Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Jerzy Bitner
rozwiń więcej
Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia
Egzamin na prawo jazdy jest związany z dużym stresem. A wynik uzależniony od przygotowania kandydata na kierowcę. Dlatego istotne są wszystkie składowe procesu szkolenia przyszłego kierowcy. W tym, wybór odpowiedniego ośrodka szkolenia.

Rozpoczynamy cykl porad dla czytelników, którzy chcą uzyskać uprawnienia do kierowania pojazdami, zdobyć wymarzone prawo jazdy.  W kolejnych odcinkach opiszemy nie tylko całą procedurę formalną, ale postaramy się podpowiedzieć wam, jakimi kryteriami kierować się przy wyborze ośrodka szkolenia kierowców, czego oczekiwać od instruktora, na co zwracać uwagę podczas szkolenia, jak przygotować się do egzaminu no i wreszcie jak go zdać. Dziś część I – jakie dokumenty są wymagane do uzyskania prawa jazdy i jaki ośrodek szkolenia wybrać.

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Najpierw badanie lekarskie

Pierwszym krokiem powinno być udanie się do lekarza uprawnionego do badania kierowców. Placówkę medyczną, w której taki lekarz przyjmuje, łatwo możecie znaleźć w internecie.

Wprawdzie lekarz ma wyznaczoną długą listę zawierającą kryteria takiego badania, lecz w praktyce sprowadza się ono do kontroli waszego wzroku, zmysłu równowagi i przede wszystkim wywiadu z pacjentem. I tu bardzo istotna przestroga!

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Nie ukrywajcie przed lekarzem poważnych chorób i dolegliwości. Chodzi tu przede wszystkim o osoby cierpiące na padaczkę, zaburzenia widzenia, nagłe utraty przytomności, zaburzenia neurologiczne, cukrzycę, a także uzależnienia od alkoholu, narkotyków i niektórych leków. Nie trzeba chyba nikomu wyjaśniać, czym może grozić nagła utrata świadomości kierowcy podczas prowadzenia pojazdu. Jeżeli osoba, która cierpi na takie choroby zatai tę okoliczność przed lekarzem i kiedyś spowoduje wypadek, może być pociągnięta do odpowiedzialności za poświadczenie nieprawdy.

Po badaniu lekarz wyda wam orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami danej kategorii. Koszt badania lekarskiego jest taki sam w całym kraju i wynosi obecnie 200 zł.

Uwaga! Zdarza się, że osoba, która po raz pierwszy wkracza do grona kierowców, najpierw udaje się do pobliskiego ośrodka szkolenia, a tam proponują jej: jeśli zapiszesz się do nas na kurs, załatwimy ci tańsze badanie lekarskie, mamy współpracującego z nami doktora. Nie zgadzajcie się na coś takiego, gdyż jest to prymitywny chwyt marketingowy. W ten sposób niektóre OSK próbują przechwycić klienta. Wybór ośrodka szkolenia jest bardzo ważny i dlatego nie dajcie się złapać na takie sztuczki, nie decydujcie się pochopnie.

Zobacz też: Jak długo ważny jest egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Potem Profil Kandydata na Kierowcę (PKK)

Co to jest? Profil Kandydata na Kierowcę jest to zestaw danych i informacji identyfikujących  i opisujących osobę ubiegającą się o wydanie prawa jazdy generowany, udostępniany, aktualizowany i archiwizowany w systemie teleinformatycznym.

Każdy wygenerowany Profil Kandydata na Kierowcę w wydziale komunikacji ma swój unikalny numer. Numer PKK jest niezmienny w całym procesie obsługi profilu, nawet gdy osoba zmienia dane np. miejsce zamieszkania. Na każdą kategorię jest generowany  osobny PKK. W przypadku złożenia wniosku na dwie kategorie w wydziale komunikacji zostaną wygenerowane dwa niezależne PKK, każdy z unikalnym numerem.

Otrzymany numer PKK jest niezbędny kandydatowi do zapisania na szkolenie. jak również do zapisania na egzamin państwowy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.

W celu otrzymania PKK musicie pójść do wydziału komunikacji w starostwie powiatowym w waszym miejscu zamieszkania. W mieście na prawach powiatu będzie to urząd miasta, a w Warszawie urząd właściwej dzielnicy.

Zobacz też: Egzamin praktyczny pojazdem szkoły nauki jazdy

Jakie dokumenty musicie zabrać ze sobą udając się po PKK?

  • wypełniony wniosek o wydanie prawa jazdy (można go pobrać ze strony danego urzędu)
  • orzeczenie lekarskie
  • fotografię (uwaga od lutego 2016r obowiązuje zdjęcie wykonane na wprost, a nie jak wcześniej lewy półprofil)
  • dokument potwierdzający zameldowanie (dowód osobisty albo zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, kartę pobytu w przypadku cudzoziemców)
  • pisemną zgodę rodziców lub opiekuna prawnego, jeżeli nie macie jeszcze ukończonych 18 lat (uwaga! zgoda musi być podpisana w obecności urzędnika, a więc w takim przypadku trzeba będzie pójść do urzędu wraz z rodzicami lub opiekunem). Można zapisać się na kurs na 3 miesiące przed ukończeniem 18 roku życia.
  • kserokopię posiadanego prawa jazdy, jeżeli już je macie i chcecie uzyskać uprawnienia na inne kategorię
  • orzeczenie o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami, jeżeli ubiegacie się o prawo jazdy kategorii C , C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E ,D ,D+E.

Numer PKK otrzymuje się najczęściej od razu. Jeżeli urząd musi sprawdzić wasze dane, oczekiwanie na PKK może wydłużyć się do 2 dni. W wyjątkowych przypadkach gdy urząd będzie musiał wyjaśnić waszą sytuacje prawną (np. po zatrzymaniu prawa jazdy, cofnięciu uprawnień, orzeczeniu przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów itp.) okres oczekiwania może wydłużyć się nawet do dwóch miesięcy.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

A teraz wybieramy ośrodek szkolenia

Oferta jest bardzo bogata. W dużych miastach funkcjonuje nawet kilkaset OSK, ale i w małych miasteczkach jest ich zazwyczaj kilka lub kilkanaście.

Zapamiętajcie podstawową zasadę: nie zawsze tam gdzie najtaniej uczą najlepiej. Co z tego, że zapłacicie np. 800 zł za kurs, jeżeli potem będziecie kilka razy podchodzić do egzaminu i wciąż go oblewać. Warto też wiedzieć, że trzykrotne niezdanie egzaminu teoretycznego lub praktycznego oznacza konieczność zapisania się na dodatkowe szkolenie.

Wśród ośrodków szkolenia panuje niesamowita konkurencja. Są wśród nich placówki zatrudniające doświadczonych fachowców z prawdziwego zdarzenia, instruktorów z powołania, które mają ambicję by szkolić naprawdę dobrych kierowców. Nie brakuje jednak i takich ośrodków, które liczą tylko na szybki zysk i przyciągnięcie jak największej liczby kursantów. Te ostatnie stosują częstą różne cwaniackie triki, jak np. maksymalne zaniżanie ceny kursu. To jednak musi odbić się na jakości szkolenia. Czym się zatem kierować wybierając ośrodek?

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Dalszy ciąg artykułu na następnej stronie


Po pierwsze, zadzwońcie do danego ośrodka i postarajcie się wypytać o jak najwięcej szczegółów dotyczących szkolenia. Jeżeli przekonacie się, że odpowiedzi udzielane są wam niechętnie, jak z łaski, na zasadzie ,, jak przyjdziesz to się wszystkiego dowiesz’’, świadczy to, że ten OSK traktuje kursantów lekceważąco. Możecie też zapytać, czy istnieje możliwość rozpoczęcia jazd z instruktorem od razu po zapisaniu się na kurs. Przyznaję, że to pytanie jest podchwytliwe, albowiem ośrodkowi NIE WOLNO rozpoczynać praktycznej nauki jazdy, jeśli kursant nie odbył całego szkolenia teoretycznego albo nie ma zaświadczenia o zdanym egzaminie teoretycznym. Niestety wiele ośrodków lekceważy ten wymóg naruszając tym samym prawo. Jeśli zatem ktoś poinformuje was, że już następnego dnia będziecie jeździć z instruktorem oznacza to, że ten ośrodek nie zalicza się do rzetelnych i uczciwych.

Po drugie, wybierzcie się do danego ośrodka aby porozmawiać, a także obejrzeć warunki w jakich on działa. Jeżeli okaże się, że biuro ośrodka mieści się w prywatnym mieszkaniu albo w jakieś wynajmowanej kątem klitce, to też świadczy o poziomie szkolenia w tym OSK. Możecie poprosić o umożliwienie pokazania wam sali wykładowej, placu manewrowego i samochodów. Jeśli przekonacie się, że sala wykładowa to jakieś malutkie pomieszczenie z kilkoma krzesłami i jednym stolikiem, bez żadnych pomocy dydaktycznych, to już widać, że pachnie to amatorszczyzną. Jeżeli zobaczycie, że plac manewrowy znajduję się na pobliskim podwórku, nawierzchnia jest pełna dziur, pachołki i tyczki zmasakrowane jakby miały już 10 lat, to też omijajcie ten ośrodek szerokim łukiem. Podobnie z samochodami, z tym, że tutaj osobie nieobeznanej z motoryzacją trudno jest sprawdzić ich stan techniczny. Możecie tylko ocenić wzrokowo czy auta sprawiają wrażenie zaniedbanych, poobijanych, brudnych czy nie. Przede wszystkim jednak zwróćcie uwagę, z jaką reakcją spotkały się wasze prośby o pokazanie sali, placu manewrowego, pojazdów. Jeżeli spotkacie się ze zniecierpliwieniem albo usłyszycie ,, teraz nie mam czasu’’, to też zrezygnujcie z takiego ośrodka.

Po trzecie, zasięgnijcie opinii od kolegów, znajomych, którzy w danym ośrodku odbywali kurs. Zapytajcie ich, jak przebiegało szkolenie teoretyczne (może dawano tylko odbite na ksero testy i kazano się uczyć w domu), jak odbywały się jazdy z instruktorem (czy nie skracał czasu nauki, jak się zachowywał). Oczywiście dla pań  nie powinno być najistotniejsze to, że instruktor jest nadzwyczaj przystojny ale to czy naprawdę chce was nauczyć jeździć. Z kolei panowie nie powinni kierować się tym, czy instruktor to fajny koleś, ale tym jak prowadzi szkolenie. Jeśli dowiecie się, że instruktor jeździł stale po tych samych trasach, spóźniał się na zajęcia, a przy okazji podczas szkolenia załatwiał swoje prywatne sprawy, krzyczał, okazywał zdenerwowanie albo pozował na wielkiego znawcę okazując na każdym kroku lekceważenie dla kursanta i innych uczestników ruchu, to też nie zapisujcie się do tego OSK.

Pamiętajcie, że za szkolenie płacicie swoje pieniądze, macie więc prawo wymagać uczciwości i solidności, oczekiwać profesjonalnego podejścia i życzliwego nastawienia. Nikt nie robi wam łaski!

Musicie wiedzieć, że nawyki i zachowania, które zostaną wam wpojone podczas kursu, często pozostaną i utrwalą się, a potem już bardzo trudno będzie je zmienić. Prawo jazdy to inwestycja na całe życie. Jeżeli chcecie być naprawdę dobrymi kierowcami, nie idźcie na skróty, nie zgadzajcie się na tandetę i bylejakość, nie dajcie się oszukiwać.

W następnym odcinku o tym, jaki rodzaj szkolenia wybrać i na co zwracać uwagę podczas zajęć.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...