AAA Auto dostało 72 mln zł kary od UOKiK. Auta używane ze złymi cenami?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
AAA Auto dostało 72 mln zł kary od UOKiK / AAA Auto dostało 72 mln zł kary od UOKiK. Auta używane ze złymi cenami? / Materiały AAA Auto

UOKiK oskarżył sprzedawcę aut używanych AAA Auto o podawanie nieprawdziwych informacji o cenie pojazdu oraz stosowanie niedozwolonych zapisów w umowach. Skutkiem jest kara określona na astronomiczne 72 mln zł. Dealer nie zgadza się z tą decyzją.

AURES Holdings, a więc właściciel sieci dealerskiej używanych samochodów AAA Auto, ma poważne problemy. Decyzją UOKiK na firmę została nałożona kara o wysokości 72 mln zł. Suma jest astronomiczna. Zarzuty jednak również wydają się poważne. Naruszają reputację firmy.

AAA Auto zawyżało cenę. Klient podpisywał też zabronioną klauzulę

UOKiK wysuwa w stosunku do AAA Auto przede wszystkim dwa zarzuty. Dotyczą one tego, że:

  • Cena pojazdu przedstawiana w ogłoszeniu była sztucznie zawyżana. Polegało to na tym, że AAA Auto automatycznie doliczało do niej ubezpieczenie Carlife Gwarancja. To oznacza wliczenie w cenę produktu dodatkowego. Klienci nie byli o tym informowani. Gdy podczas zakupu rezygnowali z ubezpieczenia, otrzymywali rabat. Jego kwota odpowiadała składce ubezpieczenia. Składce, która była zwracana AAA Auto, a nie klientowi. De facto zatem klient żadnego rabatu nie dostawał. Poza tym do ceny pojazdu doliczona była obowiązkowa opłata za "dodatkową obsługę klienta" w wysokości 1398 zł. Klienci o tej opłacie dowiadywali się na miejscu. Informacja o obowiązkowej i dodatkowej opłacie nie pojawiała się np. w ogłoszeniu. Suma była doliczana do ostatecznej wartości pojazdu.
  • Klient kupujący samochód w AAA Auto był zobowiązany do podpisania oświadczenia mówiącego o tym, że sprawdził stan techniczny pojazdu. Klauzula zawierała także zapis, że klient wykonał pojazdem jazdę próbną i że była ona wystarczająca do zweryfikowania stanu pojazdu. Oświadczenie należało podpisać bez względu na fakt czy jazda taka się odbyła i czy klient sprawdzał pojazd. To zamykało klientowi drogę do ewentualnych roszczeń za usterki w pojeździe.

Pierwszy zarzut oznacza karę w wysokości 67 mln zł. Drugi 5 mln zł. W ten sposób uzbierały się 72 mln zł. Na tyle opiewa decyzja wydana przez prezesa UOKiK.

Tajemniczy klient UOKiK nagrywał kontrolę w AAA Auto

Decyzja o karze nie została podjęta bezpodstawnie czy na bazie doniesień niezadowolonych klientów. UOKiK podjął się sprawdzenia stanu faktycznego. Jednym z elementów postępowania było wykorzystanie w postępowaniu kontroli w trybie tajemniczego klienta. Polegało to na tym, że pracownicy UOKiK – za zgodą sądu – podjęli czynności zmierzające do zakupu auta używanego. Czynności kontrolne były prowadzone w pięciu salonach. Ich przebieg został nagrany. Nagrania stanowią dowód w postępowaniu.

Decyzja prezesa UOKiK nie jest prawomocna. AURES Holdings, a więc właściciel sieci dealerskiej używanych samochodów AAA Auto, oczywiście nie zgadza się z nią. Chce zatem zaskarżyć ją do sądu.

"Wyniki badań NPS, a także wysokie oceny w opiniach w wyszukiwarce Google wyraźnie pokazują, że nasi klienci są z nas bardzo zadowoleni. W ciągu prawie dziesięciu lat naszej działalności w Polsce ani razu nie spotkaliśmy się z sankcjami, ani ostrzeżeniami ze strony władzy. W toku śledztwa w pełni współpracowaliśmy z Urzędem i terminowo udzielaliśmy wszelkich wymaganych wyjaśnień. Dlatego też uważamy karę i jej wysokość za całkowicie nieuzasadnioną" – twierdzi w swoim oświadczeniu operator AAA Auto.

Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...