Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

oprac. Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców / Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców / shutterstock

W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

Od 17 czerwca 2022 r. w Polsce pojawiły się przepisy, które dały firmom ubezpieczeniowym dostęp do informacji w sprawie wykroczeń i uprawnień posiadanych przez kierowców. Firmy coraz chętniej korzystają z tej usługi. Tylko w zeszłym roku wpływało w tej sprawie blisko 800 zapytań każdej doby.

Ubezpieczyciele 283 mln razy pytali o kierowców kupujących OC

Procedura wygląda w następujący sposób. Ubezpieczyciel, kalkulując składkę ubezpieczeniową, kieruje za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), zapytanie do CEPiK w sprawie danego kierowcy. Konkretnie właściciela pojazdu. Dane udostępnione przez Ośrodek Informacji UFG pozwalają ocenić czy dana osoba posiada uprawnienia do kierowania, a jeżeli tak, ile popełniła wykroczeń w ostatnim czasie.

Początkowo wydawało się, że wykorzystywanie tych informacji będzie sporadyczne. Dziś już wiadomo, że ubezpieczyciele korzystają z nich naprawdę chętnie i to praktycznie przy każdej okazji. "W 2023 roku łączna liczba tych zapytań przekroczyła 283 miliony. Z czego niemal 139 milionów zapytań dotyczyło uprawnień, a ponad 144 miliony punktów karnych. To bardzo dynamiczny wzrost w stosunku do 6 miesięcy roku 2022, gdy zapytań tych było ponad 49 milionów" – mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Droższe OC za punkty karne to nie koniec. Pytań do UFG jest więcej

W chwili obecnej z informacji dotyczących wykroczeń i uprawnień udostępnianych przez Ośrodka Informacji UFG korzystać może 10 zakładów ubezpieczeń. Ich udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych OC wynosi ponad 85 proc. Usługa ma zatem naprawdę szeroki zasięg rynkowy. Zapytania dotyczące nowych polis nie kończą jednak liczby obsługiwanych wniosków. Pojawiają się również m.in. pytania o okres posiadania ubezpieczenia OC i/lub AC lub liczbę zdarzeń z udziałem danej osoby skutkujących wypłatą odszkodowania.

Taka lista składa się na zsumowaną ilość zapytań sięgającą 1,5 mld. To oznacza, że średnio każdego dnia obsługiwanych jest nieco ponad 4 mln wniosków. W praktyce bywają dni, w których ilość składanych wniosków przekracza 11 mln. I wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach dane te będą coraz chętniej pobierane przez firmy ubezpieczeniowe.

Ubezpieczyciele nie zarabiają na OC. A chcieliby zarabiać...

Czemu ubezpieczyciele tak chętnie uzyskują informację o posiadanych uprawnieniach czy popełnionych wykroczeniach? Po pierwsze dlatego, bo... mogą. Po drugie dane te obok wielu innych czynników, mogą mieć realny wpływ na wysokość składki OC dla pojazdu. I coraz bardziej precyzyjnym metodom wyliczania składek dziwić się nie można. W ten sposób mogą się zwiększyć przychody z ich pobierania. A to o tyle ważne, że ten segment ubezpieczeniowy z biegiem lat staje się coraz mniej rentowny.

Ubezpieczyciele nie zarabiają na składkach OC. Decydują o tym rosnące z roku na rok kwoty wypłat ewentualnych odszkodowań. Wpływ ma na to nie tylko nasycenie nowoczesnych pojazdów zaawansowanym osprzętem czy inflacja i galopujące ceny napraw. Nie bez znaczenia pozostają także coraz szersze uprawnienia poszkodowanych. Dziś należy im się nie tylko naprawa na dobrej jakości częściach czy lawetowanie. Dziś standardem jest także m.in. samochód zastępczy. To generuje potężne koszty dla firm.

Moto
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

pokaż więcej
Proszę czekać...