Seat Alhambra 1,9 TDi: naprawa opóźnienia turbosprężarki
REKLAMA
REKLAMA
Zawór N75 odpowiada w silniku 1,9 TDi (montowanym m.in. w Seacie Alhambra) za sterownie kierownicami spalin. Jego złe działanie powoduje niewłaściwe działanie turbo i spotęgowane uczucie turbo dziury. Koszt takiego zaworu to około 150 złotych plus koszt wymiany. Można też spróbować go wyczyścić. Po wymontowaniu zaworu musimy zsunąć srebrny pierścień łączący białą główkę z korpusem zaworu. Rozdzielając te dwa elementy ukaże nam się srebrny tłoczek i gumowa czerwona membrana.
REKLAMA
Zawór N75 zamontowany jest poniżej turbosprężarki (lewa strona silnika). Ma zwykle białą końcówkę, podłączoną do 2 wężyków ciśnieniowych. Zamocowany jest dwiema śrubami.
Należy wyjąć tłoczek i membranę. Następnie, najlepiej za pomocą WD-40 i śrubokręta obwiniętego szmatką, czyścimy tunel, w którym pracuje wyjęty tłoczek. W wyjętym tłoczku znajduje się otwór, w którym jest sprężyna. Dobrze by było wyczyścić go sprężonym powietrzem, a następnie nasmarować WD-40.
Zobacz również: Jak ustawiać zasysanie powietrza do silnika latem i zimą?
Kolejnym szczegółem są wszystkie kanały przelotowe w obu częściach zaworu. Również należy je dokładnie przeczyścić powietrzem. Dobra drożność kanałów to podstawa działania zaworu. Jeśli wszystko zostało wyczyszczone możemy przystąpić do składania zaworu. Jeśli pierścień mocujący nie został uszkodzony przy demontażu, należy ostrożnie nasunąć go z powrotem. Można dla pewności podkleić obie części jakimś super klejem, aby wszystko było pewnie zamocowane. Następnie ponownie montujemy zawór przykręcając go i podpinając przewody.
Zobacz również: Jak wymienić łożysko alternatora w Hondzie Accord 1.8IS?
Na wielu istniejących forach informacyjnych pojawiają się rady o tym aby podłączyć auto pod komputer diagnostyczny. Na szczęście nie ma takiej potrzeby. Komputera można użyć do skasowania błędów w systemie sterującym.
REKLAMA
REKLAMA