REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogrzewanie postojowe - możliwości i funkcje

Subskrybuj nas na Youtube
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline ogrzewanie postojowe
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI Highline ogrzewanie postojowe
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Czy kupując auto warto dopłacać do ogrzewania postojowego? Jakie korzyści niesie ten system?

Ogrzewanie postojowe: korzyści

REKLAMA

Układ ogrzewania postojowego umożliwia ogrzanie, ale także i przewietrzenie kabiny samochodu, by osiągnąć w niej optymalną temperaturę bez konieczności uruchamiania silnika. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie kabiny do wejścia kierowcy i pasażerów z wyprzedzeniem i bez długotrwałego postoju samochodu z włączonym silnikiem, co jest bardzo szkodliwe dla środowiska i zabronione przez przepisy ruchu drogowego.

REKLAMA

Osiągnięcie właściwej temperatury kabiny przed ruszeniem w drogę ma znaczący wpływ nie tylko na komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Zapobiega się w ten sposób problemowi zamarzniętych lub zaparowanych szyb, które w zimne dni radykalnie pogarszają widoczność kierowcy. Rozwiązanie to kojarzy się przede wszystkim ściśle z okresem zimowym, tymczasem w naszym klimacie niczym niezwykłym nie są przymrozki na przykład w październiku czy kwietniu, kiedy ogrzewanie takie również okazuje się nieocenione. Równocześnie ten sam układ wyposażony jest w funkcję zdalnej wentylacji, pozwalającej latem przewietrzyć kabinę zaparkowanego na słońcu samochodu, zapobiegając jej przegrzewaniu. Ostatecznie, korzyści z tej funkcji można odnosić przez wszystkie cztery pory roku.

Ogrzewanie postojowe: wpływ na bezpieczeństwo

Ogrzewanie postojowe eliminuje też konieczność noszenia w samochodzie grubej odzieży zimowej, która zwiększa luz napinaczy pasów bezpieczeństwa, ograniczając ich skuteczność wskutek niewłaściwego przylegania pasów do ciała. Pozostanie w lżejszych ubraniach mniej krępuje ruchy kierowcy, który może szybciej i swobodniej reagować na sytuację na drodze.

Zobacz też: Ogrzewanie postojowe - rodzaje systemów

Układ ogrzewania postojowego dba o to, by nie wykorzystać ostatnich zasobów samochodu – nie włączy się, jeśli poziom naładowania akumulatora lub paliwa w baku jest za niski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawiane układy dzielą się na dwa podstawowe typy: z ogrzewaniem powietrza lub z ogrzewaniem płynu chłodzącego. Pierwszy z nich jest wykorzystywany przede wszystkim w pojazdach z przeznaczeniem użytkowym: ciężarowych, maszyn roboczych czy też łodziach. Zaletą tego rozwiązania jest małe zużycie paliwa, zdolność do szybkiego rozgrzania kabiny oraz możliwość cichej pracy przez wiele godzin.

Ogrzewanie postojowe a żywotność silnika

W samochodach osobowych stosowany jest układ z ogrzewaniem cieczy płynu chłodzącego, który niesie jedną, ale bardzo ważną przewagę: zdolność do rozgrzania silnika. Oprócz regulacji temperatury kabiny, układ ten wykorzystywany jest także do odpowiedniego przygotowania jednostki napędowej w chłodne dni, co niesie za sobą szereg ważnych korzyści: praca zimnego silnika zwiększa jego zużycie i wiąże się z większą emisją szkodliwych składników spalin.

Jak działa układ ogrzewania postojowego?

REKLAMA

Przy ogrzewaniu postojowym w znaczący sposób zmniejsza się także zużycie paliwa, które w zimne dni rośnie ze względu na powolne osiąganie przez silnik odpowiedniej temperatury pracy – dzięki ogrzewaniu postojowemu czas ten się bardzo skraca. W układach tego rodzaju do zmiany temperatury stosuje się płyn chłodzący oddający ciepło wewnątrz obiegu obejmującego komorę silnika oraz układ przewietrzania i ogrzewania kabiny. W praktyce zespół ogrzewania postojowego to małe i zwarte urządzenie montowane pod maską samochodu. Jego najważniejszym elementem jest komora spalania, do której własna dmuchawa układu dostarcza powietrze potrzebne do spalenia paliwa, które z kolei trafia tu poprzez własną pompę. Paliwo pochodzi z baku samochodu – bardzo zbliżone konstrukcyjnie są układy niezależnego ogrzewania wykorzystujące benzynę lub olej napędowy. Jedna i druga mieszanka jest zapalana samoczynnie w rozgrzanej świecą żarową komorze od jej gorących ścianek, a powstałe w ten sposób spaliny są odprowadzane oddzielnym układem wydechowym systemu. Powstałe w procesie spalania ciepło ogrzewa za pośrednictwem wymiennika ciepła ciecz przepływającą przez obieg płynu chłodzącego. Urządzenie wyposażone jest także w tłumiki, by jego praca była cicha i dyskretna. Ogrzewanie można włączać przełącznikiem znajdującym się na desce rozdzielczej samochodu lub, zależnie od wersji, planować jego działanie z użyciem wyświetlacza Maxi-DOT lub poza samochodem, pilotem do zdalnego sterowania.

Układ ogrzewania postojowego jest odpowiednio dostosowany do wykorzystania typu paliwa, którym napędzany jest samochód: w przypadku silników TDI następuje wstępne ogrzanie oleju napędowego, tak by ograniczyć powstanie dymu przy rozpoczęciu pracy układu.

Ogrzewania postojowego nie można używać w przestrzeniach zamkniętych, na stacjach benzynowych oraz podłożach, które mogą się łatwo zapalić od gorących spalin urządzenia, jak na przykład suchej trawie.

W jakich Skodach można mieć ogrzewanie postojowe?

ŠKODA korzysta obecnie z nowoczesnego modelu ogrzewania postojowego z ogrzewaniem płynu chłodzącego Thermo Top V. Dostępny jest jako opcja wyposażenia modeli Octavia, Yeti i Superb. Można go wzbogacić o bardzo przydatną funkcję zdalnej obsługi, dzięki której na przybycie kierowcy i pasażerów można przygotować odpowiednią temperaturę kabiny i komory silnika bez konieczności zbliżania się do samochodu. Ceny tej opcji zostały skalkulowane na atrakcyjnym poziomie 4 000 zł dla modeli Octavia i Superb oraz 3 500 lub 4 200 zł dla modelu Yeti.

Oceniając przydatność tego nadal stosunkowo rzadko spotykanego w Polsce elementu wyposażenia opcjonalnego, warto pamiętać o wszystkich czynnikach, na które ma ono wpływ, i zaletach, jakie niesie ze sobą jego stosowanie.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA