REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PGNiG buduje magazyny za 667 mln zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA podpisało ze spółką Control Process SA umowę na wykonanie instalacji napowierzchniowej gazowej w Kawernowym Podziemnym Magazynie Gazu Kosakowo. Wartość umowy to 127 mln zł.

 PGNiG SA planuje wybudowanie pierwszych czterech komór magazynowych o pojemności 100 mln m sześc. do końca 2014 r. Wartość całej inwestycji KPMG Kosakowo to ok. 667,1 mln zł, w tym przewidywane dofinansowanie UE wyniesie 93,5 mln zł.

REKLAMA

Kwota dofinansowania pokryje koszty: budowy instalacji ługowniczej wraz z rurociągiem do odprowadzania solanki, budowy instalacji napowierzchniowej gazowej, czterech odwiertów, budowy czterech komór magazynowych oraz koszt gazu buforowego.

We wrześniu 2010 r. rozpoczął się proces ługowania pierwszych dwóch komór magazynowych, który potrwa do końca 2012 r. Następne dwie komory zostaną zbudowane w 2014 r.

Całość inwestycji, która obejmuje budowę 10-ciu komór magazynowych o łącznej pojemności czynnej 250 mln m sześc. gazu oraz budowę niezbędnej infrastruktury naziemnej zostanie oddana do użytku w 2021 r.

Gaz będzie magazynowany w wytworzonych komorach solnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Budowa magazynu jest częścią programu rozbudowy pojemności magazynowych - jednego z filarów strategii PGNiG SA. Wzrost pojemności podziemnych magazynów gazu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski i pomoże elastycznie reagować na wszelkie zakłócenia w regularnych dostawach paliwa.

Głównym zadaniem KPMG Kosakowo będzie zabezpieczenie polskiego systemu gazowniczego i zapewnienie równomiernych dostaw gazu w okresie największego zapotrzebowania na paliwo czyli w sezonie jesienno-zimowym.

Po połączeniu Kosakowa z krajowym systemem gazownictwa, magazyn będzie gwarantem ciągłości dostaw gazu nie tylko dla Trójmiasta. Obszar jego oddziaływania pokrywa się bowiem z terenem działania Pomorskiej Spółki Gazownictwa w Gdańsku - dystrybutora gazu w województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim oraz częściowo warmińsko-mazurskim. Brak takiego magazynu w tym rejonie jest istotną barierą rozwoju gazownictwa w tej części kraju.

Zgodnie ze strategią rozwoju PGNiG SA do 2015 r. zaplanowano znaczne zwiększenie pojemności PMG z obecnych 1,6 mld m sześc. do ponad 3 mld m sześc. Inwestycje kosztować będą ok. 3,5 mld zł.

W 2010 roku Komisja Europejska zaakceptowała wniosek PGNiG SA i przyznała dofinansowanie na cztery projekty PMG realizowane w Polsce w wysokości 390,5 mln EUR czyli ok. 1,54 mld zł. Środki te muszą być wykorzystane do czerwca 2015 r.

W najbliższych latach Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo wybuduje w sumie dziewięć podziemnych magazynów gazu, z których cztery w ok. 25-30% zostaną wybudowane przy udziale środków finansowych z Unii Europejskiej.

REKLAMA

PGNiG SA przeznaczy dofinansowanie na rozbudowę czterech podziemnych magazynów gazu, głównie w zakresie gazu ziemnego wysokometanowego, w Strachocinie na Podkarpaciu, Wierzchowicach na Śląsku i Mogilnie w Kujawsko-Pomorskiem oraz na budowę nowego podziemnego magazynu gazu w Kosakowie koło Gdańska.

Największą inwestycją jest rozbudowa magazynu Wierzchowice, która ma zakończyć się pod koniec 2011 roku. Dofinansowanie UE do rozbudowy podziemnego magazynu gazu Wierzchowice wyniesie 503,6 mln zł.

Planowany całkowity koszt realizacji projektu rozbudowy magazynu to 1,96 mld PLN brutto. Po zakończeniu inwestycji, która rozpoczęła się w 2008 r. pojemność czynna magazynu wzrośnie z 0,575 mld m sześc. do 1,2 mld m sześc.

źródło: PGNiG

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA