REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Żywotność baterii auta elektrycznego, a tym samym dystans, który można pokonać bez ładowania da się znacząco wydłużyć
Żywotność baterii auta elektrycznego, a tym samym dystans, który można pokonać bez ładowania da się znacząco wydłużyć
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Jak wydłużyć życie baterii w aucie elektrycznym? 5 zasad, które oszczędzają pieniądze i zwiększają zasięg

REKLAMA

Wraz z dynamicznym wzrostem sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce i Europie, rośnie również potrzeba rzetelnej edukacji w zakresie eksploatacji tych pojazdów. Jednym z najczęściej poruszanych tematów w rozmowach kierowców jest żywotność baterii.
CUPRA, producent elektrycznych modeli Born i Tavascan, podpowiada jak codzienne decyzje wpływają na trwałość akumulatora.

Dłuższa żywotność baterii dzięki ładowaniu do 80 a nie 100 procent

Naładowanie baterii do pełna za każdym razem może skrócić jej żywotność. Elektryka warto ładować na 100% tylko w przypadku długich podróży, gdzie istnieje ryzyko trudności z dostępem do stacji ładowania.
Przy codziennym użytkowaniu samochodu dobrze jest zadbać, aby bateria nie była ładowana na więcej niż 80%. Pozwala to ograniczyć tzw. „stres chemiczny” w ogniwach, szczególnie przy wyższych temperaturach. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tym aby nie ładować samochodu do 100% jest fakt, iż tempo ładowania po osiągnięciu progu 80% mocno spada aby uniknąć „przeładowania” baterii.

Prąd przemienny (AC) dla żywotności baterii

REKLAMA

Ładowarki prądu stałego (DC) są bardzo szybkie ale ich nadużywanie zwiększa temperaturę baterii i powoduje szybsze zużycie akumulatora. Najlepiej używać ich tylko okazjonalnie, np. w trasie, gdy zależy nam na szybkim naładowaniu pojazdu, a do codziennego ładowania lepiej wybrać podłączenie z prądem przemiennym (AC), najlepiej z domowego wallboxa.
Wprawdzie sam proces jest wtedy znacznie dłuższy ale nie ma negatywnych skutków dla akumulatora jak w przypadku ładowarek DC. W ładowarkach marki CUPRA mamy możliwość kontrolowania poziomu ładowania bezpośrednio w smartfonie, dzięki specjalnej aplikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymalna temperatura
Ekstremalne ciepło i zimno źle wpływają na stan akumulatora. W słoneczne, upalne dni lepiej pozostawiać auto w cieniu, a zimą zadbać o to żeby w miarę możliwości było garażowane.
Modele CUPRA posiadają systemy zarządzania temperaturą baterii, ale duże znaczenie mają też proste działania kierowcy. W modelach, które posiadają pompę ciepła lub system aktywnego zarządzania temperaturą, ważne jest aby przygotować pojazd do procesu ładowania, czyli zimą ogrzać akumulator i wnętrze, a latem schłodzić pojazd.
W ten sposób nie tylko oszczędza się energię, którą można wykorzystać podczas jazdy, ale też zyskuje dodatkową wydajność akumulatora.
Jeśli auto ma stać nieużywane przez dłuższy czas na przykład przez kilka tygodni lub miesięcy, idealny poziom naładowania to ok. 50%. Warto pamiętać, aby nie zostawiać nieużywanego auta EV na dłużej z pełni naładowanym akumulatorem lub z poziomem baterii bliskim zera.

Wydłużona żywotność baterii: spokojniejszy styl jazdy

REKLAMA

Agresywna jazda z częstym przyspieszaniem i hamowaniem zwiększa zapotrzebowanie na moc, a to wpływa na zużycie baterii.
Płynna jazda i odpowiednie korzystanie z rekuperacji nie tylko zwiększają zasięg, ale także ograniczają mikrozmiany temperaturowe w ogniwach. Rekuperacja w samochodach elektrycznych umożliwia odzyskanie części energii powstałej w momencie hamowania, przetworzenie jej w energię elektryczną i ponowne wykorzystanie a tym samym pozwala zwiększyć pokonywany zasięg samochodu.

Gwarancja i diagnostyka.
Regularne serwisowanie i korzystanie z dedykowanej diagnostyki (np. w autoryzowanych punktach lub z wykorzystaniem aplikacji CUPRA CONNECT) to dodatkowa ochrona przed niepotrzebną degradacją.
Pamiętajmy przy tym, że prawo zobowiązuje producentów aut elektrycznych do udzielania gwarancji na akumulatory. Jeśli w czasie gwarancji żywotność baterii w samochodzie elektrycznym zmaleje do 70-80% poziomu deklarowanego przez producenta, możemy ubiegać się o wymianę akumulatora na nowy. Co istotne, w wielu gwarancjach określany jest również limit kilometrów (100-200 tys.), po którego przekroczeniu gwarancja jest nieważna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

REKLAMA