REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po zmianie przepisów trzeba zlecać kierowcom ponowne wykonanie badań lekarskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
P. Kuźniar Aleksander
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniają się przepisy w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Nowe rozporządzenie wchodzi w życie 29 czerwca 2011 r. Okazuje się, że nie nakłada automatycznie obowiązku ponownego poddawania się przez kierowców badaniom lekarskim.

Orzeczenia lekarskie, jakie posiadają kierowcy w dniu wejścia w życie nowych przepisów, zachowują ważność do dnia ponownego lub kontrolnego badania, którego termin określił lekarz w zaświadczeniu.

REKLAMA

REKLAMA

Co mówią przepisy na temat badań lekarskich kierowców?

Kierowca wykonujący przewóz drogowy podlega badaniom lekarskim przeprowadzanym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na tym stanowisku.

Badania lekarskie są przeprowadzane:

● do czasu ukończenia przez kierowcę 60 lat – co 5 lat;

REKLAMA

● po ukończeniu przez kierowcę 60. roku życia – co 30 miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania lekarskie wykonują lekarze uprawnieni do wykonywania badań profilaktycznych, o których mowa w przepisach Kodeksu pracy. Szczegółowy sposób przeprowadzania badań lekarskich został określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.

Rozporządzenie to w dotychczasowym brzmieniu przewidywało szczegółową ocenę jedynie stanu narządu wzroku, słuchu i równowagi w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami. Na podstawie przeprowadzonego badania uprawniony lekarz wystawiał kierowcy orzeczenie lekarskie, w którym określał datę ponownego lub kontrolnego badania.

W związku z koniecznością dostosowania do krajowego porządku prawnego dyrektyw europejskich [Dyrektywy Komisji 2009/ 112/WE z 25 sierpnia 2009 r. zmieniającej Dyrektywę Rady 91/439/EWG w sprawie praw jazdy (Dz.Urz. UE L 237 z 24 sierpnia 1991 r., s. 1) oraz Dyrektywy Komisji 2009/113/WE z 25 sierpnia 2009 r. zmieniającej Dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy (Dz.Urz. UE L 403 z 30 grudnia 2006 r., s. 18)], ustawodawca dokonał zmiany w rozporządzeniu w sprawie badań lekarskich kierowców, wprowadzając dodatkowo sposób oceny stanu zdrowia kierowców chorych na cukrzycę i padaczkę.

Kierowca zbada się na objawy cukrzycy i padaczki

Zmiana ta zaostrza kryteria uznawania kandydatów na kierowców lub kierowców za zdolnych do kierowania pojazdami, u których rozpoznano te choroby. Zmiana rozporządzenia nie wpływa jednak automatycznie na ważność orzeczeń lekarskich wydanych kierowcom przed 29 czerwca 2011 r. Nowelizacja nie powoduje również konieczności kierowania pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy na dodatkowe badania lekarskie w zakresie tych chorób.

Jednak po wejściu w życie nowych przepisów każde kolejne badanie okresowe kierowców będzie obowiązkowo rozszerzone pod kątem występowania u kierowcy objawów cukrzycy i padaczki. Może się zatem zdarzyć, że pracownik wykonujący przewozy samochodem ciężarowym lub autobusem, który mimo swojej choroby otrzymywał dotychczas pozytywne orzeczenia lekarskie, w związku ze zmianą rozporządzenia zostanie uznany za niezdolnego do kierowania tymi pojazdami.

Przykład

Pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego został skierowany przez pracodawcę na badania okresowe dla kierowców, które odbył w lipcu 2011 r. W trakcie badań ujawniono, że pracownik w 2010 r. przeszedł napad o symptomatologii padaczkowej. W związku z tym lekarz uwzględniając nowe brzmienie przepisów o badaniach lekarskich kierowców wydał orzeczenie o niezdolności pracownika do kierowania samochodami ciężarowymi, mimo że wcześniej pracownik otrzymywał pozytywne orzeczenia. W takiej sytuacji pracodawca będzie mógł rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę. Brak pozytywnej opinii lekarskiej o zdolności pracownika do wykonywania określonej pracy może stanowić przyczynę wypowiedzenia umowy.

• art. 39j ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm.),

• § 7, § 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. Nr 2, poz. 15),

• § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 15 kwietnia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. Nr 88, poz. 503).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA