REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co hałasuje w samochodzie?

Dźwięki wydobywające się ze zużytych mechanizmów wnętrza potrafią męczyć na dłuższych trasach Fot. Fotolia
Dźwięki wydobywające się ze zużytych mechanizmów wnętrza potrafią męczyć na dłuższych trasach Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak poradzić sobie z hałasujących wnętrzem auta? Gdzie leży źródło notorycznego poskrzypywania czy pisków dochodzących z kabiny w czasie jazdy?

Piski słyszalne w czasie jazdy autem

Jedziesz na upragnione wakacje: ręce na kierownicy, relaks, z głośników sączy się cicha muzyka, dziecko zasypia w foteliku. Wiemy – to nie takie proste, kiedy silnik wyje, pod maską coś stuka, a obok przetaczają się wielkie, hałaśliwe ciężarówki. Jak zadbać o ciszę w aucie i cieszyć się wakacyjną podróżą?

REKLAMA

REKLAMA

Zacznijmy od faktów: hałas nie tylko może utrudnić życie i przyjemność z jazdy, ale jest też niebezpieczny dla zdrowia. Wszystko zależy jego poziomu. O ile hałas poniżej 35 dB jest jedynie irytujący, ale nie groźny, to już powyżej 70 dB zmniejsza wydajność pracy, przyspiesza zmęczenie i może być szkodliwy dla organizmu.  Oczywiście, kilka godzin spędzonych za kółkiem w czasie jazdy nad morze lub w góry zapewne ci nie zaszkodzi – poza tym, że wprowadzi w rozdrażnienie i spowoduje zmęczenie. Ale jeśli jeździsz codziennie lub jesteś profesjonalnym kierowcą, który spędza na drodze większość dnia, jesteś narażony na schorzenia związane z hałasem jak, np. podwyższone ciśnienie krwi lub choroby kardiologiczne, z zawałem serca włącznie. Warto zatem być ciszej – tylko jak?

Zobacz też: Piszczące wycieraczki, jaka może być przyczyna?

Najcichsze samochody  świata

REKLAMA

Producenci aut podchodzą do sprawy poważnie i starają się na tyle wygłuszyć samochód w środku, by kierowcy cieszyli się poczuciem prawdziwego komfortu. Reguła jest tutaj dość prosta: im tańsze auto, tym prawdopodobnie lżejsze materiały, z którym zostało wykonane, a tym samym większy hałas. Materiały izolacyjne, które mają za zadanie niedopuszczanie hałasu z zewnątrz do środka pojazdu, są bowiem dość ciężkie. Popularną metodą są też systemy Active Noise Control, które pozwalają na niwelowanie hałasu za pomocą głośników w aucie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie samochody są najcichsze? Oczywiście – te z napędem elektrycznym lub hybrydowym. To auta, które generują tak mały poziom hałasu z silnika, że… stały się one wręcz niebezpieczne dla pieszych. Przyzwyczajeni bowiem do hałasu zbliżającego się auta, mogą zwyczajnie nie odwrócić głowy przed wyjściem na jezdnię, żeby sprawdzić, czy zbliża się pojazd. Dlatego do tego typu aut zaleca się coś odwrotnego – zamontowanie generatora dźwięku, który ostrzega pieszych przed nadjeżdżającym autem.

Źródło hałasu w samochodzie?

Wróćmy jednak do tradycyjnych aut. Co tak naprawdę jest źródłem hałasu w samochodzie? Przede wszystkim silnik. To właśnie w nim zachodzą najważniejsze procesy mechaniczne i aerodynamiczne, które generują niepożądane dźwięki. Aby je zminimalizować stosuje się specjalne osłony akustyczne, które pogarszają jednak chłodzenie i utrudniają dostęp do silnika.

Po drugie: układ wydechowy. To konik wielu posiadaczy aut tuningowanych, którzy specjalnie podnoszą poziom decybeli wydobywających się z rury wydechowej, by auto wydawało się bardziej „sportowe”. Powinni oni jednak pamiętać, że dopuszczalny poziom hałasu to od 93 do 96 dB, a policjanci coraz częściej wyposażeni są w sonometry i mogą nadmiernie hałaśliwego kierowcę ukarać.

Trzecia rzecz to opony. Wiadomo, że opór toczenia ogumienia po drodze wywołuje hałas. Przy wyborze opon mamy możliwość sprawdzenia, jak ciche będą nasze nowe gumy, za pomocą etykiety na oponie (we wszystkich krajach Unii Europejskiej). Poziom hałasu oznaczany jest na niej za pomocą jednej, dwóch lub trzech fal – jedna to opony najbardziej ciche, a trzy – najgłośniejsze. Jedna fala oznacza, że opona wytworzy hałas poniżej 68 dB, a trzy to ponad 71 dB. Producenci wymyślają też nowe rozwiązania, które niezależnie od etykiety zmniejszają poziom dźwięku. Ostatnią z nich jest technologia SoundComfort wprowadzona w oponach Goodyeara, która tłumi ciśnienie akustyczne, powstające w efekcie rezonansu powietrza zamkniętego w oponie.

Skrzypienie dochodzące z okolic zawieszenia

To też dobrze znamy, czyli stukanie pod maską, szumy z rury wydechowej czy trzaski przy pokonywaniu pagórków – to wyjątkowo niechciani towarzysze podróży. Właśnie na nietypowe dźwięki w aucie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, bo mogą być one symptomem zbliżającej się awarii. Warto zareagować szybko i nie odkładać sprawdzenia źródła tych hałasów na „po wakacjach”. Część z nich może być zupełnie niewinna i jesteśmy w stanie je usunąć samodzielnie, jak np. trzeszczenie foteli lub piszczące drzwi. Jeśli jednak hałasy dobiegają z układu napędowego lub kierowniczego, konieczna będzie wizyta w profesjonalnym serwisie.

Zobacz też: Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Co jeszcze możemy zrobić? Podobno proste metody są najlepsze, także warto wykonać trzy łatwe kroki:

  1. Posprzątaj. Niepotrzebne przedmioty wewnątrz auta wbrew pozorom dość poważnie wpływają na komfort jazdy i ciszę w aucie. Warto zajrzeć również do bagażnika i sprawdzić, czy nie wędrują  po nim klucze, narzędzia lub koło zapasowe. Umocuj wszystkie elementy.
  2. Nasmaruj stelaże foteli sprejem silikonowym. Ich skrzypienie podczas jazdy zepsuje najlepszy wyjazd.
  3. Sprawdź drzwi. Jeśli są obluzowane, mogą skrzypieć. Być może konieczna będzie wymiana zawiasów i regulacja zamków, a także ich spryskanie sprejem silikonowym, jeśli to uszczelki zawzięcie piszczą.

Źródło: materiały prasowe ALERT MEDIA Communications

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA