Inwestycje portu w Gdańsku do 2020 r.
REKLAMA
REKLAMA
W porcie w Gdańsku pogłębią tor wodny, przebudują Nabrzeża
W czwartek Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA poinformował w komunikacie, że wśród inwestycji o łącznej wartości ponad 1 mld zł są inwestycje współfinansowane przez europejskie środki pomocowe (835 mln zł) oraz inwestycje finansowane ze środków własnych (234 mln zł).
REKLAMA
Wśród przedsięwzięć współfinansowanych ze środków UE są m.in. projekty związane z pogłębieniem toru wodnego w Porcie Wewnętrznym. Firma planuje przebudowę w Porcie Wewnętrznym 16 odcinków nabrzeży o łącznej docelowej długości 5,8 km.
Zobacz też: Eurolot przestanie latać z końcem marca 2015 r.
REKLAMA
Port liczy, że dzięki poprawie warunków nawigacyjnych, Port Wewnętrzny stanie się bardziej dostępny dla większych jednostek, o długości 250 m, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. W ramach tej inwestycji planuje się m.in.: pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym (87 mln zł) oraz przebudowę Nabrzeży: Oliwskiego (76 mln zł), Zbożowego i Wisłoujście (111 mln zł), Nabrzeża Dworzec Drzewny, Nabrzeża Węglowego i Rudowego (161 mln zł) oraz budowę Nabrzeża Północnego w Porcie Północnym (116 mln zł).
W nadchodzących latach port zamierza wydać 122 mln zł na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Na rozbudowę systemu sieci komunikacyjnej rejonu Basenu Górniczego i Nabrzeża Przemysłowego, które obecnie są terenami dynamicznego rozwoju w obszarze Portu Wewnętrznego, planuje wydać 95 mln zł.
Jak podaje spółka, ponad 44 mln zł planuje wydać na rozbudowę intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Docelowy program rozbudowy terminalu kontenerowego zakłada możliwość osiągnięcia zdolności przeładunkowej około 100 tys. TEU rocznie (TEU - jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp - PAP). W ramach projektu przewiduje się przebudowę placu składowego kontenerów na powierzchni ok. 2,57 ha oraz przebudowę zewnętrznego i wewnętrznego układu komunikacyjnego na powierzchni ponad jednego hektara.
Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM
Inwestycje przy wsparciu UE i ze środków własnych
REKLAMA
Wśród inwestycji bieżących realizowanych ze środków własnych portu o łącznej wartości 234 mln zł są: pogłębienie akwenu manewrowego pomiędzy Pirsem Rudowym a DCT (30 mln zł), przebudowa części Nabrzeża Przemysłowego (24 mln zł), umocnienie dna przy Pisie Węglowym (18,5 mln zł) i modernizacja pali stalowych Pirsu Rudowego (19 mln zł).
Na terenie portu swoje inwestycje realizują też kontrahenci Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Do najważniejszych projektów należą rozbudowa terminalu kontenerowego DCT Gdańsk (inwestycja o wartości ok. 1,1 mld zł) i budowa Terminalu Naftowego Gdańsk przez PERN (wartość inwestycji 826 mln zł).
W 2014 roku w porcie w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków, ponad 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podał, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent.
Na terenie portu działają m.in. Terminal Kontenerowy DCT, Baza Paliw Płynnych, Terminal Węglowy i Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG). (PAP)
REKLAMA
REKLAMA