Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Silnik 1.6 turbo N13 BMW - awarie, problemy, opinie / BMW
To pierwszy doładowany benzyniak, który pojawił się w gamie BMW od lat siedemdziesiątych! A to sprawiło, że oczekiwania kierowców w stosunku do tej konstrukcji były spore. Czy bawarski silnik N13 sprostał wymaganiom? Przekonajmy się.

Silnik 1.6 Turbo BMW wywodzi się z rodziny Prince. A to grupa 4-cylindrowych jednostek doładowanych zbudowanych przez inżynierów bawarskiej marki i... koncernu PSA. Współpraca na linii Niemcy-Francja została ogłoszona w połowie roku 2002. Na jej efekty trzeba było jednak trochę poczekać. Motor THP ujrzał bowiem światło dzienne dopiero w roku 2006 i początkowo był montowany głównie w Peugeotach i Citroenach. Silnik w wersji N13 został zaprezentowany jeszcze później, bo dopiero w roku 2011. To wtedy też zaczął być importowany do gamy BMW.

Motor N13B16 BMW - pierwszy doładowany silnik od lat!

Ciekawostki dotyczące silnika 1.6 Turbo BMW? To pierwszy 4-cylindrowy, doładowany benzyniak, który pojawił się w gamie bawarskiej marki od roku 1974, czyli prezentacji modelu 2002 Turbo. Po drugie motor był produkowany stosunkowo krótko, bo do roku 2016. Po liftingu serii 1 generacji F20 przetrwała wyłącznie najmocniejsza, 177-konna odmiana. Poza nią w gamie spotykane były też warianty o mocy 102, 136 i 170 koni mechanicznych. Silnik N13 BMW ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Blok został odlany z aluminium, a układ wtryskowy w każdej z wersji jest bezpośredni.

Konstrukcja była niezwykle nowoczesna. A wyznacznikiem tego stał się nie tylko sposób dostarczania paliwa do cylindrów. Benzyniak korzysta bowiem też z podwójnych zmiennych faz rozrządu typu VANOS oraz zmiennego wzniosu zaworowego Valvetronic trzeciej generacji. Poza tym inżynierowie zastosowali turbosprężarkę typu Twin-Scroll Garrett MGT1549ZDL. Ta choć posiada jedną sprężarkę, jest wyposażona w oddzielne kanały doprowadzające spaliny z cylindrów zewnętrznych i wewnętrznych. Skutek? Redukcja efektu turbodziury oraz poprawa osiągów i obniżenie spalania. Silnik N13 BMW posiada łańcuch rozrządu.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW

Silnik N13B16 BMW - modele samochodów:

  • seria 1 F20: 114i, 116i, 118i, 120i
  • seria 3 F30: 316i, 320i

Silnik N13B16 BMW - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie benzyny w litrach na 100 km
114i 102 KM 180 Nm 11,2 s. 195 km/h 5,7
316i 136 KM 220 Nm 8,9 s. 210 km/h 5,8
320i 170 KM 250 Nm 7,6 s. 230 km/h 5,3
120i 177 KM 250 Nm 7,4 s. 225 km/h 6,0

Pierwszy z problemów silnika BMW N13B16 dotyczy trwałości łańcucha rozrządu. Identycznie jak w przypadku jednostki THP montowanej w autach koncernu PSA wadliwy napinacz prowadzi do wyciągnięcia napędu. W tym przypadku należy się jednak pewne zastrzeżenie. Bo usterka ta dużo rzadziej przytrafia się autom z Bawarii niż francuskim. Na forach BMW nietrudno znaleźć informacje o modelach serii 1 F20, które z benzyniakiem 1.6 turbo pod maską pokonały grubo ponad 100 tysięcy czy nawet 200 tysięcy kilometrów i problemu z rozrządem nie mają. Czemu zatem wymiany łańcucha mimo wszystko zdarzają się? Kierowcy nastraszeni doniesieniami o usterkach wymieniają element profilaktycznie.

Zobacz również: Oznaczenia silników BMW - kodowe oznaczenia silników benzynowych

Silnik N13 BMW - ma problemy z łańcuchem? Nie do końca!

Usterkę rozrządu nawet w samochodach z motorami THP można odwlec w czasie. Mechanicy zalecają w tym celu skrócenie interwału wymiany oleju. Gdy smarowidło jest zmieniane raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów, napinacz dłużej pracuje bezawaryjnie i nie wpływa na przyspieszone zużycie łańcucha. Koszty ewentualnej wymiany? Gdy kierowca zdecyduje się na części oryginalne, cena wykonania procedury sięgnie 4 tysięcy złotych. W przypadku, w którym rozrząd zostanie wymieniony w oparciu o zamienniki, koszt naprawy można obniżyć do 2,5 - 2,6 tysiąca złotych.

Silnik N13B16 BMW boryka się również z nagarem zbierającym się na elementach głowicy. To jednak wynika z charakterystyki bezpośredniego wtrysku paliwa, w którym paliwo płynące dolotem nie czyści dolotu i zaworów. Co ważne, problemy z nagarem nie pojawiają się wcześniej niż po pokonaniu jakiś 100 tysięcy kilometrów. I sadza może też zabrudzić np. wtryskiwacze paliwa. W takim przypadku silnik może wibrować podczas jazdy. Czyszczenie doładowanego benzyniaka BMW w profesjonalnym warsztacie potrafi kosztować nawet 1000 złotych.

Silnik 1.6 Turbo BMW - zdarzają się wycieki płynu chłodzącego

Na forach użytkowników BMW serii 1 generacji F20 można znaleźć również informacje mówiące o wyciekach płynu chłodzącego w tylnej części głowicy. Najczęściej winne jest połączenie układu z czujnikiem temperatury. Raz że problem jest marginalny, a dwa że na ogół pojawia się jeszcze w okresie gwarancji. A to oznacza darmowe usunięcie usterki w ASO w ramach gwarancji. Poza tym na forach pojawiają się informacje dotyczące uszkodzeń wentylatorów dmuchawy. Elementy w większości przypadków są wymieniane na nowe również w ramach ochrony producenckiej.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 M47 BMW

Silnik N13 BMW ma kilka zalety. Po pierwsze oferuje dobre osiągi, po drugie jest przyzwoicie oszczędny i po trzecie ma zminimalizowany efekt turbodziury. I choć konstrukcja z całą pewnością nie jest idealna, nie jest też na tyle problematyczna, aby kierowca musiał omijać ją na rynku wtórnym szerokim łukiem. Szczególnie dobrym świadectwem dla bawarskiej jednostki są opinie kierowców na forach. Ci nie wskazywali na większe problemy benzyniaka i w zasadzie chwalili trwałość tej konstrukcji.

Silnik N13B16 BMW - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 29 zł
  • filtr paliwa - od 72 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 432 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 475 zł
  • sprzęgło komplet - od 974 zł
  • koło zamachowe - od 1956 zł
  • świeca zapłonowa - od 28 zł
  • cewka zapłonowa - od 84 zł
  • sonda lambda - od 236 zł

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...