REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegląd samochodu przed podróżą - co zabrać ze sobą w trasę?

Subskrybuj nas na Youtube
Wyjeżdżając w dłuższą trasę, warto zrobić w domu gruntowny przegląd auta.
Wyjeżdżając w dłuższą trasę, warto zrobić w domu gruntowny przegląd auta.
Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Jakie elementy auta warto sprawdzić przed dłuższą podróżą? Czego nie zapomnieć zabrać ze sobą i co warto mieć w bagażniku?

Jak zadbać o samochód przed podróżą?

REKLAMA

Samochód to jeden z najpopularniejszych środków transportu podczas wakacyjnych wojaży. Nic dziwnego – przemawia za nim wygoda, szybkość i relatywnie niskie koszty. W ferworze przygotowań do upragnionego urlopu zapominamy jednak o bezpieczeństwie. Zanim wyruszymy w trasę, zróbmy przegląd – zajmie chwilę, a dzięki niemu unikniemy przykrych niespodzianek.

REKLAMA

Zaledwie co czwarty kierowca ocenia swój obecny samochód jako bezpieczny, a jeszcze mniej, bo tylko 13 proc. – jako bezawaryjny – tak wynika z badań przeprowadzonych w tym roku przez Instytut PBS na zlecenie firmy Castrol. Aspekt bezpieczeństwa staje się najważniejszy, jeżeli myślimy o przyszłym samochodzie – najwięcej, bo aż 36 proc. badanych tym właśnie będzie się kierować, kupując samochód. Co ciekawe, koszty utrzymania czy bezawaryjność schodzą na dalszy plan – te kryteria są ważne dla odpowiednio 20 i 17 proc. badanych. Aż 89 proc. kierowców dba o samochód, bo – jak twierdzi – w ten sposób troszczy się o bezpieczeństwo swoje i rodziny. 72 proc. robi to z pobudek ekonomicznych – dbają, ponieważ zainwestowali dużo pieniędzy i nie stać ich na nowe auto. Co sprawdzić, by podczas wakacji samochód nie zawiódł?

Właściwy poziom oleju to bezawaryjna praca silnika

W trakcie codziennej eksploatacji część kierowców zapomina o tym, jak ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu oleju, który w dużej mierze zapewnia pełną ochronę silnika i gwarantuje jego bezproblemową eksploatację przez długie lata. Warto to sprawdzić przed wyruszeniem na urlop. „Jeśli planujemy krótkie, sporadyczne trasy i będziemy często odpalać zimny silnik, rekomendujemy Castrol Magnatec. Jeśli jeździmy w długie trasy, często korzystamy z pełnej mocy silnika i czas pracy silnika na jednym odpaleniu jest relatywnie długi, to polecam Castrol EDGE, który sprawdzi się podczas zmiennych warunków pracy oraz ekstremalnych obciążeń” – zaznacza Michał Izdebski z działu technicznego Castrol.

Zobacz też: Ekonomiczna podróż na wakacje

„Niski poziom oleju silnikowego oznacza, że jego jednostkowa porcja musi częściej pracować, w związku z czym olej ulega szybszemu wyeksploatowaniu. Ponadto powoduje większe skoncentrowanie produktów zużycia – m.in. sadzy i rozpuszczonych zanieczyszczeń. Nie bez znaczenia jest także wpływ ilości oleju na jego temperaturę pracy. Około 30 proc. ciepła emitowanego przez silnik jest przejmowane przez olej. Pozostałe 70 proc. – przez układ chłodzący, wydechowy i promieniowanie cieplne. Przy niskim poziomie olej bardziej się nagrzewa i szybciej traci swoje właściwości, zmniejszając przy tym ochronę silnika” – dodaje Izdebski. Przestrzega przy tym, że najbardziej dotkliwym skutkiem wynikającym ze zbyt niskiego poziomu oleju jest zatarcie silnika. „Zbyt niski poziom oleju wiąże się z ryzykiem zassania do układu smarowania powietrza. Oznacza to zakończenie dostarczania oleju do współpracujących elementów i w konsekwencji zatarcie silnika w kilka lub kilkanaście sekund” – tłumaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego nie można przekraczać maksymalnego poziomu oleju?

REKLAMA

Przy uzupełnianiu poziomu oleju silnikowego nie należy przesadzić z dolewaniem oleju ponad stan dopuszczalny. „Przekroczenie tego poziomu może wywołać uderzenie wykorbienia wału korbowego w lustro oleju, a zbyt wysokie ciśnienie w układzie smarowania może się skończyć utratą szczelności silnika – olej wskutek zwiększonego ciśnienia może rozsadzić elementy gumowo-metalowe uszczelniaczy silnika” – mówi Izdebski.

Jak często sprawdzać olej w trasie? Zaleca się, by robić to co około 1500 km. Wiele nowych samochodów ma wbudowany czujnik, dzięki któremu kierowca zostanie poinformowany stosownym komunikatem, gdy stan oleju będzie się zbliżał ku minimum. Nic jednak nie zastąpi tradycyjnej metody, czyli sprawdzenia ilości oleju na bagnecie. Za właściwy uznaje się poziom pomiędzy wartością maksymalną a minimalną, ale najlepszym poziomem jest stan wynoszący 3/4 lub niecałe maksimum.

Zwykle różnica w ilości oleju pomiędzy wartością minimalną a maksymalną wynosi około 1 litra, dlatego zawsze warto mieć w samochodzie (szczególnie podczas dalekich podróży) litrową butelkę oleju w celu uzupełnienia jego poziomu. Ważne, by olej stosowany na dolewki był taki sam, jak olej zalany podczas jego wymiany. Badanie PBS wykazało, że zarówno kierowcy, jak i mechanicy (odpowiednio 80 i 88 proc.) są tego świadomi. Co, jeżeli z jakiegoś powodu nie jesteśmy w stanie zaopatrzyć się w taki sam olej na dolewkę, jaki był zastosowany podczas wymiany? „Kupmy olej syntetyczny, w lepkości 5W-30, spełniający najwięcej najnowszych norm producenckich, i koniecznie niskopopiołowy. Będziemy wtedy mogli mieć pewność, że dolany olej, nawet, jeżeli został dobrany w sposób błędny, będzie bezpieczny dla silnika” – radzi Izdebski.

Przegląd układu chłodzenia

W upalne dni temperatura w komorze silnika sięga nawet 100°C, co może grozić jego przegrzaniem. Do obniżenia temperatury niezbędny jest sprawny układ chłodzenia. „W okresie letnim, gdy często temperatury oscylują w okolicach 30°C, ma on dużo więcej do zrobienia, a z pozoru drobna usterka może nam popsuć długo wyczekiwany urlop. Układ chłodzenia to nie tylko chłodnica płynu, ale i szereg przewodów wodnych, elektrycznych, wentylatory, sterowniki, termostat oraz inne pomniejsze podzespoły. Dopiero, gdy wszystkie działają poprawnie, nie noszą śladów uszkodzeń, możemy mówić o sprawnym układzie chłodzenia silnika” – komentuje Piotr Seweryński, właściciel F.H.U. Auto-Kompleks w Elblągu. Jak podkreśla, jako użytkownik możemy sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym czy obserwować temperaturę płynu na wskaźniku, sprawność całego układu lepiej jednak zweryfikować w wyspecjalizowanym warsztacie, a przed dłuższą podróżą wskazany jest nawet kompleksowy przegląd pojazdu. Co ciekawe, 79 proc. kierowców skorzystałoby z takiego nieobowiązkowego przeglądu okresowego – dowodzą wyniki ankiety PBS. Co jeszcze może nas uchronić przed przykrymi niespodziankami w drodze?

Kontrola hamulców. Sprawny układ hamulcowy to większe bezpieczeństwo na drodze. Przegląd powinien obejmować kontrolę stanu klocków, tarcz, szczęk hamulcowych i tzw. cylinderków (również pod kątem ich zanieczyszczenia mechanicznego) oraz poziomu i jakości płynu hamulcowego. Pamiętajmy, że zanieczyszczony układ hamulcowy oznacza też większe zużycie paliwa.

Jakie newralgiczne elementy samochodu sprawdzić przed podróżą?

Z reguły w okresie letnim mniej narzekamy na problemy z akumulatorem. Mimo to, warto go sprawdzić tuż przed powrotem lub już po zakończonym urlopie, zwłaszcza, jeśli słuchaliśmy radia przy wyłączonym silniku i podłączaliśmy więcej urządzeń do gniazda zapalniczki, np. nawigację. „Jeśli samochód również »odpoczywał« tydzień lub dwa, bardzo prawdopodobne, że będziemy potrzebowali pomocy w uruchomieniu silnika” – uczula Seweryński. Oto kilka innych podzespołów, które według eksperta możemy zweryfikować sami: „Wiedząc, jak obciążymy auto (zarówno pasażerami jak i bagażem: rowerami, boksami dachowymi czy przyczepą), musimy odpowiednio ustalić ciśnienie w kołach. Taka informacja znajduje się w większości pojazdów w formie naklejki, zazwyczaj na klapce wlewu paliwa lub którymś ze słupków” – zauważa. Warto też zwrócić uwagę na układ klimatyzacji, który raz do roku należy serwisować. „Sami możemy też zadbać o odpowiednie oświetlenie pojazdu, stan ogumienia (w tym – co bardzo istotne – koło zapasowe), sprawdzić wymagane wyposażenie pojazdu (gaśnica, trójkąt, kamizelki), no i oczywiście dokumenty pojazdu, czyli ważność badania technicznego i ubezpieczenia. Przede wszystkim jednak powinniśmy być dobrze przygotowani, wypoczęci i znać dokładnie trasę, którą będziemy musieli pokonać, a jeżeli to konieczne – powinniśmy zaplanować także nocleg. Nie wolno nam również zapominać o okresowych przerwach, mniej więcej co dwie godziny” – radzi przedstawiciel F.H.U. Auto-Kompleks.

*Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2015 roku przez Instytut PBS na zlecenie marki Castrol na grupie 1000 kierowców, którzy posiadają auto 4-letnie lub starsze i prowadzą samochód co najmniej raz w tygodniu, oraz 300 mechaników i doradców serwisowych zatrudnionych w niezależnych warsztatach samochodowych.

Źródło: materiały prasowe Castrol

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA