Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 TDCi Ford

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
2.0 TDCi Ford Jaguar / Materiały prasowe Ford
Silnik 2.0 TDCi jest jednym z tych, które zostały zbudowane na fali wysokoprężnego boomu pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Nie wiadomo czy jednostkę opracowywano naprędce, czy inżynierom zabrakło doświadczenia. Wiadomo natomiast, że jest awaryjna.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych jasne stało się to, że silniki diesla przejmą zdecydowaną część rynku samochodów w Europie. A trendu tego nie mógł bagatelizować żaden producent motoryzacyjny działający w segmencie aut popularnych. Właśnie dlatego w gamie Forda pojawiła się jednostka TDDi. Choć silnik korzystał z klasycznej pompy wtryskowej, stanowił preludium do prezentacji, która miała miejsce w roku 2001. To wtedy pod maską Mondeo trzeciej generacji zadebiutował motor 2.0 TDCi. Nowoczesny silnik diesla korzystał z wtrysku common rail, turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek, sprzęgła z kołem dwumasowym oraz łańcucha rozrządu.

Motor oferował 116, 130 lub 155 koni mechanicznych i był montowany nie tylko w trzeciej odsłonie Mondeo, ale również w bratnim Jaguarze X-Type. Kierowcy cenili w jednostce zadowalającą kulturę pracy, przyzwoitą dynamikę oraz rozsądne spalanie. Dowód? 130-konne Mondeo było samochodem przestronnym i typowo rodzinnym. W tym samym czasie za sprawą nowoczesnego diesla przyspieszało do pierwszej setki już w 9,8 sekundy oraz spalało w trasie zaledwie 4,6 litra oleju napędowego. Dobrze wypadało nawet zapotrzebowanie na paliwo w mieście. Zazwyczaj nie przekraczało 8 litrów.

2.0 TDCi Ford - modernizacja już po… 3 latach

Rok 2004 przyniósł modernizację silnika 2.0 TDCi. Ta objęła m.in. układ wtryskowy, konstrukcję pompy wysokiego ciśnienia oraz głowicę. Czemu inżynierowie już po 3 latach tak gruntownie przeprojektowali diesla? Odpowiedzi należy szukać w wysokiej awaryjności jednostki. Częstotliwość awarii osprzętu przyprawiała właścicieli Fordów i Jaguarów o zawrót głowy. Koszty naprawy z kolei prowadziły w prostej drodze do zawału. Na szczęście modernizacja z roku 2004 okazała się skuteczna. Podwyższona usterkowość diesla została wyeliminowana, mimo wszystko jego los i tak był przypieczętowany. Zniknął z rynku już na początku roku 2007.

Zobacz również: Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

Silniki 2.0 TDCi w wersji sprzed liftingu miały najpoważniejszy problem z układem wtryskowym. Niedługo po przekroczeniu przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów potrafiły się zapchać wszystkie wtryskiwacze. Objawy? Problemy z rozruchem, brak mocy i nierówna praca na wolnych obrotach. Co ciekawe, o uszkodzeniu aparatury wtryskowej wcale nie decydowało jej niedopracowanie, a błąd popełniony podczas projektowania pompy wysokiego ciśnienia. Wałek zamontowany w niej ściera się, a opiłki razem z paliwem trafiają do wtryskiwaczy. Po pewnym czasie zbiera się ich na tyle dużo, że zapychają wtryskiwacz.

Usuwanie problemów z układem common rail w Fordzie Mondeo Mk3 wymaga działań wielopoziomowych. Aby naprawa była skuteczna, w pierwszej kolejności mechanik musi zregenerować pompę wysokiego ciśnienia. To stanowi koszt szacowany na 2 - 2,5 tysiąca złotych. Dopiero wtedy możliwa jest wymiana lub regeneracja wtryskiwaczy. Warto pamiętać o tym, że aby naprawione wtryski mogły prawidłowo pracować, trzeba je przedstawić sterownikowi silnika. A do tego konieczne jest komputerowe kodowanie. Regeneracja kompletu wtryskiwaczy kosztuje przeciętnie około 2 tysięcy złotych.

2.0 TDCi Ford - turbo z powodzeniem można regenerować

Mocnym punktem silnika 2.0 TDCi nie jest również turbosprężarka. Mechanizm zużywa się dosyć szybko i to nie tylko z uwagi na zaniedbania eksploatacyjne kierowców. Choć Amerykanie postawili na zmienną geometrię łopatek, turbo można regenerować. Trzeba pamiętać jedynie o wyborze fachowe warsztatu. Ten musi dysponować na tyle precyzyjną aparaturą, aby móc właściwie ustawić zmienną geometrię. Regeneracja turbosprężarki zazwyczaj kosztuje od tysiąca do 1,2 tysiąca złotych. Nowy element zostanie wyceniony na minimum 2,5 tysiąca złotych.

Użytkownicy Forda Mondeo Mk3 2.0 TDCi byli zaskakiwany niską trwałością koła dwumasowego. Tłumik drgań w niektórych przypadkach nie wytrzymywał dłużej niż 60 tysięcy kilometrów. Oczywiście był obciążany mocą nowoczesnego diesla, mimo wszystko konstruktorzy mogli to przewidzieć i dodatkowo wzmocnić element. Szczególnie że jego cena jest mało atrakcyjna. Przy założeniu, że kierowca jednocześnie zdecyduje się na wymianę kompletu sprzęgła, koszt wizyty w warsztacie przekraczał 2 tysiące złotych.

Zobacz również: Używany Jaguar X-Type (2001-2009) - Mondeo z kotem na masce

Na listę elementów szczególnie awaryjnych w silniku 2.0 TDCi warto wpisać jeszcze zawór EGR i alternator. Zawór recyrkulacji spalin zapycha się dosyć skutecznie zwłaszcza w sytuacji, w której w wyniku uszkodzenia wtryskiwaczy lub doładowania motor wydala większą ilość cząsteczek sadzy. Jego czyszczenie nie jest proste, właśnie dlatego mechanicy zalecają wymianę. Nowy zawór EGR kosztuje 600 złotych. Co z alternatorem? Jego usterka stanowi zapowiedź wydatków. Po pierwsze nowy element kosztuje minimum 825 złotych. Po drugie podczas awarii alternatora może dojść do rozkodowania wtryskiwaczy. A to unieruchomi silnik na dobre!

2.0 TDCi Ford - podsumowanie

Motor 2.0 TDCi ma dwie szczególnie groźne przypadłości. Przede wszystkim jest bezawaryjny, jednak wyłącznie do czasu. Zaraz po pojawieniu się pierwszej awarii, kierowca zalewany jest falą usterek, które oznaczają wymianę połowy osprzętu. Poza tym konstrukcja jednostki napędowej jest nieco przekombinowana. A to utrudnia nawet podstawowe serwisowanie. Dla przykładu do wymiany paska klinowego konieczne jest odkręcenie poduszki silnika.

Czy zatem diesla 2.0 TDCi należy unikać szerokim łukiem na rynku wtórnym? Nie do końca. Mondeo wyposażone w ten motor trzeba wyjątkowo szczegółowo sprawdzić. W miarę możliwości warto ustalić które z charakterystycznych wad zostały już usunięte. Poza tym najlepiej zdecydować się na silnik zmontowany po 2004 roku. Modernizacja naprawdę przyniosła ulgę - usunęła m.in. przedwczesne niesprawności układu wtryskowego.

Silnik 2.0 TDCi Ford - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 23 zł
  • filtr paliwa - od 37 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 926 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 588 zł
  • sprzęgło komplet - od 423 zł
  • koło dwumasowe - od 1012 zł
  • wtryskiwacz - od 1147 zł
  • zawór EGR - od 620 zł
  • świeca żarowa - od 37 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1421 zł
  • turbosprężarka - od 2490 zł
  • przepływomierz - od 373 zł
  • pompa wysokiego ciśnienia - od 5199 zł
  • alternator - od 825 zł

Moto
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Teraz benzyna lada dzień po 7 zł za litr, koniec majówkowej promocji na paliwa, ile zapłacimy w wakacje
06 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

pokaż więcej
Proszę czekać...