Krzysztof Szymborski: Ogromne korzyści z przebudowy kanału w Porcie Gdynia
REKLAMA
REKLAMA
Zarząd Morskiego Portu Gdynia podsumował pod koniec kwietnia br. realizację projektu pod nazwą "Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia". Głównym założeniem projektu było zwiększenie dopuszczalnego zanurzenia statków wpływających do Portu oraz poprawa warunków nawigacyjnych.
REKLAMA
Pogłębiono kanał portowy o około 2m do 13,5m oraz dno przy nabrzeżach. Przebudowano także Głowicę Ostrogi Pilotowej, pogłębiono i zwiększono średnicę obrotnic portowych, przebudowano część nabrzeży. Bałtycki Terminal Kontenerowy miał już okazję przetestować nowe możliwości kanału portowego.
W lutym 2011r zawinął do BCT największy w historii Portu Gdynia kontenerowiec MSC Fortunate o zanurzeniu nieomal 13m i pojemności ponad 5.700 TEU (kontenerów 20 stopowych).
REKLAMA
Statek przypłynął do Gdyni z niemieckiego portu Bremerhaven. Takie zawinięcie stało się technicznie możliwe dzięki właśnie realizacji projektu przebudowy portu. Dla Gdyni i BCT to szczególnie ważny projekt, gdyż wchodzimy tym samym do grona portów, które mogą obsługiwać duże jednostki, w przyszłości również w bezpośrednich zawinięciach oceanicznych, z pominięciem innych portów europejskich.
Wszystko to stwarza terminalom operującym na terenie portu możliwości obsługi coraz większych statków, obecnie o maksymalnym zanurzeniu do 13m., a w przyszłości nawet większym, jak tylko zostanie zrealizowany kolejny projekt mający na celu pogłębienie portu – nawet do 15,5 m (co ma być zrealizowane po 2014r.).
Jednakże w tej sytuacji niezbędna jest współpraca zarówno władz lokalnych jak i wszystkich podmiotów zainteresowanych rozwojem infrastruktury portowej a w konsekwencji wzrostu całej gospodarki. Warto pamiętać, że Porty Morskie wraz ze wszystkimi swoimi przedsiębiorstwami, stanowią papierek lakmusowy kondycji gospodarki.
REKLAMA
REKLAMA