Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?
Tarcze karbonowo-ceramiczne wyszły z rynku lotniczego. I choć są wybitnie drogie, nie mają sobie równych pod względem skuteczności i wytrzymałości.

Na przełomie nowego millenium motoryzacja w wersji popularnej zaczęła technologicznie galopować do przodu. I postęp dotyczył niemalże wszystkich dziedzin budowy pojazdów. Przykład? Jednym z ważniejszych z punktu widzenia modeli sportowych są tarcze karbonowo-ceramiczne. Inicjatorem w tym segmencie było m.in. Brembo. Pierwszy produkt zadebiutował w roku 2002 i stał się elementem konstrukcji limitowanego i bardzo wyjątkowego Ferrari Enzo. I choć data ta jest niezwykle ważna, materiał karbonowo-ceramiczny był znany już wcześniej. Konkretnie od lat siedemdziesiątych.

Tarcze karbonowo-ceramiczne nie boją się temperatury!

Debiut tarcz karbonowo-ceramicznych odbył się za sprawą przemysłu... lotniczego i astronautycznego. Gdy tylko wykazały się one potężną skuteczności i wytrzymałością temperaturową, już w latach osiemdziesiątych zaczęły być montowane w samochodach dedykowanych sportom motorowym. Czym są tak naprawdę tarcze karbonowo-ceramiczne? To nic innego jak mieszanina rozdrobnionych pyłów, żywicy, smoły i włókien węgla, która jest formowana i spiekana w niezwykle wysokiej temperaturze.

Tak skomponowany skład i proces produkcji sprawia, że tarcze karbonowo-ceramiczne cieszą się wyjątkową wytrzymałością. I ta ma dwa aspekty. Po pierwsze elementy nie przegrzewają się. To oznacza, że nawet intensywna jazda nie zmniejsza skuteczności hamowania. Po drugie tarcze w czasie użytkowania... nie zmniejszają swojej grubości! Skutek? Właśnie dlatego pozwalają na pokonanie w seryjnie produkowanym samochodzie nawet 300 czy 350 tysięcy kilometrów bez wymiany. To może oznaczać często nawet całe życie pojazdu!

Tarcze karbonowo-ceramiczne - nawet o 70 proc. lżejsze!

Jak zatem ocenić stan tarcz karbonowo-ceramicznych i jak stwierdzić czy mogą być one dalej bezpiecznie eksploatowane? Stopień zużycia elementów da się sprawdzić głównie za sprawą pomiaru ich wagi. Odporność to dopiero pierwsza z zalet karbonowo-ceramicznych elementów ciernych. Drugą jest obniżona waga. Specjalny materiał sprawia, że tarcze dedykowane samochodom sportowym są nawet o 50 do 70 proc. lżejsze od żeliwnych odpowiedników.

Tarcze karbonowo-ceramiczne oczywiście mają również i wady. A podstawową jest... wysoka cena. Dziś elementy tego typu można zamówić np. w samochodzie segmentu coupe - dobry przykład stanowi Audi RS 5. W jego przypadku dopłata do hamulców ceramicznych wynosi 34 530 złotych. To niewiele mniej od sumy, którą kierowca musi zapłacić za fabrycznie nową Skodę Citigo. Tarcze karbonowo-ceramiczne dodatkowo potrafią np. piszczeć podczas jazdy z niską prędkością oraz są wrażliwe na mechaniczne uszkodzenia.

Tarcze karbonowo-ceramiczne, a może tylko karbonowe?

Rynek motoryzacyjny cały czas rozwija się. Właśnie dlatego już dziś znana jest kolejna technologia. Mowa o tarczach wyłącznie karbonowych. Budulcem dla nich są włókna węglowe. Tym samym elementy te mają dwie potężne zalety - są wyjątkowo lekkie i jeszcze bardziej trwałe. Co z wadami? Zimne lub zbyt mocno nagrzane tarcze karbonowe mają bardzo niską skuteczność. Jako że w samochodzie osobowym nie ma możliwości precyzyjnego sterowania temperaturą elementów ciernych, na razie są stosowane głównie w bolidach Formuły 1.

Moto
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr
07 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...