REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po zmianie przepisów trzeba zlecać kierowcom ponowne wykonanie badań lekarskich

P. Kuźniar Aleksander
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniają się przepisy w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Nowe rozporządzenie wchodzi w życie 29 czerwca 2011 r. Okazuje się, że nie nakłada automatycznie obowiązku ponownego poddawania się przez kierowców badaniom lekarskim.

Orzeczenia lekarskie, jakie posiadają kierowcy w dniu wejścia w życie nowych przepisów, zachowują ważność do dnia ponownego lub kontrolnego badania, którego termin określił lekarz w zaświadczeniu.

REKLAMA

Co mówią przepisy na temat badań lekarskich kierowców?

Kierowca wykonujący przewóz drogowy podlega badaniom lekarskim przeprowadzanym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na tym stanowisku.

Badania lekarskie są przeprowadzane:

● do czasu ukończenia przez kierowcę 60 lat – co 5 lat;

● po ukończeniu przez kierowcę 60. roku życia – co 30 miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Badania lekarskie wykonują lekarze uprawnieni do wykonywania badań profilaktycznych, o których mowa w przepisach Kodeksu pracy. Szczegółowy sposób przeprowadzania badań lekarskich został określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.

Rozporządzenie to w dotychczasowym brzmieniu przewidywało szczegółową ocenę jedynie stanu narządu wzroku, słuchu i równowagi w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami. Na podstawie przeprowadzonego badania uprawniony lekarz wystawiał kierowcy orzeczenie lekarskie, w którym określał datę ponownego lub kontrolnego badania.

W związku z koniecznością dostosowania do krajowego porządku prawnego dyrektyw europejskich [Dyrektywy Komisji 2009/ 112/WE z 25 sierpnia 2009 r. zmieniającej Dyrektywę Rady 91/439/EWG w sprawie praw jazdy (Dz.Urz. UE L 237 z 24 sierpnia 1991 r., s. 1) oraz Dyrektywy Komisji 2009/113/WE z 25 sierpnia 2009 r. zmieniającej Dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy (Dz.Urz. UE L 403 z 30 grudnia 2006 r., s. 18)], ustawodawca dokonał zmiany w rozporządzeniu w sprawie badań lekarskich kierowców, wprowadzając dodatkowo sposób oceny stanu zdrowia kierowców chorych na cukrzycę i padaczkę.

Kierowca zbada się na objawy cukrzycy i padaczki

REKLAMA

Zmiana ta zaostrza kryteria uznawania kandydatów na kierowców lub kierowców za zdolnych do kierowania pojazdami, u których rozpoznano te choroby. Zmiana rozporządzenia nie wpływa jednak automatycznie na ważność orzeczeń lekarskich wydanych kierowcom przed 29 czerwca 2011 r. Nowelizacja nie powoduje również konieczności kierowania pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy na dodatkowe badania lekarskie w zakresie tych chorób.

Jednak po wejściu w życie nowych przepisów każde kolejne badanie okresowe kierowców będzie obowiązkowo rozszerzone pod kątem występowania u kierowcy objawów cukrzycy i padaczki. Może się zatem zdarzyć, że pracownik wykonujący przewozy samochodem ciężarowym lub autobusem, który mimo swojej choroby otrzymywał dotychczas pozytywne orzeczenia lekarskie, w związku ze zmianą rozporządzenia zostanie uznany za niezdolnego do kierowania tymi pojazdami.

Przykład

Pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego został skierowany przez pracodawcę na badania okresowe dla kierowców, które odbył w lipcu 2011 r. W trakcie badań ujawniono, że pracownik w 2010 r. przeszedł napad o symptomatologii padaczkowej. W związku z tym lekarz uwzględniając nowe brzmienie przepisów o badaniach lekarskich kierowców wydał orzeczenie o niezdolności pracownika do kierowania samochodami ciężarowymi, mimo że wcześniej pracownik otrzymywał pozytywne orzeczenia. W takiej sytuacji pracodawca będzie mógł rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę. Brak pozytywnej opinii lekarskiej o zdolności pracownika do wykonywania określonej pracy może stanowić przyczynę wypowiedzenia umowy.

• art. 39j ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm.),

• § 7, § 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. Nr 2, poz. 15),

• § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 15 kwietnia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. Nr 88, poz. 503).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni

Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni. Od najbliższego piątku zacznie obowiązywać nowa, rozszerzona sieć płatnych dróg. Obejmie ona zarówno drogi ekspresowe jak i autostrady.

Nie zmieniłeś opon? Możesz dostać 3000 zł grzywny

W związku z pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi i wynikającymi z tego – coraz gorszymi warunkami na drogach – listopad to najlepszy czas na wymianę opon i sprawdzenie ich stanu technicznego. Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa i w jakich sytuacjach – w związku z brakiem zmiany ogumienia samochodu – kierowca może zostać ukarany grzywną? 

Policja zatrzymała pędzące auto, które prowadził 15-latek

15-latek prowadził samochód bez uprawnień, przekroczył prędkość i wiózł pasażerów bez pasów bezpieczeństwa. Odpowie przed sądem rodzinnym. 

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Czy warto kupić całoroczne?

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Lepiej założyć je o tydzień za wcześnie niż o tydzień za późno. Nie warto czekać na pierwsze przymrozki. 

REKLAMA

Pijany przewoził autem troje dzieci

Kierowca zatrzymany do kontroli miał prawie promil alkoholu w organizmie. W samochodzie przewoził trójkę dzieci. 

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan. Do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych.

KGP: 107 085 interwencji, 434 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 085 interwencji.

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej. Budowa przeprawy była możliwa dzięki współpracy wojska, instytucji państwowych oraz władz samorządowych. Głuchołazy są jedną z miejscowości, które szczególnie mocno ucierpiały w wyniku wrześniowej powodzi.

REKLAMA

Nie toyoty i skody, ale stare auta marki Opel Astra i Volkswagen Passat najczęściej jeżdżą po polskich drogach

Choć wśród nowych samochodów od lat niezmiennie liderują takie marki jak Toyota i Skoda, to wśród aut jeżdżących po polskich drogach hierarchia jest zgoła odmienna. To głównie dlatego, że Polacy wciąż kupują przede wszystkim tanie auta, Opel Astra z 2005 r. lub Volkswagen Passat z 2006 r. to pojazdy jakich w ruchu najwięcej.

Aż 7 na 10 lewarków sprawdzonych przez UOKiK nie wytrzymało obciążenia deklarowanego przez producenta. Sprawdź, czy masz ten model

UOKiK przebadał lewarki samochodowe. Aż 7 na 10 nie miało deklarowanej wytrzymałości. Wykryte nieprawidłowości to m.in. uszkodzenie ramion, korby lub łożyska podnośnika.

REKLAMA