REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejazd autostradą kosztem w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
droga ekspresowa autostrada Fot. Fotolia
droga ekspresowa autostrada Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Służbowe podróże autostradami i zakup paliwa za granicą można wliczyć w koszty prowadzonej działalności. Trzeba tylko wiedzieć, w jakim wymiarze można odliczyć VAT od obu tych rzeczy.

Zagraniczna podróż autostradą - odliczenie podatku VAT

W zagraniczną biznesową podróż taniej udać się samochodem osobowym wykorzystywanym wyłącznie w działalności – właściciele aut prywatnych, rozliczając wyjazd służbowy, będą musieli przestrzegać kilometrówki. Jedni i drudzy natomiast do kosztów zaliczą VAT od zagranicznego paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca porusza się samochodem osobowym, który wykorzystuje zarówno w działalności, jak i do celów prywatnych, część kosztów eksploatacji tego auta może rozliczyć w kosztach firmowych, a dokładniej obowiązuje go limit w ramach kilometrówki. Koszty, jakie ponosi przedsiębiorca podczas zagranicznego wyjazdu biznesowego, nie są wyjątkiem. Rozliczenie paragonów za winiety, parkingi czy przejazdy taksówkami podczas pobytu w innym kraju jest zatem limitowane.

Wydatki związane z eksploatacją samochodu osobowego niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów podatkowych wyłącznie do wysokości nieprzekraczającej kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, właściwej dla danego pojazdu. Obecne stawki za 1 kilometr to 0,5214 zł przy pojemności skokowej silnika do 900 cm3 oraz 0,8358 zł przy pojemności skokowej silnika ponad 900 cm3.

Jedynie kiedy auto jest środkiem trwałym firmy i przedsiębiorca używa go wyłącznie na potrzeby działalności, kilometrówka nie jest wymagana, stąd koszty eksploatacji takiego samochodu (w tym zagraniczne opłaty za parkingi czy autostrady) zalicza w całości do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paragon zastąp dokumentem wewnętrznym

Często przedsiębiorca nie jest w stanie za granicą uzyskać faktur dla udokumentowania drobnych wydatków, na przykład zakupu biletu autobusowego, parkingowego, opłaty za winietę czy za przejazd taksówką. Jeśli z zagranicy przywiózł takie drobne bilety czy paragony i zamierza „wrzucić” je w koszty, musi po pierwsze przeliczyć wartość wszystkich „świstków” na PLN, a następnie wykazać ją w zbiorowym dokumencie wewnętrznym.

Zobacz też: Samochód służbowy do celów prywatnych od 1 stycznia 2015 r.

Wszystko to dlatego, że zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów można dokonywać tylko w języku polskim, tylko w polskiej walucie i jeszcze na podstawie rzetelnych dowodów księgowych. Przedsiębiorca może jednak ułatwić sobie rozliczenie np. paragonów za zagraniczne winiety, sporządzając jeden dokument wewnętrzny dla kilku winiet, które dotyczą przejazdu autostradami tego samego dnia.

VAT od paliwa z zagranicznej stacji benzynowej jest kosztem

A co z rozliczeniem paliwa w przypadku tankowania za granicą? Przyjmuje się, że paliwo wlane do samochodu na zagranicznej stacji benzynowej przedsiębiorca zużyje w kraju, w którym zatankował. Stąd też nie dochodzi tu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, bo paliwo nie będzie ani wysłane, ani transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy (a zatem opodatkowania) towarów niewysyłanych i nietransportowanych jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Wizyta na stacji benzynowej np. we Włoszech oznacza zatem, że zakup paliwa będzie rozliczony na gruncie VAT-u we Włoszech, z włoską stawką i na włoskich zasadach. Dlatego też polski przedsiębiorca nie ma prawa do odliczenia VAT-u w kraju i nie wykazuje tego w deklaracji VAT-owskiej. Dotyczy to również zakupu paliwa w ramach karty paliwowej.

W sytuacji, gdy od wartości zakupionego paliwa nie można rozliczyć VAT-u, VAT ten może zostać zaliczony do kosztów firmowych (art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT).

Źródło: materiały prasowe Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA