacji, jednak niedawno coś się ruszyło i Włosi uzupełnili swoją gamę modelową o eleganckiego sedana oraz SUV-a. Sprawdziliśmy jak się sprawuje oraz jakie wady i zalety ma Alfa Romeo Stelvio.

Łukasz Kuźmiuk

Alfa Romeo Stelvio - wygląd

Alfa Romeo od zawsze ma szczęście do projektantów nadwozi. Wydawać by się mogło, że Włosi posiedli na wyłączność tajemną wiedzę projektowania pięknych przedmiotów, które potrafią wzbudzić emocje nawet u osób, które sztukę mają w głębokim poważaniu. Projektanci z gorącej Italii potrafią sprawić, że nawet przedmioty codziennego użytku mają w sobie jakąś elegancję i finezję, a co dopiero w przypadku samochodów. Alfa Romeo Stelvio również prezentuje się nieprzeciętnie i zdecydowanie wyróżnia się na tle innych SUV-ów. Płynne linie, miks wyraźnych przetłoczeń i obłości, finezję oraz elegancję - to wszystko zawarto w karoserii włoskiego SUV-a. Do tego dochodzi jeszcze szczypta sportu, ponieważ Stelvio przywodzi na myśl połączenie dużego, podniesionego kombi z coupe. Osobiście uważam, że o ile przednia partia nadwozia rodzinnej Alfy wygląda zjawiskowo, o tyle tył mógłby być nieco atrakcyjniejszy, aczkolwiek powiedzenie o Alfie Romeo Stelvio, że jest to brzydki samochód, byłoby po prostu obrazoburcze. Oczywiście w przypadku Alfy Romeo nie mogło zabraknąć charakterystycznego scudetto, eksponowanego z przodu pojazdu i będącego dla każdego Alfisti prawdziwą świętością. Auto mierzy 4687 mm długości, 1671 mm wysokości i 1903 mm szerokości, zaś rozstaw osi to 2818 mm.Testowany egzemplarz poruszał się na 20-calowych kołach, aczkolwiek standardowo Stelvio opuszcza fabrykę na 17- lub 18-calowych felgach.

REKLAMA

Łukasz Kuźmiuk

Alfa Romeo Stelvio - wnętrze

REKLAMA

Włoski styl i finezję połączone ze sportowymi akcentami znajdziemy także we wnętrzu włoskiego SUV-a. Kabina pasażerska Alfy Romeo Stelvio została zaprojektowana ze smakiem i dbałością o detale, dzięki czemu aż chce się w niej siedzieć. Projektanci Alfy Romeo odwalili kawał dobrej roboty - kierownica mogłaby służyć za dzieło sztuki, podobnie jak metalowe łopatki do zmiany biegów, a na analogowe zegary można patrzeć godzinami. Umieszczenie przycisku rozrusznika na kierownicy to strzał w dziesiątkę! Szkoda tylko, że niektóre elementy wyposażenia wydają się być przejęte z aut niemieckich marek - przykładowo dźwignia do wyboru trybu pracy skrzyni biegów oraz pokrętło do sterowania systemem multimedialnym są podobne do tych z BMW, z kolei umieszczenie pokrętła do sterowania głośnością systemu audio przywodzi na myśl Audi. Chociaż Alfa Romeo dumnie głosi, że Stelvio może śmiało równać się z rywalami segmentu premium, takimi jak m.in. Audi Q5, BMW X4 oraz Mercedesem GLC Coupe, to jednak we wnętrzu SUV-a z Italii znajdziemy nieco gorsze jakościowo tworzywa sztuczne, a jakość montażu niektórych elementów mogłaby być lepsza.

Pod względem przestrzeni dla pasażerów Alfa Romeo Stelvio nie wyróżnia się pozytywnie i negatywnie na tle niemieckich konkurentów. O ile pasażerowie zasiadający z przodu nie powinni mieć powodów do narzekań pod względem przestrzeni dla siebie, o tyle z tyłu kabiny pasażerskiej jest mniej kolorowo. Dorosłe osoby będą narzekać na brak miejsca na kolana, z kolei wysocy mogą narzekać na opadający dach. Pozycja za kierownicą jest dobra i łatwo znaleźć odpowiednie ustawienia fotela i kierownicy, jednak w Stelvio siedzi się wysoko, co może zaskoczyć osoby szukające sportowego SUV-a. Równie niesportowe są przednie fotele z przeciętnym trzymaniem boczny, za to całkiem wygodne.

Łukasz Kuźmiuk

Alfa Romeo Stelvio - wyposażenie

REKLAMA

Na polskim rynku występują trzy wersje wyposażeniowe Alfy Romeo Stelvio: podstawowa Stelvio, bogatsza Super oraz topowa Executive. Celowo pominąłem Stelvio Quadrifoglio - sportowa odmiana włoskiego SUV-a na tyle różni się od słabszych wariantów, że można ją uznać pod pewnym względem za inny model. Wróćmy do tematu - w podstawowej konfiguracji rodzinna Alfa Romeo posiada m.in. 6 poduszek powietrznych, system automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania, przednie i tylne czujniki parkowania, system zmiennych trybów jazdy, system kontroli trakcji i zjazdu ze wzniesienia, system ostrzegający przed zmianą pasa ruchu, system ostrzegania o najeżdżaniu na poprzedzający pojazd, LED-owe światła do jazdy dziennej i tylne lampy wykonane w technologii LED, komputer pokładowy, elektrycznie otwieraną klapę bagażnika, klimatyzację automatyczną, dwuosiową regulację kolumny kierowniczej, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, tempomat oraz system multimedialny z wyświetlaczem o przekątnej 6,5 cala. Jak widać, nawet w standardzie Alfa Romeo Stelvio jest nieźle wyposażona.

Bogatsze odmiany wyposażeniowe mogą zawierać m.in. biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów,skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele przednie, kamerę cofania, podgrzewaną kierownicę, elektrycznie składane lusterka boczne oraz system multimedialny z nawigacją i wyświetlaczem o przekątnej 6,5 cala (co ciekawe, w odmianie Super, w jakiej skonfigurowany był testowy egzemplarz, udogodnienie to nie występuje). Lista dodatków opcjonalnych jest długa i zawiera takie pozycje, jak np. zawieszenie ze zmienną charakterystyką pracy amortyzatorów, aktywne zawieszenie sportowe, samoblokujący mechanizm różnicowy, system zwiększenia głośności silnika, komputer pokładowy z większym, 7-calowym wyświetlaczem, aluminiowe łopatki do zmiany biegów, umieszczone przy kierownicy, tempomat adaptacyjny, szklany dach, deskę rozdzielczą obszytą skórą, przyciemnione tylne szyby oraz system multimedialny z ekranem o przekątnej 8,8 cala.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łukasz Kuźmiuk

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Turbo Diesel 210 KM - układ napędowy

Alfa Romeo Stelvio jest oferowana z turbodieslem o pojemności 2.2 litra w wariantach o mocy 150 KM, 180 KM i 210 KM, a także dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym, występującym w dwóch wariantach: 200 KM i 280 KM. Klienci dysponujący pokaźnym portfelem i szukający naprawdę szybkiego SUV-a mogą skusić się na Stelvio w odmianie Quadrifoglio, pod maską której kryje się podwójnie turbodoładowany motor benzynowy V6 o pojemności 2.9 litra, generujący aż 510 KM. "Cywilne" warianty w zależności od konfiguracji mogą być wyposażone w napęd na tylne lub wszystkie koła. Co ciekawe, wszystkie jednostki napędowe połączono z 8-biegowymi przekładniami automatycznymi.

Testowany egzemplarz był wyposażony w najmocniejszego turbodiesla oraz napęd na cztery koła. Zestaw ten bardzo dobrze sprawuje się we włoskim SUV-ie, pozwalając przyspieszać od 0 do 100 km/h w 6,6 s, a prędkość maksymalna pojazdu to 215 km/h. Alfa Romeo Stelvio z 210-konnym turbodieslem jest dynamiczna i chętnie nabiera prędkości, a pomaga jej w tym bardzo szybko i płynnie działająca 8-biegowa przekładnia automatyczna. Trzeba jednak przyznać, że w trybie normalnym przyspieszenie nie jest tak mocno odczuwalne - dopiero przełączenie trybu jazdy na pozycję Sport ujawnia pełnię możliwości samochodu, kiedy to reakcje na gaz są ostrzejsze a skrzynia biegów utrzymuje obroty silnika w wyższych zakresach. Na co dzień w mieście tryb Normal jest w zupełności wystarczający, ponieważ pozwala spokojnie przemieszczać się w miejskim gąszczu, nie prowokując do mocniejszego wciskania pedału gazu. Tryb sportowy sprawdza się w terenie niezabudowanym, gdzie trzeba co jakiś czas kogoś wyprzedzić. Osobiście chyba wolałbym jednak mieć pod maską jednostkę benzynową, ponieważ turbodiesel potrafi dać o sobie znać klekotem, a to w mojej ocenie nie do końca pasuje do Alfy Romeo. Jeśli ktoś faktycznie będzie użytkował włoskiego SUV-a jako pojazd rodzinny to może się zdecydować na turbodiesla, jeśli jednak Alfa Romeo Stelvio ma być autem kupionym z potrzeby serca, to prawdopodobnie lepszym wyborem będzie najmocniejszy "benzyniak". W trakcie testu Stelvio zużywało około 11 l ON w mieście i około 7 l w trasie.

Łukasz Kuźmiuk

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Turbo Diesel 210 KM - prowadzenie

To prawdopodobnie najmocniejszy punkt włoskiego SUV-a. Alfa Romeo pokazała, że tego typu pojazdy wcale nie muszą być nudne pod względem prowadzenia, o nie. Stelvio wciąga i angażuje kierowcę w kierowanie, dając sporo radości z jazdy. Zacznijmy od zawieszenia - nie jest przesadnie twarde, dobrze tłumi nierówności dróg, a jednocześnie pozwala utrzymać w ryzach spore nadwozie. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny i pracuje z przyjemnym oporem, a jego przełożenie jest niesamowicie bezpośrednie. Osoby, które po raz pierwszy zasiadają za kierownicą rodzinnej Alfy, muszą przyzwyczaić się do sportowej charakterystyki układu kierowniczego, który nie tylko pozwala na nieodrywanie rąk od kierownicy, ale także reaguje na każdy ruch kierownicą. Pod tym względem Alfa Romeo Stelvio bije na głowę niemieckich konkurentów, którzy przy SUV-ie z Italii nagle stają się ociężali. Co więcej, również układ napędowy daje mnóstwo frajdy z jazdy. Pomimo napędu na wszystkie koła w Stelvio preferowana jest tylna oś, co daje znakomite efekty. Auto jest zwinne i lekko nadsterowne, uwielbia zakręty i chętnie zmienia kierunek jazdy, a do tego prowadzi się jak po sznurku - to jeden z najlepiej prowadzących się SUV-ów na rynku. Małą łyżką dziegciu w beczce miodu jest układ hamulcowy, który reaguje stosunkowo późno i z różną skutecznością. Trzeba się do tego przyzwyczaić, podobnie jak do niekiedy nerwowej i nadpobudliwej pracy hamulców. To efekt zastosowania elektrycznie sterowanego układu hamulcowego zamiast tradycyjnego, z bezpośrednim połączeniem pomiędzy pedałem hamulca a zaciskami hamulcowymi.

Łukasz Kuźmiuk

Alfa Romeo Stelvio - podsumowanie

Przyznam szczerze, że Stelvio mnie zaskoczyła, na szczęście pozytywnie. Włoski SUV jest przestronny (z tyłu trochę mniej) i ma duży bagażnik, a jednocześnie zapewnia sportowe prowadzenie i przyjemność z jazdy. Zawieszenie dużej Alfy dobrze sobie radzi na polskich drogach, zaś mocny turbodiesel sprawnie rozpędza ważący 1659 kg pojazd. Chociaż kabina pasażerska nie zapewnia takiego efektu "premium" jak niemieccy konkurenci, to Alfa Romeo nadrabia stylem i wyglądem. O ile nie jestem fanem SUV-ów, o tyle Stelvio mnie do siebie przekonało - zachwyciłem się niesamowicie precyzyjnym i bezpośrednim układem kierowniczym, świetnym prowadzeniem i zaangażowaniem w jazdę. Jeśli szukacie SUV-a dającego radość z jazdy i lubiącego sportową jazdę, to koniecznie musicie udać się do salonu Alfy Romeo. Bardzo możliwe, że to właśnie tam złożycie zamówienie na nowe auto.

Alfa Romeo Stelvio - cennik

Silnik/Wersja Stelvio Super Executive
2.0 Turbo Benzyna 200 KM AT8 AWD 174 900 zł 184 900 zł -
2.0 Turbo Benzyna 280 KM AT8 AWD - 208 900 zł 224 000 zł
2.2 Turbo Diesel 150 KM AT8 RWD 171 700 zł 181 700 zł -
2.2 Turbo Diesel 180 KM AT8 RWD 179 500 zł 189 500 zł -
2.2 Turbo Diesel 180 KM AT8 AWD 188 700 zł 198 700 zł -
2.2 Turbo Diesel 210 KM AT8 AWD - 201 700 zł -

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Turbo Diesel 210 KM - dane techniczne

Paliwo olej napędowy
Pojemność 2143 cm3
Moc maksymalna 210 KM przy 3750 obr./min.
Maks mom. obrotowy 470 Nm przy 1750 obr./min.
Prędkość maksymalna 215 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 6,6 s
Skrzynia biegów automatyczna/8 biegów
Napęd na cztery koła Q4
Zbiornik paliwa 58 l
Katalogowe zużycie paliwa 
(miasto/ trasa/ średnie)
5,5 l/ 4,4 l/ 4,8 l
Długość 4687 mm
Szerokość 1903 mm
Wysokość 1671 mm
Rozstaw osi 2818 mm
Masa własna 1659 kg
Pojemność bagażnika 525 l

 

Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Alfa Romeo Stelvio / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA