REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewitalizacja zabytkowego dworca PKP w Zakopanem

Subskrybuj nas na Youtube
Rewitalizacja zabytkowego dworca PKP w Zakopanem.
Rewitalizacja zabytkowego dworca PKP w Zakopanem.

REKLAMA

REKLAMA

Zabytkowy dworzec kolejowy w Zakopanem zostanie zrewitalizowany. Obecnie przygotowywany jest projekt inwestycji.

Rewitalizacja zabytkowego dworca PKP w Zakopanem

Zabytkowy dworzec kolejowy w Zakopanem zyska dawny blask zapowiedziały władze miasta, które porozumiały się w tej sprawie z zarządem PKP S.A. Na terenie stacji ma powstać Wielofunkcyjne Centrum Komunikacyjne.

REKLAMA

Burmistrz Zakopanego Leszek Dorula powiedział, że miasto na realizację inwestycji chce pozyskać pieniądze z funduszy europejskich w ramach programu ochrona i opieka nad zabytkami.

„Chcemy, aby nasz dworzec zachował dawny klimat Zakopanego przed stu laty. Nie chcemy dopuścić do budowy wielkokubaturowych galerii handlowych na tym terenie” – zadeklarował burmistrz.

REKLAMA

Według niego budowa Wielofunkcyjnego Centrum Komunikacyjnego może ruszyć w przyszłym roku. Będzie ono obsługiwało ruch kolejowy i autobusowy międzynarodowy, krajowy oraz miejski. Na nowym dworcu powstaną także punkty handlowe i usługowe oraz ogólnodostępny parking.

Zarząd spółki PKP SA oraz burmistrz Zakopanego zadeklarowali wolę wspólnego zaprojektowania, budowy i eksploatacji Centrum. Będzie ono obsługiwało ruch kolejowy i autobusowy międzynarodowy, krajowy oraz miejski. Na wyremontowanym i zmodernizowanym w ten sposób dworcu powstaną także punkty handlowe i usługowe oraz ogólnodostępny parking.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak długo Polak musi pracować na litr paliwa?

Projekt rewitalizacji dworca PKP w Zakopanem

Władze miasta obecnie przygotowują projekt rewitalizacji budynków dworca kolejowego. Z kolei PKP wskaże obszary niezbędne dla zachowania funkcji komunikacyjnej dworca kolejowego oraz dokona uzgodnień formalnoprawnych wspólnego projektu.

„Ważnym wyzwaniem dla PKP jest znajdowanie dla dworców kolejowych nowych zastosowań, które z jednej strony będą pełnić pożyteczną, ważną funkcję dla lokalnego środowiska, a z drugiej będą pozwalać na utrzymanie obiektu" - napisał w komunikacie przesłanym PAP p.o. Prezesa Zarządu PKP S.A. Mirosław Pawłowski.

Zobacz też: Jak działają adaptacyjne światła drogowe?

REKLAMA

Jak dodał, szczególne znaczenie ma to w przypadku obiektów zabytkowych, o dużej wartości historycznej i architektonicznej. "Z samorządem Zakopanego udało nam się - po długich negocjacjach - wypracować formułę współpracy spełniającą te warunki. Miasto wykorzysta unikalny obiekt nie tylko do obsługi całej lokalnej komunikacji, ale także na cele kulturalne i turystyczne, PKP zaś dostarczy unikalnej wiedzy i doświadczenia” – podkreślił.

W maju 2010 r. wojewoda małopolski zatwierdził decyzję o komunalizacji dworca PKP S.A. w Zakopanem, podjętą przez Krajową Komisję Uwłaszczeniową, tym samym samorząd przejął nieruchomości.

Zakopiański dworzec zbudowano w 1899 r. dzięki staraniom hrabiego Władysława Zamoyskiego. Przez wiele lat niszczał, ponieważ PKP SA nie miało pieniędzy na jego remont, a kolejne ekipy rządzące miastem zastanawiały się nad jego modernizacją.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA