Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.8 V6 GM

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.8 V6 Turbo GM / Materiały prasowe Opel
Silnik 2.8 V6 markowany logo General Motors oferuje nawet 325 koni mechanicznych i był montowany głównie w Oplach, Saabach i Cadillacach.

Silnik o pojemności 2.8-litra wyposażony w 6-cylindrową głowicę i doładowanie produkcji General Motors swoją genezą sięga czasów współpracy firm Cadillac i Holden. O ile jednak inżynierowie Cadillaca skupiali się na wariantach jednostki oferującej ponad 4 litry, o tyle bezpośrednie prace nad wersją 2,8 V6 Turbo prowadzili mechanicy Holdena. Początkowo oficjele amerykańskiego koncernu sądzili, że motor będzie zasilać przede wszystkim samochody produkowane przez Saaba. Czas jednak boleśnie zweryfikował te plany - szwedzka marka popadła w recesję aż w końcu zniknęła z rynku.

Słabnące z miesiąca na miesiąc wyniki sprzedaży Saaba sprawiły, że szefowie General Motors dosyć szybko zaczęli poszukiwać alternatywy. Alternatywy, która mimo wszystko pozwoli 2.8-litrowemu silnikowi osiągnąć większy wolumen sprzedaży, dający jakąkolwiek stopę zwrotu. Wyjściem awaryjnym stały się takie modele jak Opel Vectra C, Opel Signum, Opel Insignia i Cadillac BLS. Doładowana V-szóstka utożsamiana głównie z niemieckim producentem oferowana była w kilku wariantach mocy. Kierowcy mogli zdecydować się na model dysponujący stadem 230, 250, 255, 260, 280, 300, a nawet 325 koni mechanicznych. W czasie produkcji otrzymywała oznaczenia A28NET, Z28NET, Z28NEL lub B284.

2,8 V6 GM - 6,9 sekundy do setki w Insignii!

W przypadku Opla Insignii napędzanego 260-konną wersją silnika 2.8 V6 Turbo przyspieszenie do pierwszej setki wynosi 6,9 sekundy. Kierowcy chwalili w motorze jednak nie tylko świetne osiągi, ale i wyjątkową kulturę pracy. Jednostka nie powodowała wibracji, a do tego bardzo przyjemnie powarkiwała podczas dynamicznego przyspieszania. Co więcej, jako że benzyniak nie posiada bezpośredniego wtrysku paliwa, idealnie nadaje się m.in. do zasilania gazem. A układ LPG w polskich warunkach wydaje się być absolutnym must have. Czemu? Otóż wcześniej wspomniana Insignia V6 potrafi spalić w cyklu miejskim aż 17 litrów paliwa. I to też tylko pod warunkiem, że kierowca będzie delikatnie naciskał pedał gazu.

General Motors opracował niezwykle ciekawy sposób produkcji silnika 2.8 V6 Turbo. Otóż jednostka powstawała w Melbourne w zakładzie Holdena, skąd była transportowana do Szwecji do fabryki Saaba. Dopiero w Skandynawii otrzymywała doładowanie i zyskiwała pełnię możliwości. Doładowana V-szóstka była produkowana od 2005 do 2017 roku. Przez ostatnie 5 lat trafiała pod maskę wyłącznie modelu Insignia - w takiej wersji konfigurowane były chociażby polskie wideorejestratory policji - i to właśnie prezentacja nowej odsłony limuzyny segmentu D Opla wykasowała motor z dalszej produkcji.

Choć silnik 2.8 V6 Turbo opracowany przez General Motors może dać masę frajdy podczas jazdy, ma pewne słabości mogące nieco uprzykrzyć eksploatację. Podstawowa dotyczy łańcuchowego napędu rozrządu. Znane są przypadki, w których mechanizm był wymieniany jeszcze na gwarancji przy przebiegu na poziomie 60 - 70 tysięcy kilometrów. Objawy uszkodzenia? Podczas pracy motoru pojawia się metaliczny hałas, a do tego autu wyraźnie brakuje mocy. Poza tym na tablicy zegarów może wyświetlić się kontrolka check engine.

2.8 V6 GM - koszty wymiany? Cenowy zawrót głowy

Problem z wymianą rozrządu jest o tyle duży, że układ jest dosyć skomplikowany i tak właściwie składa się z trzech łańcuchów - dwóch dłuższych i jednego krótszego. Oczywiście producent zastosował też zestaw ślizgów i napinaczy. I właśnie te drugie najczęściej odpowiadają za rozciąganie metalowych ogniw napędu. Ile kosztuje wymiana? Początkowo jej wykonania podejmowało się wyłącznie ASO. A w autoryzowanej stacji obsługi rachunek opiewał na kwotę oscylującą między 7 a 12 tysięcy złotych. Dziś poza warsztatem producenta procedurę można wykonać już za 5 - 6 tysięcy złotych.

Wysoki koszt naprawy rozrządu w silniku 2.8 V6 Turbo wynika w dużej mierze z drogiego zestawu części. Pełen zestaw oryginałów potrzebnych do kompletnie wykonanej wymiany może zostać wyceniony na blisko 10 tysięcy złotych. W sklepach motoryzacyjnych ceny startują już od 2,2 tysiąca złotych. Na pierwszy rzut oka różnica kwot przechyla czarę korzyści na stronę pobliskiego sklepu z częściami. Przy bliższym przyjrzeniu obniżka traci jednak na znaczeniu. Za przeszło 2 tysiące złotych kierowca otrzyma zestaw elementów podstawowych. A jego uzupełnienie z pewnością nie będzie tanie.

Wymiana rozrządu w razie wyciągnięcia się jednego z łańcuchów jest konieczna. W przeciwnym razie może dojść do przeskoczenia ogniw na zębach wałka i kolizji tłoków z zaworami. Niestety zastosowanie nowych elementów nie gwarantuje trwałości rozwiązania, a problem z czasem może powrócić. W tej sytuacji użytkownicy 2.8-litrowej V-szóstki General Motors od lat zastanawiają się nad tym czy trwałość łańcucha rozrządu da się wydłużyć. Zdaniem pracowników autoryzowanych stacji tak. Wystarczy skrócić interwał wymiany oleju do 15 tysięcy kilometrów. To poprawi smarowanie napinacza i zdecydowanie odwlecze w czasie awarię.

2.8 V6 GM - tylny most nie wytrzymuje naporu mocy

Silnik 2.8 V6 Turbo bardzo często był konfigurowany z napędem na cztery koła. Choć rozwiązanie daje wyśmienite właściwości trakcyjne chociażby Insignii, niestety nie sprawdza się podczas eksploatacji. Potężny moment obrotowy i moc szybko doprowadzają do uszkodzenia tylnego mostu napędowego. A naprawa jest wysoce skomplikowana i specjalistyczna. Wymaga wiedzy, bowiem most trzeba rozebrać na czynniki pierwsze, bardzo dokładnie oczyścić i wymienić każdy ze zużytych elementów.

W V-szóstce General Motors zdarzają się również tajemnicze usterki elektroniki. Przykład? Auto podczas jazdy może nie trzymać obrotów, ewentualnie nieprawidłowo spalać mieszankę paliwową. Błędy występujące podczas pracy jednostki napędowej w dużej mierze są powodowane usterką jednego z czujników. A ich sieć w motorze 2.8 V6 Turbo jest mocno rozbudowana! Dodatkowo ceny wymiany nie zawsze okazują się konkurencyjne - dla przykładu nowa sonda lambda kosztuje minimum 482 złote. Co więcej, znane są przypadki przegrzania motoru. Wynikają one głównie z mechanicznego uszkodzenia układu chłodzenia i prowadzą do tragicznego scenariusza. Remont jednostki połączony z montażem nowego rozrządu może kosztować nawet blisko 20 tysięcy złotych.

Silnik 2.8 V6 Turbo opracowany przez General Motors ma wystarczający zapas mocy i może dać wielką frajdę podczas jazdy. Niestety kierowcy powinni z jednego zdawać sobie sprawę. Był montowany w limuzynach segmentu D, a to oznacza że jego eksploatacja będzie naprawdę droga! Brak świadomości tego faktu sprawi, że już podczas wymiany łańcucha rozrządu kupujący używanego sedana z ogromnym bólem serca będzie musiał zostawić u mechanika równowartość zagranicznych wakacji dla 4-osobowej rodziny. A to doświadczenie na długo pozostanie mu w pamięci.

Silnik 2.8 V6 GM - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 37 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 2272 zł
  • pasek wielorowkowy - od 80 zł
  • sprzęgło komplet - od 749 zł
  • koło zamachowe - od 1978 zł
  • świeca zapłonowa - od 30 zł
  • cewka zapłonowa - od 158 zł
  • sonda lambda - od 482 zł
  • przepływomierz powietrza - od 515 zł

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...