REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co hałasuje w samochodzie?

Dźwięki wydobywające się ze zużytych mechanizmów wnętrza potrafią męczyć na dłuższych trasach Fot. Fotolia
Dźwięki wydobywające się ze zużytych mechanizmów wnętrza potrafią męczyć na dłuższych trasach Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak poradzić sobie z hałasujących wnętrzem auta? Gdzie leży źródło notorycznego poskrzypywania czy pisków dochodzących z kabiny w czasie jazdy?

Piski słyszalne w czasie jazdy autem

REKLAMA

Jedziesz na upragnione wakacje: ręce na kierownicy, relaks, z głośników sączy się cicha muzyka, dziecko zasypia w foteliku. Wiemy – to nie takie proste, kiedy silnik wyje, pod maską coś stuka, a obok przetaczają się wielkie, hałaśliwe ciężarówki. Jak zadbać o ciszę w aucie i cieszyć się wakacyjną podróżą?

REKLAMA

Zacznijmy od faktów: hałas nie tylko może utrudnić życie i przyjemność z jazdy, ale jest też niebezpieczny dla zdrowia. Wszystko zależy jego poziomu. O ile hałas poniżej 35 dB jest jedynie irytujący, ale nie groźny, to już powyżej 70 dB zmniejsza wydajność pracy, przyspiesza zmęczenie i może być szkodliwy dla organizmu.  Oczywiście, kilka godzin spędzonych za kółkiem w czasie jazdy nad morze lub w góry zapewne ci nie zaszkodzi – poza tym, że wprowadzi w rozdrażnienie i spowoduje zmęczenie. Ale jeśli jeździsz codziennie lub jesteś profesjonalnym kierowcą, który spędza na drodze większość dnia, jesteś narażony na schorzenia związane z hałasem jak, np. podwyższone ciśnienie krwi lub choroby kardiologiczne, z zawałem serca włącznie. Warto zatem być ciszej – tylko jak?

Zobacz też: Piszczące wycieraczki, jaka może być przyczyna?

Najcichsze samochody  świata

REKLAMA

Producenci aut podchodzą do sprawy poważnie i starają się na tyle wygłuszyć samochód w środku, by kierowcy cieszyli się poczuciem prawdziwego komfortu. Reguła jest tutaj dość prosta: im tańsze auto, tym prawdopodobnie lżejsze materiały, z którym zostało wykonane, a tym samym większy hałas. Materiały izolacyjne, które mają za zadanie niedopuszczanie hałasu z zewnątrz do środka pojazdu, są bowiem dość ciężkie. Popularną metodą są też systemy Active Noise Control, które pozwalają na niwelowanie hałasu za pomocą głośników w aucie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie samochody są najcichsze? Oczywiście – te z napędem elektrycznym lub hybrydowym. To auta, które generują tak mały poziom hałasu z silnika, że… stały się one wręcz niebezpieczne dla pieszych. Przyzwyczajeni bowiem do hałasu zbliżającego się auta, mogą zwyczajnie nie odwrócić głowy przed wyjściem na jezdnię, żeby sprawdzić, czy zbliża się pojazd. Dlatego do tego typu aut zaleca się coś odwrotnego – zamontowanie generatora dźwięku, który ostrzega pieszych przed nadjeżdżającym autem.

Źródło hałasu w samochodzie?

Wróćmy jednak do tradycyjnych aut. Co tak naprawdę jest źródłem hałasu w samochodzie? Przede wszystkim silnik. To właśnie w nim zachodzą najważniejsze procesy mechaniczne i aerodynamiczne, które generują niepożądane dźwięki. Aby je zminimalizować stosuje się specjalne osłony akustyczne, które pogarszają jednak chłodzenie i utrudniają dostęp do silnika.

Po drugie: układ wydechowy. To konik wielu posiadaczy aut tuningowanych, którzy specjalnie podnoszą poziom decybeli wydobywających się z rury wydechowej, by auto wydawało się bardziej „sportowe”. Powinni oni jednak pamiętać, że dopuszczalny poziom hałasu to od 93 do 96 dB, a policjanci coraz częściej wyposażeni są w sonometry i mogą nadmiernie hałaśliwego kierowcę ukarać.

Trzecia rzecz to opony. Wiadomo, że opór toczenia ogumienia po drodze wywołuje hałas. Przy wyborze opon mamy możliwość sprawdzenia, jak ciche będą nasze nowe gumy, za pomocą etykiety na oponie (we wszystkich krajach Unii Europejskiej). Poziom hałasu oznaczany jest na niej za pomocą jednej, dwóch lub trzech fal – jedna to opony najbardziej ciche, a trzy – najgłośniejsze. Jedna fala oznacza, że opona wytworzy hałas poniżej 68 dB, a trzy to ponad 71 dB. Producenci wymyślają też nowe rozwiązania, które niezależnie od etykiety zmniejszają poziom dźwięku. Ostatnią z nich jest technologia SoundComfort wprowadzona w oponach Goodyeara, która tłumi ciśnienie akustyczne, powstające w efekcie rezonansu powietrza zamkniętego w oponie.

Skrzypienie dochodzące z okolic zawieszenia

To też dobrze znamy, czyli stukanie pod maską, szumy z rury wydechowej czy trzaski przy pokonywaniu pagórków – to wyjątkowo niechciani towarzysze podróży. Właśnie na nietypowe dźwięki w aucie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, bo mogą być one symptomem zbliżającej się awarii. Warto zareagować szybko i nie odkładać sprawdzenia źródła tych hałasów na „po wakacjach”. Część z nich może być zupełnie niewinna i jesteśmy w stanie je usunąć samodzielnie, jak np. trzeszczenie foteli lub piszczące drzwi. Jeśli jednak hałasy dobiegają z układu napędowego lub kierowniczego, konieczna będzie wizyta w profesjonalnym serwisie.

Zobacz też: Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Co jeszcze możemy zrobić? Podobno proste metody są najlepsze, także warto wykonać trzy łatwe kroki:

  1. Posprzątaj. Niepotrzebne przedmioty wewnątrz auta wbrew pozorom dość poważnie wpływają na komfort jazdy i ciszę w aucie. Warto zajrzeć również do bagażnika i sprawdzić, czy nie wędrują  po nim klucze, narzędzia lub koło zapasowe. Umocuj wszystkie elementy.
  2. Nasmaruj stelaże foteli sprejem silikonowym. Ich skrzypienie podczas jazdy zepsuje najlepszy wyjazd.
  3. Sprawdź drzwi. Jeśli są obluzowane, mogą skrzypieć. Być może konieczna będzie wymiana zawiasów i regulacja zamków, a także ich spryskanie sprejem silikonowym, jeśli to uszczelki zawzięcie piszczą.

Źródło: materiały prasowe ALERT MEDIA Communications

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA