Używane: Audi A5 I 8T (2007 - 2016) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Audi A5 fot. Audi
Na potencjał Audi A5 składa się kilka sprawdzonych marek. Technologicznie to nadal A4, karoserię zaprojektował Walter de`Silva, do napędu wykorzystywane są sprawdzone diesle TDI CR, a wnętrze jest dobrze wykonane. Czy jednak luksusowe coupe okazuje się trwałe?

Niemcom bardzo zależało na sukcesie tego auta. Czemu? Odpowiedź jest dość prosta. Firma z Ingolstadt od czasów legendarnej już 80-tki nie sprzedawała coupe w segmencie D. A powrót po latach nie powinien kończyć się fiaskiem. Początkowo zaprezentowany został model w wersji coupe i kabriolet. W roku 2009 do oferty dołączył również liftback, który w oficjalnej nomenklaturze został nazwany sportbackiem. O designie Audi A5 8T można się wypowiedzieć dość dobrze. Tak, kształt nadwozia jest niezwykle prosty, z drugiej strony Walter de`Silva podkreślił go np. za pomocą linii akcentowej idącej przez cały bok pojazdu. Jeżeli chodzi o wyznaczniki przodu czy tyłu, te pochodzą wprost z modelu A4.

Audi A5 to typowy samochód sportowy. Kierowca siedzi dość nisko, jest otoczony przez ergonomicznie ułożone instrumenty, siedzi w świetnie wygłuszonej kabinie, a do tego ma wystarczającą ilość przestrzeni. Tylna kanapa? W przypadku kabrioletu i coupe to głównie przestrzeń, w której można składować dodatkową ilość bagaży. Miejsce dla pasażerów pojawia się dopiero w wariancie sportback. Liftback ma jednak większą ilość zalet. Ma największy w całej stawce bagażnik (480 litrów w stosunku do 455 litrów w coupe), a do tego wszystkie czworo drzwi zostało wyposażonych w okna bez ramek!

Używane: Audi A5 - wśród benzyniaków silniki TFSI

Standardowo dla Niemców paleta silnikowa używanego Audi A5 pierwszej generacji jest dość szeroka. W gamie benzyniaków pojawia się motor 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 3.0 TFSI oraz 3.2 FSI. Najlepsza pod względem trwałości jest oczywiście wolnossąca V-szóstka. 265 koni rozpędza coupe do pierwszej setki w 6,1 sekundy, a lista usterek ogranicza się tak właściwie do uszkodzeń cewek zapłonowych. Z drugiej strony ten silnik spala w cyklu mieszanym przeszło 9 litrów benzyny. A to naprawdę dużo i co gorsze, z uwagi na bezpośredni wtrysk nie da się go przerobić na zasilanie gazem! Co więc z bazowymi benzyniakami? Kierowca w ich przypadku powinien ostrożnie podejść do zakupu.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.8 TSI/TFSI VAG

Silniki 1.8 TFSI i 2.0 TFSI oferują rozsądne osiągi, a do tego jeszcze nie są tak paliwożerne jak V-szóstki. Z drugiej strony miewają dwa typy problemów. Po pierwsze mogą borykać się z przypadkami rozciągnięcia łańcucha rozrządu. Winny takiego stanu jest nieprawidłowo zaprojektowany napinacz oraz zbyt długi interwał wymiany oleju. Koszt wizyty w warsztacie to jakieś 3 - 4 tysiące złotych. Po drugie część wersji benzyniaków zużywa duże ilości oleju, a część nie. To zależy prawdopodobnie od nawyków eksploatacyjnych poprzednich właścicieli. A samo zużycie oleju jest objawem o tyle niepokojącym, że musi wiązać się z remontem jednostki napędowej.

Używane: Audi A5 - diesel 2.0 TDI to dobry wybór!

Pod maskami używanego Audi A5 8T dużo łatwiej spotkać diesla. Powód? Ropniak nawet w wariancie 2.0 TDI pozwala utrzymać wyniki spalania w ryzach, a jednocześnie zachowuje dość dobrą dynamikę jazdy. Czy diesli należy się bać? W zadbanych egzemplarzach z pewnością nie. Szczególnie jeżeli mowa o motorze 2.0 TDI korzystającym z systemu common rail - ten do przebiegu na poziomie 250 - 300 tysięcy kilometrów porusza się bez większych awarii. Elementy osprzętu w postaci wtryskiwaczy, koła dwumasowego czy turbosprężarki zaczynają się psuć dopiero powyżej tego przebiegu. Dużo bardziej problematyczne są diesle V6.

Silnik 2.7 TDI i 3.0 TDI spod maski Audi A5 I w pierwszej kolejności mogą borykać się z usterkami łańcucha rozrządu - napęd rozciąga się. Jego wymiana stanowi o tyle duży problem, że wymaga zdjęcia pasa przedniego, a sam rozrząd składa się z trzech łańcuchów. Skutek? Koszty potrafią poszybować nawet w okolice kwoty na poziomie 7 tysięcy złotych! Poza tym diesle V6 choć dynamiczne, tak naprawdę nie są mocno oszczędne. Średnie spalanie w przypadku jednostki 3.0 TDI o mocy 240 koni mechanicznych sięga blisko 7 litrów (i to też wyłącznie w deklaracji producenta). Poza tym ciężkie silniki dość mocno dociążają przednią oś coupe.

Zobacz również: Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

Używane: Audi A5 I - jednostki napędowe:

  • Silniki benzynowe:
    • 1.8 TFSI: 144 KM, 160 KM, 170 KM, 177 KM
    • 2.0 TFSI: 180 KM, 211 KM, 225 KM
    • 3.0 TFSI: 272 KM
    • 3.2 FSI: 265 KM
  • Diesle:
    • 2.0 TDI: 136 KM, 143 KM, 163 KM, 170 KM, 177 KM, 190 KM
    • 2.7 V6 TDI: 190 KM
    • 3.0 V6 TDI: 204 KM, 218 KM, 240 KM, 245 KM

Konstrukcja zawieszenia w przypadku używanego Audi A5 I jest dość skomplikowana. Zarówno pracę przednich, jak i tylnych kół resoruje układ wielowahaczy. Taki system ma szereg zalet. Sprawia że niemieckie coupe trzyma się drogi i pewnie pokonuje zakręty. Z drugiej strony nie przepada za nawierzchniami niskiej jakości. Na dziurawych drogach najszybciej zużywają się tuleje zastosowane na przedniej osi - kompletny zestaw aluminiowych wahaczy zostanie wyceniony na jakieś 2 tysiące złotych! Audi A5 często było też parowane z napędem na cztery koła typu Quattro. Ten zdecydowanie poprawia trakcję i przy zachowaniu interwałów wymiany oleju okazuje się praktycznie bezawaryjny.

Zobacz również: 2.7 V6 TDI VAG - awarie, problemy, opinie

Używane: Audi A5 - uwaga na automaty!

Usterki używanego Audi A5 8T mają w pierwszej kolejności tło elektryczne. Przykład? Zacina się ekran multimedialny, blokuje się elektroniczny hamulec postojowy, ewentualnie wypalają diody LED pojawiające się w reflektorach. Poza tym w intensywnie eksploatowanych egzemplarzach znane są przypadki wycieków oleju występujących w okolicy skrzyni biegów czy dyferencjału, a powyżej 200 tysięcy kilometrów remontu mogą wymagać przekładnie automatyczne S Tronic i Multitronic. W pierwszej pada zestaw dwóch sprzęgieł - koszt jego wymiany to jakieś 3 - 4 tysiące złotych. W drugiej wyrabia się łańcuch sterujący pracą skrzyni CVT.

Używane Audi A5 pierwszej generacji kosztuje dziś minimum 25 tysięcy złotych. Za egzemplarz w dość dobrym stanie należy zapłacić 30 do 40 tysięcy złotych. Najdroższe egzemplarze? Model w wersji liftback pochodzący z końca produkcji i sprzedawany w przysalonowym komisie potrafi być wyceniony nawet na 140 tysięcy złotych. Oferta na rynku wtórnym jest zróżnicowana. Wśród ogłoszeń nie brakuje zarówno używanych Audi A5 z bogatym wyposażeniem, jak i wersji bazowych posiadających np. materiałową tapicerkę foteli i zaledwie 16-calowe felgi aluminiowe. I choć dominują auta pochodzące z importu, warto poszukiwać modeli kupionych w polskich salonie. W ich przypadku dużo łatwiej zweryfikować historię serwisową.

Używane: Audi A5 - podsumowanie:

Używane Audi A5 8T ma serię zalet. Przede wszystkim ma stonowane, ale i muskularne nadwozie, urzeka jakością wykończenia, a do tego szerokim wyborem jednostek napędowych i wersji wyposażenia. Z drugiej strony kupujący musi liczyć się z jednym. Choć ceny egzemplarzy z drugiej ręki mogą dziś brzmieć niezwykle rozsądnie, to nadal samochód segmentu premium. A to oznacza, że czasami ani nie da się go serwisować, ani tym bardziej naprawiać niskim kosztem. Ta świadomość stanowi podstawę udanego zakupu niemieckiego coupe i liftbacka.

Zobacz również: Wymiana rozrządu w Audi 3.0 TDI (A4, A6, A8, Q7) - ceny części i robocizny

Używane: Audi A5 I - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 29 zł
  • filtr paliwa - od 43 zł
  • filtr kabinowy - od 22 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 313 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 398 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 241 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 102 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 68 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 67 zł
  • łącznik stabilizatora - od 29 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 31 zł
  • amortyzator - od 91 zł
  • sprzęgło komplet - od 736 zł
  • koło dwumasowe - od 1739 zł
  • zawór EGR - od 453 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1270 zł

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...