REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak unikać tropikalnych chorób w trakcie podróży?

Podróż w tropikalne rejony Ziemi może zakończyć się poważną chorobą. Warto się zatem prawidłowo zabezpieczyć. fot. Fotolia
Podróż w tropikalne rejony Ziemi może zakończyć się poważną chorobą. Warto się zatem prawidłowo zabezpieczyć. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podróż w egzotyczne rejony świata wiąże się z podwyższonym ryzykiem zachorowania na rzadkie choroby. Wojskowi eksperci na podstawie swoich wieloletnich doświadczeń radzą jak ograniczyć ryzyko poważnych infekcji.

Podróż w tropikalne rejony

Przez 10 lat ok. 50 tys. polskich żołnierzy przeszło przez zagraniczne misje. Połowę z nich wojsko zbadało ostatnio pod kątem chorób pasożytniczych; rady, jak unikać parazytów, mogą się przydać także cywilom podróżującym do egzotycznych miejsc.

REKLAMA

Program profilaktyki chorób pasożytniczych przewodu pokarmowego wojsko przeprowadziło w latach 2010-14. Pomysł – jak powiedział kierownik Zakładu Epidemiologii i Medycyny Tropikalnej WIM płk dr Krzysztof Korzeniewski – powstał pod wpływem doświadczeń z misji w Czadzie, skąd wielu wracało z uporczywą biegunką.

Przebadano ponad 24 tys. żołnierzy, ponad 1700 było zarażonych - głównie pasożytami jelitowymi, jak glista ludzka, tasiemiec karłowaty, giardia (lamblia intestinalis).

REKLAMA

„To zwykle choroby brudnych rąk – brak higieny osobistej, tych, którzy przygotowują, przechowują lub podają produkty; często także zanieczyszczona woda. Wiadomo, że należy unikać potraw przygotowywanych bez obróbki termicznej, np. sałatek i przetworów mlecznych. Jednak jak powiedział Korzeniewski, nawet spożycie bezpiecznych wydawałoby się produktów, jak chleb, bywa ryzykowne. Tak zdarzało się w Afganistanie, gdzie żołnierze kupowali chleb – problemem było to, że sprzedawcy pod paznokciami mieli bakterie fekalne.

Program profilaktyki doprowadził do spadku zachorowań pasożytniczych z 15,4 proc. na początku do 0,8 proc. pod koniec przedsięwzięcia. Obecnie wyższe są wskaźniki zachorowań na tego typu choroby u żon i dzieci żołnierzy niż u samych wojskowych, co lekarze wiążą także z coraz częstszymi podróżami turystycznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym, którzy podróżują dr Korzeniewski radzi się szczepić przeciw np. żółtaczce, durowi brzusznemu, meningokokom. Należy pamiętać przy tym, by szczepienie wykonać odpowiednio wcześniej, na kilka tygodni przed wyjazdem.

Pić należy tylko napoje butelkowane, unikać lodu – zdarza się, że jest on robiony z zanieczyszczonej wody.

Należy stosować środki profilaktyczne, by uniknąć malarii i innych chorób. Z powodu malarii warto też stosować środki odstraszające owady, najlepiej unikać przebywania od zmierzchu do świtu na zewnątrz w pobliżu zbiorników wodnych, gdzie lęgną się komary.

Podróżnicy zmierzający do Wietnamu i Tajlandii powinni się zaszczepić przeciw wściekliźnie, roznoszonej przez bezdomne psy.

REKLAMA

Nie należy też rozkręcać klimatyzacji, by się szybko ochłodzić, podobnie należy unikać zimnych napojów; takie gwałtowne zmiany temperatury często powodują choroby górnych dróg oddechowych. Trzeba też pamiętać, że niektóre farmaceutyki – jak hormonalne środki antykoncepcyjne – mogą pod wpływem słońca wywoływać przebarwienia skóry.

Korzeniewski zwraca uwagę, że po powrocie do kraju często długo trwa postawienie właściwej diagnozy, a uporczywa biegunka, gorączka niewiadomego pochodzenia, utrzymujące się zmiany skórne mogą wskazywać właśnie na chorobę pasożytniczą.

Kto chce sprawdzić zagrożenia i zalecane szczepienia, może to zrobić na założonej przez dr. Korzeniewskiego stronie www.medycynatropikalna.pl.

Jak zauważa lekarz, nawet unikanie egzotycznych podróży nie gwarantuje bezpieczeństwa. Przykładem jest tzw. malaria lotniskowa – gdy przywieziony samolotem komar kłuje kogoś na lotnisku lub w jego pobliżu.

Mimo że gatunki komarów żyjące w Polsce nie są dziś w stanie przenosić malarii (choć kiedyś na endemiczną malarię chorowali mieszkańcy wschodnich regionów Polski), może się to zmienić wraz z ociepleniem klimatu i rozprzestrzenianiem się przenoszących chorobę owadów – przestrzega Korzeniewski.

Źródło: materiały prasowe PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA