REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre wyniki portów w Szczecinie i Świnoujściu

Subskrybuj nas na Youtube
Dobre wyniki portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Dobre wyniki portów w Szczecinie i Świnoujściu.

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2014 okazał się bardzo dobry dla portów w Szczecinie i Świnoujściu. Oba przeładowały o 3 proc. towarów więcej niż w 2013 r. Osiągnęły także dobre zyski.

Wynik przeładunków w portach jest najlepszy od 35 lat, a osiągnięty zysk jest rekordowy w historii portów - powiedział dziennikarzom wiceprezes Paweł Adamarek.

REKLAMA

Na taki wynik złożyły się większe przeładunki w prawie wszystkich grupach towarowych.

Największy wzrost nastąpił w przeładunkach kontenerów - w tej grupie towarowej przeładunki wzrosły o 26 proc. Przeładowano 78 439 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera). Wzrosły także przeładunki z kategorii "inne masowe" o 12,6 - w ubiegłym roku przeładowano 3,25 mln ton tych towarów; większe były także przeładunki drobnicy o 10,1 proc. (10,34 mln ton), drewna o 3,6 proc. (17,4 mln ton), ropy o 3,1 proc. (1,67 mln ton), węgla o 1,6 proc. (4,6 mln ton).

Zobacz też: Co dalej z Lotosem Kolej?

Spadki wystąpiły praktycznie w dwóch grupach - rudy i zbóż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do portów w ub.r. zawinęło 6,3 tys. statków, co stanowi 8-proc. wzrost w stosunku do roku 2013.

Choć porty notują znaczny procentowy wzrost przeładunków kontenerów, to przeładunki te stanowią 5 proc. rynku w Polsce, więc jest jeszcze pole do działania - przekonywał Adamarek. Jego zdaniem, jest też szansa na wzrost przeładunków zbóż, gdy znajdzie się nowy operator największego w kraju portowego elewatora Ewa.

Wiceprezes przypomniał, że Zarząd nadal pozostaje krajowym liderem w przeładunku węgla i samodzielnym liderem w przeładunkach rudy.

Zespół portowy realizuje od 2008 r. plan modernizacji o łącznej wartości blisko 600 mln zł. Poprawiona i unowocześniona została infrastruktura portowa, co w efekcie podniosło konkurencyjność portu. Inwestycje poprawiają też dostęp do portów od strony lądu.

Zobacz też: Eurolot przestanie latać z końcem marca 2015 r.

Zmodernizowano m.in. drogi portowe oraz linie kolejowe. W br. ma się zakończyć budowa na terminalu promowym w Świnoujściu szóstego stanowiska dla promów. Także w Świnoujściu w br. roku uruchomiony ma być terminal LNG.

Na dalsze inwestycje w latach 2015-2022 spółka planuje przeznaczyć około 1,3 mld zł, z tego w samym 2015 r. ponad 123 mln zł.

Jak zapowiedział prezes ZMPSiŚ Zbigniew Miklewicz, jeśli zostanie zrealizowany projekt pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście, wówczas w porcie szczecińskim, zostaną przebudowane dwa baseny portowe, tak by mogły do nich wpływać dwa razy większe jednostki niż obecnie.

Plany przebudowy dotyczą też stanowisk na terminalu promowym w Świnoujściu, by i tam mogły cumować większe statki.

Prezes wspomniał, że jest także idea wybudowania w powstającym w Świnoujściu gazoporcie stanowiska do przeładunków LNG na mniejsze statki, by móc zaopatrywać w płynny gaz rynek w bezpośredniej bliskości gazoportu.

Zobacz też: Czy można przejeżdżać przez skrzyżowanie na żółtym świetle?

Port, wspólnie ze szczecińską Akademią Morską oraz Polskim LNG podjął tematy badawcze dotyczące szans wykorzystania LNG - dodał.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA