Przerwa w ubezpieczeniu OC auta w 2024 r. Kilka dni może kosztować dwie najniższe krajowe

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Przerwa w ubezpieczeniu OC, kara za brak OC dla auta w 2024 r., kara za brak OC dwie najniższe krajowe / Przerwa w ubezpieczeniu OC auta w 2024 r. Kilka dni może kosztować dwie najniższe krajowe / shutterstock

Niedopatrzenie kierowcy może się skończyć opłatą karną wynoszącą blisko 9 tys. zł. Kara za brak OC jest dziś na tyle wysoka, że zamiast niej można np. kupić auto używane. Jak uniknąć prostego błędu? I czy da się uniknąć kary za brak OC?

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych mówi wyraźnie, że ubezpieczeniem obowiązkowym jest "ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych". I obowiązek ten dotyczy każdego pojazdu, który znajdzie się na terytorium Polski. Bez względu na fakt czy w kraju jest zarejestrowany, czy nie.

Ile wynosi kara za brak OC?

Jest obowiązek, musi być zatem i kara za niestosowanie się do niego. Co ważne, kara obowiązuje już od pierwszego dnia luki ubezpieczeniowej. I ten jeden dzień może być naprawdę kosztowny. Kierowca zapłaci bowiem blisko 1700 zł. Wysokość kary rośnie wraz w miarę wydłużania się luki ubezpieczeniowej. Gdy pojazd nie posiada polisy OC dłużej niż 14 dni, jego właściciel zapłaci nawet dwie najniższe krajowe. Dziś daje to kwotę wynoszącą 8484 zł.

Kara za brak OC wynosi:

  • 1697 zł w przypadku spóźnienia o 1 do 3 dni,
  • 4242 zł w przypadku spóźnienia o 4 do 14 dni,
  • 8484 zł w przypadku spóźnienia o więcej niż 14 dni.

Wystawieniem kary za brak OC zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Co ważne, może on ścigać kierowcę za błąd popełniony tylko w aktualnym roku kalendarzowym i tylko za niego ma możliwość wystawienia kary. Poprzednie lata przepadają podczas prowadzenia postępowania wyjaśniającego.

Kto ujawnia brak OC dla auta?

Brak obowiązkowej polisy OC w samochodzie ujawnić można przede wszystkim na dwa sposoby. Konkretnie mowa o:

  • policji i kontroli drogowej. Brak OC może zostać wykryty podczas sprawdzania dokumentów. W takim przypadku policja informuje o sprawie UFG.
  • pracowników UFG, którzy w systemie CEPiK prowadzą czynności sprawdzające. Kontrolują ważność polis i występowanie luk. W razie dostrzeżenia braku informacji o OC proszą właściciela pojazdu o wyjaśnienia.

Kto płaci karę za brak OC?

Co do zasady karę za brak OC płaci właściciel pojazdu. Co do zasady. Bo dotyczy to przede wszystkim przypadku, w którym właściciel jest jednocześnie jedynym użytkownikiem auta. W przypadku kary za brak OC występuje bowiem również pojęcie odpowiedzialności solidarnej. Pojawia się ono wtedy, gdy brak ubezpieczenia został ujawniony podczas kontroli drogowej, a pojazd prowadził ktoś inny, niż właściciel. W takim przypadku kierowca i właściciel odpowiadają solidarnie. To oznacza, że dług jest zaliczany na konto obydwu osób. W razie jego egzekucji komorniczej więcej spłaci ten, który będzie miał większy majątek. Majątek, z którego komornikowi uda się ściągnąć większą kwotę.

Może się okazać, że w ramach odpowiedzialności solidarnej, 100 proc. kary za brak OC zapłaci np. kierowca. Bo w toku postępowania egzekucyjnego okaże się, że właściciel pojazdu nie jest wypłacalny.

Kiedy OC nie przedłuża się automatycznie?

Może się okazać, że właściciel pojazdu nawet nie wie, że jego auto nie posiada OC. Stanie się tak wtedy, gdy polisa nie przedłuży się automatycznie. Możliwość taka pojawia się wtedy, gdy:

  • mówimy o OC przepisanym z poprzedniego właściciela pojazdu np. po zakupie auta używanego, dziedziczeniu lub otrzymaniu auta w darowiźnie.
  • polisa OC była polisą krótkoterminową czy też komisową. Miesięczne ubezpieczenia nie przedłużają się automatycznie.
  • kierowca wybrał opcję płatności za OC w ratach i spóźnił się z płatnością jednej z nich. Ubezpieczyciel nie musi automatycznie przedłużać takiego OC.

Czy da się uniknąć kary za brak OC?

Najlepszym sposobem na uniknięcie kary za brak OC jest... pamiętanie o wykupieniu polisy. W sytuacji, w której kierowcy przytrafi się jednak błąd i ten zostanie ujawniony, trudno jest uniknąć odpowiedzialności. W przypadkach naprawdę szczególnych UFG może odstąpić od domagania się kary. Decyzja w tej sprawie musi być jednak powiązana np. z tragicznym wydarzeniem z życia właściciela pojazdu, ewentualnie poważną chorobą. W pozostałych przypadkach UFG może się zgodzić np. na rozłożenie płatności na raty. Odstąpienie od kary jest przypadkiem ekstremalnie sporadycznym.

Moto
Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr
08 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

pokaż więcej
Proszę czekać...