Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - przemyślany i… komfortowy!

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - przemyślany i… komfortowy! / Kuba Brzeziński
Być może Citroen C5 Aircross nie jest motoryzacyjnym odpowiednikiem Jamesa Deana. W oryginalnej stylizacji jest jednak pewna metoda. Metoda, która wsparta pozostałymi zaletami sprawia, że francuski SUV może naprawdę pozytywnie zaskoczyć!

Citroen C5 Aircross to nic innego jak współczesny język stylistyczny z Francji w pełnej krasie. Co to oznacza? Wąskie lampy przednie wyglądające jak przymrużone oczy, mocno zaznaczone nakładki na progi przypominające kształtem poduszki powietrzne zastosowane w C4 Cactusie oraz tylne lampy wykonane w technologii 3D. Cóż dodać? Przede wszystkim tyle, że C5 z zewnątrz wygląda na zdecydowanie większego. Prezentuje się jak wielki, dojrzały SUV. Tymczasem jego rozmiary są niezwykle poręczne np. w mieście. Dodać mogę jeszcze chyba tylko tyle, że ja osobiście nie wybrałbym czarnego lakieru. Lepsze byłoby nadwozie dwukolorowe.

Zobacz również: Nowy Citroen C4 i e-C4 - kompakt w stylu SUV-a!

Test: Citroen C5 Aircross: eleganckie, pikowane fotele!

Po otwarciu drzwi C5 Aircrossa w oczy rzucają się dwie rzeczy. Po pierwsze kierownica, która została spłaszczona u dołu i góry, a do tego jest gruba. Po drugie joystick ulokowany w miejscu skrzyni biegów. Wygląda dość oryginalnie, a jego obsługa po pierwszych kilku dniach staje się intuicyjna. Po zajęciu miejsca za kierownicą można odkryć jeszcze więcej zalet tej kabiny. Przestrzeni wystarczy dla 4-osobowej rodziny, z tyłu zastosowano trzy siedziska, a nie jedną kanapę, bagażnik jest naprawdę duży, a pozycja za kierownicą… idealna. Fotel dosłownie otula prowadzącego, a do tego jest tak miękki jak kanapy stawiane w pokoju dziennym.

Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - przemyślany i… komfortowy!

Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - przemyślany i… komfortowy!

Kuba Brzeziński

Jeżeli o fotelach już mowa, to C5 Aircross Shine ma dość ciekawie rozwiązaną tapicerkę. Częściowo pokrycie zostało wykonane z syntetycznej skóry, a częściowo z bawełny. Tak, wygląda ona trochę jak ta stosowana do wykonywania mebli ogrodowych, mimo wszystko tu pasuje jak ulał! W tunelu centralnym Francuzi znaleźli miejsce dla podłokietnika. Ten jest przepastnie głęboki - zachodzi aż pod uchwyty na kubki. Aby kierowca mógł łatwiej wykorzystać jego pojemność, inżynierowie zastosowali w nim specjalną półeczkę. Niewątpliwa zaleta dotyczy też jakości wykończenia i drzwi. Te zamykają się naprawdę lekko - pasażer nie musi używać dużej siły.

Zobacz również: Używane: Citroen DS 5 (2011 - 2018) - oponie i typowe usterki

Citroen C5 Aircross - co z tą… klapą bagażnika?!

Wady kabiny Citroena C5 Aircross? Zarówno wykończenie drzwi jak i konsoli centralnej jest zdominowane przez twardy plastik. Mocno plastikowe są też manetki zmiany biegów przy kierownicy - a wystarczyło czarny plastik zamienić chociażby na srebrny. Największa niedogodność dotyczy jednak klapy bagażnika. Tak, unosi się ona automatycznie. Niestety na nieco zbyt małą wysokość. Mam blisko 190 cm wzrostu (a więc nie jestem nienaturalnie wysoki) i żeby wejść pod klapę, aby włożyć np. walizkę do kufra, musiałem się dość mocno schylić. To raczej mało komfortowe w aucie rodzinnym.

Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - przemyślany i… komfortowy!

Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - przemyślany i… komfortowy!

Kuba Brzeziński

Pod maską testowego Citroena C5 pracował silnik 1.5 BlueHDi. Jednostka oferuje 130 koni mechanicznych mocy i została sparowana z 8-biegową skrzynią automatyczną. Tak skonfigurowany SUV nie jest demonem prędkości. Osiąga pierwszą setkę w około 10 sekund. To jednak wynik absolutnie wystarczający. Szczególnie że w trasie chętnie zbiera się do wyprzedzania, a do tego ma jeszcze jedną zaletę - jest oszczędny! W czasie testu zbiornik o pojemności 53 litrów pozwolił na pokonanie 900 kilometrów w cyklu mieszanym. To oznacza że spalanie wyniosło 5,8 litra.

Zobacz również: Peugeot e-Expert, Citroen e-Jumpy, Opel Vivaro-e: elektryczna ofensywa PSA

C5 Aircross 1.5 BlueHDi - rozsądnie mocny i oszczędny!

Francuski diesel może urzekać gładkością pracy. Nie wibruje, równomiernie rozwija moc i jest dość silny. 300 Nm momentu obrotowego jest dostępnych już przy 1750 obr./min. Poza tym ma wszystkie nowoczesne zdobycze techniki - common raili, doładowanie i katalizator SCR z układem AdBlue. Wady? Niestety Citroen C5 Aircross diesel jest dość głośny. Gdy skrzynia zapędzi silnik w wyższe rejestry prędkości obrotowej (np. po redukcji w czasie wyprzedzania), motor zaczyna mocno powarkiwać. Nie jest to na szczęście dźwięk nieprzyjemny. Mimo wszystko jest mocno słyszalny w kabinie.

Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - przemyślany i… komfortowy!

Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - przemyślany i… komfortowy!

Kuba Brzeziński

Słowem kluczem w przypadku Citroena C5 Aircross jest słowo komfort. Komfortowa jest zarówno kabina pasażerska, jak i zawieszenie. Normalnie kręciłbym nosem na myśl o miękkim resorowaniu. Tak nie stanie się jednak w tym przypadku. Powód? C5 jest miękki, ale sprężysty, a do tego z wielką gracją dosłownie przelatuje nad nierównościami. Czy to zasługa hydropneumatyki? W żadnym razie. Francuzi z niej zrezygnowali. W zamian postawili na amortyzatory z poduszkami hydraulicznymi - to proste i genialne rozwiązanie! Za komfortem przemawia też układ kierowniczy - jest mocno wspomagany. Dzięki temu w miejscu można kręcić kierownicą jednym palcem. Podwozie Citroena ma jeszcze jedną zaletę - hamulce działają jak brzytwa. Przy głębokim wciśnięciu pedału samochód staje prawie w miejscu.

Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - podsumowanie:

Nie, nie kupiłbym czarnego i wolałbym żeby na konsoli było mniej twardych plastików. Z drugiej strony Citroen C5 Aircross ma dwa bardzo poważne asy w rękawie. Po pierwsze jest piekielnie komfortowy. Nie znam chyba drugiego SUV-a na rynku, którym można byłoby równie wygodnie podróżować na dalekich dystansach. Po drugie ciężko nie uznać, że cena jest wyskalowana naprawdę dobrze. Bo 140 tysięcy złotych za rodzinny krążownik z pełnym wyposażeniem i oszczędnym dieslem pod maską to nie jest dużo. A więc pytanie: czy kupiłbym francuskiego SUV-a? Po kilku drobnych modyfikacjach konfiguracyjnych bardzo chętnie.

Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel
  • Pojemność silnika: 1499 cm3
  • Maksymalna moc: 130 KM (przy 3750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 189 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,6 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 53 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 5,8 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 5,5 litra
  • Długość: 4500 mm
  • Szerokość: 1608 mm
  • Wysokość: 1654 mm
  • Rozstaw osi: 2730 mm
  • Pojemność bagażnika: 580/1630 litrów
  • Cena: od 91 900 złotych

Test: Citroen C5 Aircross Shine - cena i wyposażenie:

  • Cena: 141 500 zł
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu,
  • kamera cofania,
  • bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie pojazdu,
  • system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości,
  • przednie światła full LED,
  • aktywny tempomat,
  • elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika,
  • szyba czołowa z folią akustyczną, czujnikiem deszczu i natężenia światła,
  • fotele przednie podgrzewane,
  • system nawigacji satelitarnej,
  • system hamowania awaryjnego,
  • aktywny system zapobiegania opuszczenia pasa ruchu,
  • Coffee Brake Alert.

Moto
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

pokaż więcej
Proszę czekać...