REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie przekazać usługi logistyczne w outsourcing

Adam Koliński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Z jakich narzędzi warto skorzystać przed podjęciem decyzji dotyczącej przekazania usług logistycznych w outsourcing?

Outsourcing (outside resource using) polega na wykorzystaniu zasobów zewnętrznych, a więc na przekazaniu zewnętrznemu partnerowi biznesowemu realizacji poszczególnych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Outsourcing usług logistycznych może dotyczyć różnych dziedzin, m.in. zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji, magazynowania, technologii informatycznych czy transportu. Decyzje o outsourcingu logistyki niosą ze sobą radykalną restrukturyzację całej struktury przedsiębiorstwa, a są wynikiem działań polegających na redukcji kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Outsourcing logistyki jest wprowadzany w przedsiębiorstwach ze względu na:

● obniżenie kosztów (brak kosztów tworzenia i utrzymania stanowisk pracy, ubezpieczeń itp.),

● powierzenie części organizacji firmy grupie fachowców, którzy przewyższają wiedzą i doświadczeniem pracowników firmy stosującej outsourcing,

REKLAMA

● uzyskanie większej stabilności nadzoru nad powierzonym majątkiem i funkcjami organizacyjnymi,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● możliwość korzystania z usług ekspertów w danej dziedzinie, bez konieczności ich pełnoetatowego zatrudniania,

● możliwość korzystania z całej wiedzy zgromadzonej w firmie doradczej,

● bardziej efektywne wykorzystanie czasu pracy,

● łatwiejszy dostęp do nowoczesnych technologii informatycznych (ryzyko starzenia się technologii spada na firmę outsourcingową),

● zwiększenie wydajności pracy poprzez oddelegowanie rutynowych i czasochłonnych zadań na zewnątrz.

W gospodarce można jednak spotkać przedsiębiorstwa, które w przeszłości korzystały z usług firm outsourcingowej, a obecnie zrezygnowały z tych usług na rzecz wykonania określonych procesów własnymi zdolnościami wytwórczymi. Inne przedsiębiorstwa w ogóle nie korzystały podczas prowadzonej działalności przedsiębiorstwa z usług firm outsourcingowych. Wynika to z zagrożeń, jakie niesie ze sobą outsourcing, a należą do nich:

● możliwość uzależnienia się od outsourcera,

● utrata części kompetencji,

● osłabienie kontroli wizerunku produktu,

● niepewność poufności przekazywanych informacji,

● zagrożenie utraty pozycji konkurencyjnej,

● utrata kontroli nad częścią kosztów,

● pogorszenie kontaktów z klientami.

UWAGA

Z punktu widzenia controllingu należy sobie zadać pytanie, czy przekazanie danego procesu na zewnątrz wygeneruje większy zysk w porównaniu z własnym wykonaniem tego procesu. Analizy controllingu mają na celu określenie progu decyzyjnego, na podstawie którego należy podjąć decyzję o samodzielnym wykonaniu procesu bądź przekazaniu go firmie zewnętrznej.

Podejmując decyzje dotyczące sprawy produkcji własnej lub zakupów, należy przeanalizować różne czynniki mogące wpłynąć na wynik finansowy przedsiębiorstwa. Decyzja dotycząca utrzymywania produkcji własnej, bądź oddelegowania tego procesu na zewnątrz, jest uzależniona od stanu mocy produkcyjnych. Należy zatem rozważyć następujące możliwości:

● dysponowanie wolnymi mocami produkcyjnymi – w przypadku wolnych mocy produkcyjnych, produkcja własna jest bardziej korzystna wówczas, gdy koszty zmienne produkcji własnej są niższe od kosztów zakupu produkcji obcej,

● unieruchomienie własnych mocy produkcyjnych – w sytuacji unieruchomienia mocy produkcyjnych outsourcing jest bardziej opłacalny wtedy, gdy koszty zakupu produkcji obcej włącznie z pozostałymi kosztami stałymi przedsiębiorstwa są niższe niż całkowite koszty produkcji własnej,

● możliwość rozbudowy mocy produkcyjnych – w takiej sytuacji podjęcie decyzji dotyczącej produkcji własnej lub obcej jest bardziej skomplikowane. Analiza „make or buy” opiera swoje założenia na progu decyzyjnym: (aby zobaczyć wzór - powiększ zdjęcie).

gdzie:

KSW – koszty stałe produkcji własnej,

KSO – koszty stałe outsourcingu,

KZW – koszty zmienne produkcji własnej,

KZO – koszty zmienne outsourcingu.

Jeśli przygotowane prognozy planują większy popyt od wartości progu decyzyjnego, korzystniejszym rozwiązaniem jest rozbudowanie mocy produkcyjnych i produkcja własna. W przeciwnym razie korzystniejszy jest zakup wyrobów.

Outsourcing logistyki do wyspecjalizowanego operatora niesie ze sobą nie tylko optymalizację kosztów, ale również wzrost płynności finansowej przedsiębiorstwa, zmniejszenie poziomu kapitału zamrożonego w zapasach oraz poprawę zarządzania kapitałem. Aby jednak outsourcing logistyki przeszedł sprawnie i przyniósł pożądane efekty, operator logistyczny musi posiadać gęstą sieć dystrybucyjną zarówno w Polsce, jak i za granicą. Należy jednak pamiętać, że oszczędności należy szukać w całym procesie działalności przedsiębiorstwa, a nie jedynie w jego poszczególnych elementach.

Warto także pamiętać, że rachunek porównawczy kosztów produkcji własnej i zakupu jest jedynie jednym z wielu kryteriów oceny analizy outsourcingu. Innymi narzędziami wspomagającymi podjęcie decyzji o outsourcingu jest analiza SWOT, analiza sektorowa Portera, czy analizy jakościowe.

Analizowany problem uwidacznia pewną prawidłowość: Na początku działalności gospodarczej, kiedy przedsiębiorstwo charakteryzuje się niskim poziomem sprzedaży, brakiem kapitału i brakiem stabilnych perspektyw rozwoju – outsourcing wielu obszarów działalności przedsiębiorstwa jest rozwiązaniem nie tylko korzystnym, ale również zalecanym. Wraz z rozwojem sprzedaży, ekspansją na nowe rynki, umacnianiem marki i stabilizacją pozycji konkurencyjnej, przedsiębiorstwa powinny weryfikować ukształtowaną strukturę działalności gospodarczej i realizacji procesów biznesowych z wykorzystaniem firmy outsourcingowej.

DGP
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA