Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4 / Tomasz Korniejew
Przy okazji niedawnego faceliftingu Mazdy6, producent, oprócz modernizacji wnętrza i rozszerzenia oferty z zakresu nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę, zdecydował się wprowadzić do sprzedaży wersję z napędem na obie osie. I właśnie ta odmiana jest bohaterką naszego testu.

Od momentu wprowadzenia na rynek, najnowsza generacja Mazdy6 zbierała od użytkowników i mediów motoryzacyjnych najwyższe noty. Poza niebanalnym wyglądem, motoryzacyjny światek docenił m.in. wróżącą niekłopotliwą eksploatację prostotę jednostek napędowych objawiającą się w stosowaniu konstrukcji wolnossącej w silnikach benzynowych oraz kunszt japońskich inżynierów w kwestii ustawiania zawieszenia.

Ale powszechne uznanie dla Mazdy6 nie oznaczało, że użytkownicy nie zwracali uwagi na detale, które można by było poprawić. Jednym z nich był nieco archaiczny jak na dzisiejsze standardy wygląd kokpitu, a także brak najnowszych systemów wspomagających kierowcę. Część osób zwracała uwagę również na brak w ofercie wersji z napędem na obie osie.

Producent wziął sobie wszystkie uwagi do serca i przy okazji przeprowadzonego ok. pół roku temu liftingu zmodyfikował wygląd kokpitu, wprowadził wersję 4x4 i rozszerzył listę wyposażenia o wiele współczesnych systemów.

Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Mazdy MX-5: aparycja i charakter sportowca

Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4 – wnętrze

Konstruktorzy zdecydowali się trochę przeprojektować tablicę przyrządów Mazdy6. Główna zmiana dotyczy kolorowego wyświetlacza, który teraz umieszczono na górze środkowej konsoli. Dzięki temu łatwiej się odczytuje informacje m.in. systemu nawigacji. Uporządkowano także niższą partię konsoli, np. rezygnując z jednego pokrętła (pozostawiono dwa), które służyło do sterowania układem nawiewu i klimatyzacji.

Całość prezentuje się bardzo ładnie, jest czytelna i zmontowana z dokładnością. Tym bardziej szkoda, że producent nie zdecydował się tym razem na usprawnienie obsługi rozbudowanego systemu pokładowego, który jest zarządzany poprzez dotykowy ekran, lub wygodne pokrętło umieszczone między przednimi fotelami. Szkopuł w tym, że dotykowa funkcja wyświetlacza działa tylko na postoju, co w praktyce ogranicza wygodę obsługi systemu.

Szkoda też, że regulacja będącego w wyposażeniu standardowym najbogatszej wersji SkyPassion wyświetlacza Head Up odbywa się w poziomu podmenu systemu pokładowego. O wiele sprawniej regulowałoby się ustawienie wyświetlacza osobnymi przyciskami umieszczonymi np. po lewej stronie kierownicy, na desce rozdzielczej.

Przedział pasażerski Mazdy6 Sport Kombi oferuje sporo miejsca dla kierowcy i pasażerów podróżujących także na tylnej kanapie. Ciekawostką jest, że Mazda6 w wersji kombi ma o 8 cm krótszy rozstaw osi niż wersja sedan. Przekłada się to na mniejszą przestrzeń w kabinie, jednak i tak nie ma na co narzekać. Tym bardziej, ze bagażnik ma objętość 522 l przy normalnym położeniu kanapy. Po rozłożeniu przestrzeń ładunkowa rośnie do 1648 l.

Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4 - kokpit

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4 – napęd/układ jezdny

Przy okazji modernizacji Mazdy6, producent zdecydował się na wprowadzenie do oferty wersji z napędem na obie osie. Zdecydowano się pójść na skróty – przeniesiono układ napędu 4x4 z Mazdy CX-5. To proste rozwiązanie oparte na elektronicznie sterowanym sprzęgle płytkowym. Układ, po wykryciu uślizgu kół przedniej osi, przekazuje część momentu obrotowego na tylną oś.

Klienci, którzy chcą się zdecydować na Mazdę6 z napędem 4x4, mają do wyboru dwa silniki. Oba to wysokoprężne jednostki o pojemności 2,2 l ale dostępne w dwóch wariantach mocy. Słabszy osiąga moc maksymalną 150, a mocniejszy 175 KM. Przy czym słabszy wariant występuje z sześciobiegową manualną, a mocniejszy z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz napędzany mocniejszym silnikiem, który jest dostępny tylko w jednej, najbogatszej wersji wyposażeniowej SkyPassion.

Przy okazji niedawnego faceliftingu Mazdy6, producent, oprócz modernizacji wnętrza i rozszerzenia oferty z zakresu nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę, zdecydował się wprowadzić do sprzedaży wersję z napędem na obie osie.

Tomasz Korniejew

Dalszą część testu Mazdy6 Sport Kombi przeczytaj na następnej stronie


Według danych producenta ważąca 1485 kg Mazda6 Sport Kombi rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,1 s i może pojechać z maksymalną prędkością 209 km/h. Z danych producenta wynika, że strata dynamiki względem wersji napędzanej tylko na przednią oś wynosi (podczas przyspieszania od 0 do 100 km/h) 0,5 s.

Prowadzenie opisywanej Mazdy6 to przyjemność. Skrzynia biegów wykazuje znikome opóźnienie w reakcji na gaz i doskonale współgra z jednostką napędową. Auto pewnie nabiera prędkości już od dolnych zakresów obrotów i nie traci wigoru także przy wyższych prędkościach. Jest też dobrze wyciszone. Jednostka napędowa jest wyraźniej słyszalna, gdy jest zimna, ale po osiągnięciu optymalnej temperatury odgłos jej pracy jest znikomy. Opisywana Mazda6 Sport Kombi charakteryzuje się także świetnie zestrojonym układem zawieszenia. Nierówności tłumione są miękko, a mimo to auto bardzo sprawnie porusza się podczas dynamicznej jazdy po ciasnych łukach. Z kolei układ napędu 4x4, co prawda nie umożliwia przejazd przez trudny teren, ale dodaje pewności podczas jazdy po śliskiej nawierzchni i na pewno ułatwi wyjazd z zaśnieżonego miejsca postojowego.

Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Drobne słabości opisywanej „Szóstki” uwidaczniały się podczas eksploatacji w mieście. Po pierwsze dość spore gabaryty zewnętrzne utrudniają znalezienie odpowiedniego miejsca postojowego, a parkingowe manewry dodatkowo utrudnia stosunkowo duży promień skrętu. Po drugie, jeden z nowo zainstalowanych systemów, który odpowiada za awaryjne hamowanie przy niewielkich prędkościach wykazuje nadgorliwość. W czym problem? Komputer poprzez sensory „zauważa”, a następnie ocenia czy kierowca widzi zbliżające się do pojazdu przeszkody. Jeżeli stwierdzi, że nie mamy zamiaru się zatrzymać przed zbliżającym się szlabanem, czy mamy zamiar wjechać tuż przed maskę przejeżdżającego pojazdu podczas wyjeżdżania (także tyłem) z miejsca postojowego, wtedy gwałtownie zatrzyma pojazd. Rodzi to dyskomfort, zwłaszcza w przypadku gdy jesteśmy zmuszeni blisko podjechać do szlabanu, aby wsunąć w automat bilet parkingowy lub gdy wytaczamy się z miejsca parkingowego z zamiarem przepuszczenia nadjeżdżającego pojazdu ale zależy nam by manewr przebiegł możliwie najsprawniej.

Poza tym, w ruchu miejskim, opisywana Mazda6 sporo „pali”. 10,8 l oleju napędowego na 100 km podczas jazdy po mieście to wynik, który uzyskaliśmy bez oglądania się na zasady oszczędnej jazdy autem, ale też nie poruszaliśmy się nadmiernie dynamicznie. Za to podczas jazdy po autostradzie (z maksymalną dozwoloną prędkością) zużycie paliwa maleje do 7,5 l na 100 km.

  

Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!

Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4 – podsumowanie

Opisywana Mazda6 jest najdroższą wersją modelu. Kosztuje 164 900 zł. Spoglądając w cennik, okazuje się że lista opcji pozostaje krótka.  Nabywca może dodatkowo zapłacić za lakier metaliczny, skórzaną tapicerkę w kolorze jasnym  - 600 zł (w standardzie występuje w kolorze ciemnym), elektrycznie regulowany szyberdach (3000 zł), czy inny rodzaj obszycia kokpitu, np. Alcantarą (1900 zł). Poza tym wszelkiego rodzaju systemy i multiedia stanowią wyposażenie standardowe.

Porównując cenę Mazdy6 do konkurentów, wygląda na to, że jest odrobinę droższa, choć biorąc pod uwagę różnicę w wyposażeniu, rozbieżność w cenie np. w stosunku do Volkswagena Passata jest minimalna.

Zmodernizowana Mazda6 w wersji 4x4 to wszechstronne, dopracowane auto. Przymknięcie oczu na brak obsługi dotykowej systemu multimedialnego podczas jazdy, czy stosunkowo spory promień skrętu, jest łatwe. Bo „Szóstka” uwodzi doskonałymi właściwościami jezdnymi.

Test Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4 – plusy

  • Dobre wyciszenie wnętrze
  • Świetnie zestrojone zawieszenie
  • Pewne prowadzenie
  • Sprawna automatyczna skrzynia biegów
  • Wysoki komfort jazdy
  • Bogate wyposażenie

Zobacz też poradnik zakupowy Mazdy6 4x4: Mazda6 4x4 – jaki silnik wybrać? Poradnik kupującego

Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4 - minusy

  • Spory promień skrętu
  • Wysokie spalanie
  • Brak możliwości dotykowej obsługi systemu pokładowego podczas jazdy
  • Zbyt nadgorliwy system awaryjnego hamowania przy niskich prędkościach

Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4 - dane techniczne

Mazda6 Sport Kombi 2.2 SKYACTIV-D 175KM 6AT 4×4
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  2191 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 175 KM/4500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 420 Nm/2000 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 522/1648 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 480,5/184/147,5 cm
Rozstaw osi 275 cm
V-max 209 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s
Zużycie paliwa* 6,4/4,9/5,4 l/100 km
Cena od 164 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...