Test Lexus LS600h L

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Test Lexus LS600h L / Tomasz Korniejew
Lexus LS łączy w sobie wszystko, co w tej chwili japoński producent ma najlepszego do zaoferowania. W wersji L, czyli dłuższej o 12 cm od standardowej, jest przeznaczony dla nabywców, którzy na co dzień korzystają z usług kierowcy. W naszym teście Lexus LS 600h L, hybryda o mocy 445 KM.

Podstawowa odmiana Lexusa LS 600h ma długość 509 cm i kosztuje 545 500 zł. Wersja 600h L jest o 12 cm dłuższa i kosztuje 633 500 zł. Na redakcyjny parking trafiła dłuższa odmiana modelu LS, w najobficiej wyposażonej wersji Superior. Cena? 722 900 zł.

Te kwoty robią wrażenie na większości przeciętnych „zjadaczy chleba”. Ale, trzeba zauważyć, że mimo abstrakcyjnie wysokich jak na polskie realia cen, sunący ulicami LS nie kłuje w oczy efekciarstwem. Zdecydowanie nie jest to propozycja dla nuworyszy, którzy nie lubią pozostawiać wątpliwości odnośnie zasobności swoich portfeli.

Ponad pięciometrowy sedan, którego nadwozie zostało przyozdobione chromowanymi listwami jest dyskretny, w efekcie przykuwa wzrok jedynie spostrzegawczych fanów motoryzacji.

Test Lexus LS600h L

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Lexus RX200t

Przepych?

Przedział pasażerski Lexusa LS600h jest przepastny. Materiały użyte do wykończenia są najwyższej próby. Fotel kierowcy jest obszerny i bardzo wygodny. Ma także duży zakres regulacji (w kilkunastu kierunkach), jest podgrzewany i wentylowany. Nikt, kto będzie musiał spędzać na nim wiele godzin nie powinien narzekać na dyskomfort.

Na szczycie konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na olbrzymi wyświetlacz (przekątna 12,3 cala) systemu pokładowego. Obsługuje się go poprzez dżojstik zlokalizowany na tunelu środkowym. Trzeba przyznać, że grafiki wyświetlane na ekranie wyglądają archaicznie, a żeby się poruszać sprawnie po meandrach systemu pokładowego należy poświęcić na to dłuższą chwilę. Europejscy producenci oferują przyjaźniejsze dla użytkownika systemy.

Choć, jak w każdym innym pojeździe kierowca ma w zasięgu ręki elementy sterujące każdym systemem zainstalowanym w samochodzie, trzeba pamiętać, że w tej wersji Lexusa to pasażer podróżujący z tyłu po prawej stronie jest najważniejszy. Dlatego w podłokietniku tylnej kanapy zainstalowano obszerny panel sterujący radiem i różnymi funkcjami podnoszącymi komfort podróżowania. Jest się czym „bawić”.

Wersja Superior została wyposażona we wszystkie pozycje z listy opcji przewidzianych dla tego modelu. Dopłaty będzie wymagał ewentualnie lakier (7200 zł). Można też wybierać spośród rodzajów skórzanych tapicerek, ale to nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych.

Test Lexus LS600h L

Tomasz Korniejew

Tylna kanapa to tak naprawdę dwa osobne fotele. Na obydwu tylnych miejscach przestrzeni jest pod dostatkiem, ale to pasażer podróżujący po prawej stronie ma zapewniony wyższy komfort. W lewym fotelu kąt pochylenia oparcia i podparcie dla łydek da się regulować w mniejszym zakresie niż w prawym. Prawe miejsce da się rozłożyć prawie do pozycji leżącej. Ponadto siedzący tam pasażer ma do dyspozycji pilota, którym steruje rozbudowanymi funkcjami masażu. Drugim pilotem steruje systemem DVD (ekran wysuwa się z podsufitki), a szeregiem przycisków zlokalizowanych w podłokietniku m.in. rozsuwa rolety w oknach i tylnej szybie, steruje systemem audio, czy klimatyzacji, a nawet fotelem przedniego pasażera.

Z ciekawostek, jak czytamy w informacji producenta, w opisywanym Lexusie zastosowano „system klimatyzacji z generatorem jonów, skanujący temperaturę ciała pasażera w celu zapewnienia idealnego rozprowadzenia powietrza o temperaturze dostosowanej do wybranego poziomu”.

Zobacz też: Test Lexus NX 300h AWD

Test Lexus LS600h L – napęd/układ jazdy

Producent zapewnia, że w wyniku starań inżynierów, Lexus 600h L to najcichszy luksusowy sedan na świecie. Pomijając rozważania, co jest samochodem luksusowym, a co jest „tylko” Premium oraz sprawdzanie, czy twierdzenie producenta to prawda, samochód rzeczywiście jest imponująco cichy. Bez względu na to jak szybko jedziemy, we wnętrzu panuje błoga cisza i nawet podczas jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością na autostradzie da się swobodnie rozmawiać. Komfortu nie obniża nadmierny szum opływającego nadwozie powietrza. To wszystko za sprawą przemyślanego ukształtowania nadwozia m.in. obudowy lusterek bocznych, czy ramion felg.

Test Lexus LS600h L

Tomasz Korniejew

Sercem opisywanego Lexusa jest układ hybrydowy generujący moc 445 KM. W jego skład wchodzi ośmiocylindrowy widlasty silnik benzynowy o pojemności 5 l, który rozwija moc maksymalną 394 KM przy 6400 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 520 Nm przy 4000 obr./min., a także elektryczny silnik rozwijający moc maksymalną 224 KM i maksymalny moment obrotowy 300 Nm. Z układem współpracuje bezstopniowa skrzynia biegów, a moment obrotowy jest przenoszony na obie osie.

Według danych producenta układ hybrydowy jest w stanie rozpędzić ważącego około 2400 kg Lexusa od 0 do 100 km/h w 6,1 s, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

Zobacz też: Test Lexus CT 200h

O tym, jak jeździ Lexus LS600h przeczytasz na następnej stronie


Ale dynamika godna samochodu GTI nie oznacza, że japoński sedan jest w stanie dostarczyć kierowcy sportowych emocji. Prowadzący absolutnie nie odczuwa prędkości, a o dynamicznym rozpędzaniu informują podróżujących szybko pnąca się w górę skali wskazówka prędkościomierza oraz uczucie wgniatania w fotel. Poza tym w kabinie panuje błoga cisza, a potężny Lexus sunie po asfalcie niczym poduszkowiec. Jest to zasługa doskonale skonstruowanego układu pneumatycznego zawieszenia. Dzięki niemu pasażerowie nie odczuwają jakichkolwiek niedogodności związanych z jazdą po nierównej nawierzchni. Z drugiej strony, podczas jazdy po autostradzie można amortyzatory usztywnić, dzięki czemu ten ponad dwutonowy kolos „przykleja się” do asfaltu.

Choć może się to wydać zbyteczne, kierowca Lexusa ma do wyboru dwa tryby sportowej pracy układu napędowego Sport S i Sport S+. W obu trybach zawieszenie się usztywnia, układ kierowniczy działa z większym oporem, silnik ostrzej reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszania. Dodatkowo w S+ wyłączają się niektóre systemy utrzymujące w ryzach trakcję. I choć trudno sobie wyobrazić, by kierowca przedłużonej limuzyny często korzystał z tego ostatniego trybu to jednak tryb Sport S może okazać się w wielu sytuacjach przydatny. Zwłaszcza podczas jazdy po krętej drodze, usztywniony Lexus nabiera zaskakującej zwinności. I choć czuć jego dłużą masę i długie nadwozie, to jednak dziarsko pokonuje ciasne łuki.

Test Lexus LS600h L

Tomasz Korniejew

Bez względu na to, z jaką prędkością podróżujemy i czy właśnie postanowiliśmy wcisnąć pedał przyspieszania do końca, aksamitny dźwięk V8 słychać w niewielu sytuacjach. Szlachetny szmer daje się usłyszeć podczas uruchomienia jednostki lub podczas wyjeżdżania z parkingu, gdy system uruchomi jednostkę spalinową.

A, jak LS600h wypada pod względem zużycia paliwa? W zależności od dynamiki jazdy oraz tego w jakim trybie pracy układu napędowego użytkujemy pojazd, zużycie paliwa w ruchu miejskim oscyluje między 10,6, a 16 l na 100 km. Podczas jazdy w trasie uzyskaliśmy wynik „spalania” na poziomie 10,6 l na 100 km (podróż częściowo po autostradzie, częściowo po drogach lokalnych).

Zobacz też: Test Lexus IS200t

Test Lexus LS600h L - Podsumowanie

Paradoksem w tego typu samochodzie jest fakt, że nie kupuje się go po to, żeby zasiadać za jego kierownicą. Przedłużony Lexus LS600h oferuje ponadprzeciętny poziom komfortu i doskonałą dynamikę. Czy ma jakieś istotne wady? Kierowca na pewno będzie narzekał na jego długość, która sprawia, że często nie mieści się na standardowym miejscu parkingowym – np. pod biurowcem, czy w centrum handlowym. A pasażer? Jeżeli jest w stanie zaakceptować cenę, to może być rozczarowany pojemnością bagażnika, który w przypadku tej hybrydy ma objętość 370 l. Biorąc pod uwagę gabaryty pojazdu, to nadzwyczaj skromny wynik, który jednocześnie nie pozostawia wątpliwości odnośnie przeznaczenia samochodu. Lexus LS600h L służy do wożenia tzw. grubych ryb w obrębie miasta. I w takim przypadku, wybór wersji hybrydowej ma sens.

Test Lexus LS600h L

Tomasz Korniejew

Lexus LS600h L - dane techniczne

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...