Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Wracają kontrole na granicy ze Słowacją, jakie samochody będą kontrolowane na granicy ze Słowacją, kontrola graniczna Słowacja / Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują? / Straż Graniczna

Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

rozwiń >

Powrót kontroli granicznych to odpowiedź na kryzys migracyjny

Polska znajduje się w strefie Schengen. To oznacza mniej więcej tyle, że na naszej granicy ze Słowacją, nie znajduje się zewnętrzna granica UE. Kontroli granicznych nie powinno zatem być. Czemu zatem decyzją rządu zostały przywrócone? Powód jest prosty. Chodzi o kryzys migracyjny i jego nasilanie się. A najlepiej obrazują to dane udostępnione przez straż graniczną. Dla przykładu karpacki oddział w tym roku ujawnił i zatrzymał 149 nielegalnych migrantów. W analogicznym okresie ubiegłego roku takich przypadków było 13. Wzrost przekroczył zatem 100 proc. Stąd działania rządu.

Ważne

Kto zostanie uznany za nielegalnego migranta? Osoba, która pochodzi spoza strefy Schengen, nie będzie w stanie okazać paszportu lub nie posiada wizy na pobyt w strefie.

Czemu kontrole wracają akurat na granicy ze Słowacją?

Nielegalni migranci próbują się wedrzeć na teren Unii Europejskiej głównie przez granicę między Polską i Białorusią. Tak, to w dużej mierze prawda. Kanał białoruski nie jest jednak jedynym, którym decydują się podróżować Syryjczycy czy Afgańczycy. Bo równie często wybieraną trasą jest tzw. szlak bałkański. To droga wyznaczona przez takie kraje, jak Turcja, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Słowacja, Polska i Niemcy. Powoli zaczyna on odgrywać coraz ważniejszą rolę. A jako że afera wizowa nie wpływa najlepiej na wizerunek polskiego rządu, postanowił on podjąć stanowcze działania w tym zakresie. Przywraca zatem kontrole graniczne i chce podjąć próbę doszczelnienia granicy między Słowacją a Polską.

Na czym mają polegać wyrywkowe kontrole graniczne?

Oczywiście nie będą to regularne kontrole, w których pojawią się budki graniczne, celnicy, kontrola dokumentów każdego podróżującego i kontrola każdego pojazdu. Do kontroli zapraszane będą wybrane pojazdy. Ma ona mieć charakter wyrywkowy tak, aby pozwoliła na wyłapywanie nielegalnych imigrantów, ale mimo wszystko nie paraliżowała ruchu drogowego między obydwoma krajami. Gdzie będą prowadzone wyrywkowe kontrole graniczne? Na terenie zlikwidowanych przejść. Tam straż graniczna ma ustawiać patrole. Funkcjonariusze będą obserwować przejeżdżające pojazdu i wybierać te, którym warto uważniej się przyjrzeć. Choć patrol może pojawić się wszędzie. Równie dobrze kilkadziesiąt km od granicy.

Kontrole graniczne od 4 października 2023 r. 8 przejść drogowych

Od północy 4 października 2023 r. obostrzenia na granicy ze Słowacją zostały nasilone. Pojazdy będą mogły przejeżdżać między Słowacją a Polską wyłącznie po dedykowanych przejściach drogowych. Punktów takich jest 8. W pozostałych miejscach obowiązuje zakaz wjazdu na teren Polski. Podczas przekraczania granicy kierujący pojazdem będzie musiał okazać dokumenty auta, a do tego swój dowód osobisty lub paszport. Dokument tożsamości lub paszport będą musieli pokazać celnikowi także wszyscy pasażerowie znajdujący się w pojeździe.

Tu trzy kluczowe fakty:

  1. Kontrole na razie zostały przywrócone na 10 dni. Docelowo prawdopodobnie zostaną jednak przedłużone. Maksymalnie do 2 miesięcy.
  2. Kontrole graniczne powróciły, ale tylko na kierunku wjazdowym do Polski. Muszą je odbyć auta poruszające się ze Słowacji lub innych krajów przez Słowację.
  3. Dostępnych jest 8 drogowych punktów granicznych. Te znajdują się w Barwinku i Radoszycach (woj. podkarpackie), Muszynce, Piwnicznej Zdroju, Jurgowie i Chyżnych (woj. małopolskie), Korbielowie i Zwardoniu (woj. śląskie).

Czy powrót kontroli granicznych uszczelni granicę ze Słowacją?

Nie ulega żadnym wątpliwościom, że przywrócenie kontroli granicznych na przejściach między Polską a Słowacją to typowy przykład bezsensownego działania pozorowanego. Granica w ten sposób stanie się tak szczelna dla imigrantów, jak płot za 2 mld zł zbudowany między Polską a Białorusią. Nie ochroni nas. Powód? Przemytnicy po prostu zmienią trasę. Zamiast przejeżdżać ze Słowacji do Polski, pojadą ze Słowacji do Czech i dopiero do Polski, ewentualnie bezpośrednio z Czech w kierunku Niemiec. Nikt bowiem nie ma chyba wątpliwości co do tego, że nielegalni imigranci wcale nie chcą się dostać do naszego kraju. Polska jest dla nich wyłącznie korytarzem tranzytowym. Im zależy bardziej na zachodzie Europy.

Jakie samochody będą sprawdzać celnicy?

Zarządzenie premiera przekazane do MSWiA wskazuje na kilka typów pojazdów, którym straż graniczna ma się przyglądać w sposób szczególny. Mowa przede wszystkim o autach dostawczych, busach i autobusach. To te środki transportu, które bardzo dobrze nadają się do nielegalnego przewozu ludzi przez granicę. Zatrzymywane będą głównie "podejrzanie wyglądające pojazdy".

Co to znaczy podejrzanie wyglądające pojazdy? Uwagę strażników skupić może dziwne zachowanie kierującego, karnacja pasażerów wskazująca na ich południowe pochodzenie czy fakt przewożenia dużej ilości bagaży. Na tej podstawie zatrzymany może być nie tylko bus czy autobus. Istnieje również możliwość skontrolowania samochodu osobowego. Podczas samej kontroli strażnicy sprawdzą dokumenty pojazdu i każdego z pasażerów. Poza tym zajrzą do bagażnika, ewentualnie luku bagażowego.

W którym kierunku realizowane będą kontrole na granicy ze Słowacją?

Kontrole graniczne na granicy między Polską a Słowacją zostały przywrócone w jednym kierunku. W kierunku do Polski. Właśnie dlatego zajmują się nimi polskie służby, a nie słowackie. Pojazdy poruszające się w przeciwnym kierunku nie będą kontrolowane wcale.

Czy zwykły kierowca musi się obawiać kontroli na granicy ze Słowacją?

Kierowca podróżujący samochodem osobowym samotnie lub z rodziną raczej nie musi obawiać się kontroli granicznej w drodze ze Słowacji do Polski. Nawet gdyby do takiej doszło, będzie ona miała charakter rutynowy i potrwa kilka minut. Wystarczy, że kierowca i pasażerowie podróżujący autem okażą dowody osobiste lub paszporty i zezwolą funkcjonariuszom straży granicznej na sprawdzenie bagaży.

Czy kontrole graniczne na granicy ze Słowacją są legalne?

Działania w tym zakresie są stuprocentowo legalne i wpisują się w prawo europejskie. Każde państwo leżące w strefie Schengen ma możliwość przywrócenia kontroli granicznych na swojej granicy z uwagi na wyjątkową sytuację. Środek ten ma mieć jednak charakter ostateczny i tymczasowy. Dodatkowo nie ma możliwości, aby był stosowany bezterminowo. Kontrole graniczne na trasach łączących Polskę ze Słowacją są zatem rozwiązaniem krótkookresowym.

Drogowe przejścia graniczne ze Słowacją

Straż graniczna nie ma łatwego zadania. Bo mówiąc o drogowych przejściach granicznych ze Słowacją, możemy rozmawiać nawet o blisko 60. punktach! Czy każdy z nich uda się kontrolować z wystarczającą sumiennością? To zdecydowanie wątpliwe. SG raczej nie posiada tak dużych sił i mocy przerobowych. Dlatego pewnie strażnicy skupią się na głównych przejazdach. Na liście znajdą się takie punkty, jak:

  • Skalité – Zwardoń,
  • Novoť – Ujsoły,
  • Oravská Polhora – Korbielów,
  • Trstená – Chyżne,
  • Suchá Hora – Chochołów,
  • Tatranská Javorina – Łysa Polana,
  • Podspády – Jurgów,
  • Lysá nad Dunajcom – Sromowce Wyżne,
  • Mníšek pod Popradom – Piwniczna,
  • Čirč – Leluchów,
  • Kurov – Muszynka,
  • Becherov – Konieczna,
  • Vyšný Komárnik – Barwinek,
  • Palota – Radoszyce.
Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...