PKS-y z długami. Wykluczenie transportowe poszerza się

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
PKS-y z długami. Wykluczenie transportowe poszerza się / Forum
PKS-y z długami? Niestety tak. Przewoźnicy borykają się z zadłużeniem. To sprawia, że problem wykluczenia transportowego będzie się tylko poszerzał.
rozwiń >

PKS-y z długami. Pandemia przestawiła nas na auta!

Śmiało można powiedzieć, że dziś branża transportu osobowego w Polsce leży! Powód? Ta część sektora nigdy nie była przesadnie rentowna. A pandemia jedynie poszerzyła problem. Polacy przestali podróżować autobusami. Woleli własne samochody. Dlatego w czasie ograniczeń koronawirusowych przychodów ze sprzedaży biletów nawet o 80 proc. To katastrofalny wynik! Tyle że dziś sytuacja może się odwrócić i paradoksalnie decyduje o tym inflacja.

Rosnące koszty życia i ceny paliwa sprawiają, że Polacy szukają oszczędności. A ważna może dotyczyć m.in. rezygnacji z jeżdżenia własnym autem. Tu właśnie pojawia się szansa dla PKS-ów czy też prywatnych przewoźników.

Jakie długi mają PKS-y? Przewoźnicy są w dramatycznej sytuacji

Szansa to słowo, które brzmi pięknie. Tyle że to jeszcze nie oznacza bogacenia się przewoźników, a raczej odrabianie strat. Szczególnie że PKS-y z długami to dziś prawie standard. Jest zatem co nadrabiać! Nieopłacone zobowiązania firm świadczących usługi przewozów pasażerskich osiągają już łącznie 408 mln zł, wobec 199 mln zł w sierpniu 2021 roku, wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK.

PKS-y z długami

PKS-y z długami. Wykluczenie transportowe poszerza się

Materiały BIG InfoMonitor

PKS-y z długami. Kto ma najgorzej?

Którzy przewoźnicy są w najgorszej sytuacji? Mowa o przysłowiowych PKS-ach. Długi firm wynajmujących autokary i wożących dalekobieżnie oraz operujących w terenach wiejskich wynoszą blisko 312 mln zł. A kłopoty z terminowymi płatnościami ma aż 9 proc. firm. Z mniejszymi perturbacjami borykają się podmioty realizujące transporty typowo lokalnie, czyli w obrębie miasta i strefy podmiejskiej.

PKS-y z długami

PKS-y z długami. Wykluczenie transportowe poszerza się

Materiały BIG InfoMonitor

Zamiast samochodu autobus. To już się dzieje

No dobrze, ale na ile scenariusz mówiący o odwrocie od podróżowania własnym samochodem i przerzuceniu się na autobus jest realny? Pierwsze dane wskazują na to, że jest nie tyle realny, co tak właściwie już się dzieje. W badaniu prowadzonym na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor aż 25 proc. Polaków deklarowało, że w ciągu ostatniego pół roku częściej niż zwykle korzysta z komunikacji zbiorowej. Warszawski ZTM z kolei informuje o tym, że w lipcu roku 2022 (w stosunku do lipca roku 2021) o około 20 proc. wzrosła sprzedaż biletów jednorazowych i krótkookresowych, a o prawie 30 proc. biletów długookresowych.

Czemu Polacy rzadziej jeżdżą samochodami?

Kluczowym powodem ograniczania jazdy samochodem jest wzrost cen paliw, na który wskazało 79 proc. osób deklarujących, że obecnie rzadziej korzysta z tego środka transportu. Dla 42 proc. z nich głównym powodem zmiany sposobu podróżowania jest konieczność oszczędzania, a 37 proc. zwyczajnie nie stać już na ten środek transportu.

To dobra wiadomość dla przewoźników skupionych wokół dużych miast, którzy dziury w budżecie łatają wpływami ze sprzedaży biletów. O ile dla firm świadczących usługi miejskiego i podmiejskiego przewozu pasażerskiego wzrost zainteresowania usługami może być wystarczający, to już dla przewoźników komunikacji dalekobieżnej, o charakterze turystycznym, w obszarach wiejskich czy oferujących przewozy szkolne i pracownicze już nie. – wskazuje Sławomir Grzelczak, Prezes BIG InfoMonitor.

Wykluczenie komunikacyjne w Polsce. Problem narasta!

Trudna sytuacja przewoźników prowadzi do jeszcze jednego wniosku. Mowa o pogłębiającym się w Polsce wykluczeniu komunikacyjnym. Polacy przez ostatnie lata stawiali głównie na auta prywatne. W Polsce na 1000 mieszkańców przypada aż 664 samochodów. Jesteśmy pod tym względem w czołówce wśród wszystkich krajów UE. A to dobija od lat firmy operujące na krótkich dystansach. Skutek? Maleje liczba połączeń i rośnie liczba miejsc, z których autobusem nie da się dotrzeć prawie nigdzie.

Wykluczenie komunikacyjne jest o tyle poważnym problemem, że potęguje wykluczenie społeczne w innych obszarach życia. Utrudnia dostęp do usług publicznych, w tym edukacyjnych.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...