REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nie można prowadzić auta będąc głodnym?

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowca, podróż, trasa
Kierowca, podróż, trasa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głodny kierowca to zły kierowca. Dlaczego? Bowiem zaczyna wykonywać czynności zagrażające bezpieczeństwu jazdy oraz znacznie szybciej rośnie jego zmęczenie.

Głód za kierownicą - skutki

Wielu kierowcom zdarza się prowadzić samochód, odczuwając głód, co skutkuje zmęczeniem oraz obniżoną koncentracją. Żeby tego uniknąć, część osób decyduje się na jedzenie w samochodzie, co jest równie niebezpieczne – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

REKLAMA

Zobacz też: Jak walczyć ze snem za kierownicą?

Wpływ głodu na zachowania kierowcy

Głód jest częstą przyczyną zaburzeń koncentracji i może być realnym zagrożeniem zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. Jedzenie i picie za kierownicą, do którego przyznaje się ponad 60% kierowców, nie jest rozwiązaniem. Z badań wynika, że spożywanie posiłku za kierownicą sprawia, że ryzyko poważnego wypadku wzrasta tak, jak przy rozmowie przez telefon (źródło: independent.co.uk/ organizacja charytatywna Brake i firma Direct line). Kierowca, zajęty jedzeniem nie jest w stanie kontrolować odpowiednio sytuacji na drodze, ponieważ rozprasza wzrok, uwagę oraz zajmuje ręce, przez co znacznie wzrasta ryzyko wypadku – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Dwa procent badanych przyznaje, że zdarzyło im się iż jedzenie lub picie tak ich rozproszyło, że musieli nagle hamować lub skręcać w celu uniknięcia niebezpiecznego zdarzenia na drodze (źródło: independent.co.uk/ organizacja charytatywna Brake i firma Direct line).

Zobacz też: W ciąży za kierownicą?

Nawyki żywieniowe kierowcy

Odpowiednie nawyki związane z odżywianiem powinny być dla kierowców niezwykle ważne. Równie ważne, jak odpoczynek. Przed dłuższą podróżą starajmy się unikać ciężkich, tłustych posiłków, które spowalniają i wzmagają senność, a wybierzmy coś lekkostrawnego i bogatego w składniki wolno uwalniające energię. Najlepiej postarać się zjeść podczas trasy kilka małych posiłków, co 3 godziny. Na śniadanie dobrym pomysłem są np. jajka, ponieważ sycą na długo i nie obciążają, jak wiele innych tłustych potraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przyczyny wypadków samochodowych w Polsce i na świecie

Przekąski zabierane do samochodu najlepiej schować w bagażniku, tak aby nie spożywać ich po drodze, tylko podczas wyznaczonych postojów. Ludzie żyją coraz szybciej, co niewątpliwie przyczynia się do niepokojąco wysokiego odsetka kierowców decydujących się na jedzenie posiłków za kierownicą. Mając na uwadze jednak bezpieczeństwo własne i innych użytkowników ruchu, powinniśmy zadbać o to, żeby zawsze, gdy jesteśmy głodni znaleźć czas na postój i jednoczesny odpoczynek – podsumowują trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA