Oto nowa Kia Sorento
REKLAMA
REKLAMA
Nowa Kia Sorento ma mieć lepsze własności jezdne i komfort podróżowania, bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oraz nowy wygląd nadwozia.
REKLAMA
REKLAMA
„Od czasu premiery w roku 2009 sprzedaż Sorento drugiej generacji w wymiarze światowym przekroczyła 620.000 egzemplarzy. Był to kolejny sukces po sprzedaży niemal 900.000 pierwszego Sorento MY 2002, modelu przełomowego w naszej historii, który zapoczątkował proces zmiany postrzegania marki Kia jako producenta małych i niejako drugorzędnych samochodów.” − powiedział Thomas Oh, wiceprezes Kia Motors Corporation i dyrektor (COO) International Business Division.
„W trakcie ostatniej dekady Kia Sorento zdobyła szerokie uznanie medialne i publiczne oraz przyciągnęła tysiące klientów, którzy nigdy przedtem nawet nie myśleli o zakupie samochodu marki Kia. Pracując nad nowym Sorento uważnie wsłuchiwaliśmy się w reakcje nabywców, stąd też nowy model to ważny krok naprzód w karierze tego popularnego crossovera, a nie tylko zmiany typu kosmetycznego.” − mówił dalej prezes Oh − „Pomimo niepewnej sytuacji ekonomicznej w niektórych krajach jesteśmy przekonani, że zmodernizowana Kia Sorento spowoduje wzrost naszego udziału na rynku pojazdów typu rekreacyjno-użytkowego i poczynając od roku 2013, jej sprzedaż w skali globalnej osiągnie rząd 265.000 sztuk.”
Zobacz też: Opel Adam
Odświeżony wygląd nowej Kii Sorento
Zespół designerów Kia dokonał restylizacji przedniej i tylnej części pojazdu, dodając powierzchni lakierowanych w kolorze nadwozia. Efektem dopracowania szczegółów designu karoserii jest obniżenie współczynnika oporu aerodynamicznego Cd do wartości 0,34.
Zmodernizowana Kia Sorento otrzymała nowe zderzaki (przedni i tylny) z pionowym układem świateł przeciwmgielnych, nową atrapę chłodnicy i reflektory ze światłami pozycyjnymi LED oraz nową klapę tylną nadwozia i lampy zespolone w technologii LED.
W zależności od wersji modelowej urody Sorento dodać mogą polerowane 10-ramienne felgi o średnicy 19-cali z lekkiego stopu (wyposażenie opcjonalne).
Jako wyposażenie opcjonalne dostępne będzie również dwuczęściowe, panoramiczne okno dachowe z elektrycznie sterowaną blendą słoneczną.
Zobacz też: Toyota GT86: dane techniczne, cennik i wyposażenie
Najwyższej jakości wystrój kabiny pasażerskiej i wyposażenie high-tech
REKLAMA
W kabinie nowej Kii Sorento dominuje nowy wystrój wnętrza, a w ramach wyposażenia dodatkowego niektórych wersji modelowych oferowany jest szereg opcji wyposażenia high-tech. Dostęp do środka został ułatwiony dzięki obniżeniu o 10 mm wysokości zawieszenia oraz poziomu podłogi, czego efektem jest zwiększenie przestrzeni na nogi pasażerów drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Do wyboru nabywcy jest tapicerka materiałowa lub skórzana w kolorze czarnym lub beżowym.
Siedmioosobowe wnętrze zyskało więcej materiałów miękkich w dotyku, a dyskretnej elegancji nadają mu chromowane klamki drzwi oraz chromowane obramowania wlotów powietrza i przełączników. Wewnątrz znajdziemy także nowy zestaw wskaźników LCD i nowa konsola centralna z wyświetlaczem 8-calowym (7-calowym na rynkach Europy).
Wyposażenie opcjonalne obejmuje m.in. elektrycznie ustawiane, podgrzewane i wentylowane fotele przednie, elektrycznie podgrzewane siedzenia drugiego rzędu, przyciemniane szyby z filtrem UV oraz nawiewy klimatyzacji dla trzeciego rzędu siedzeń.
Zobacz też: Nowe Porsche Boxster czyli 911 za pół ceny
Ulepszone jednostki napędowe: niższy poziom zużycia paliwa i emisji spalin
Produkowana w Korei nowa Kia Sorento napędzana będzie gamą silników benzynowych i wysokoprężnych o mocy od 150 do 197 KM z myślą o potrzebach i oczekiwaniach kierowców na rynkach międzynarodowych. Zgodnie z panującymi aktualnie trendami, charakterystyka jednostek benzynowych serii Theta II 2.4 GDI oraz Diesli R2.2 TCI została zoptymalizowana celem ekonomizacji zużycia paliwa.
W silnikach serii Theta II 2.4 GDI zastosowano nową głowicę cylindrów i tłoki oraz nowy system wtrysku paliwa i układ dolotowy. Efektem jest 9-procentowy wzrost mocy (do 192 KM) i 6,6-procentowy wzrost momentu obrotowego (do 242 Nm) w porównaniu z podobnej pojemności silnikami o wtrysku wielopunktowym konkurencji − przy obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2 (już od 199 g/km).
Napędzający nowe Sorento 2.2-litrowy Diesel TCI (z turbosprężarką i intercoolerem) o mocy 197 KM otrzymał nowy układ recyrkulacji spalin (EGR), który pozwala obniżyć emisję CO2 do zaledwie 147 g/km. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki wynosi 436 Nm (z przekładnią automatyczną) lub 421 Nm (z przekładnią manualną).
Do europejskich nabywców nowej Kii Sorento adresowany jest dodatkowo mniejszy, 2,0-litrowy silnik Diesla R2.0 TCI o mocy 150 KM.
Zobacz też: Ceny nowego Audi A4
Przekładnie sześciostopniowe i napęd 2WD lub 4WD
Nowa Kia Sorento wyposażona jest w manualną lub automatyczną przekładnię sześciostopniową oraz w zależności od wersji modelowej − napęd 2WD (tylko na koła przednie) lub 4WD (na cztery koła), identycznie jak jej poprzednik. Napęd 2WD skutkuje obniżeniem masy pojazdu o ok. 60 kg, a więc niższym zużyciem paliwa.
Napęd 4WD to system typu „on demand” przekazujący 100 procent momentu obrotowego na koła przednie podczas zwykłej jazdy miejskiej lub autostradowej. W przypadku ich poślizgu część mocy (do 50%) przenoszona jest automatycznie na koła tylne. W warunkach niskiej przyczepności przydatny jest tryb „Lock Mode”, rozdzielający moment koła przednie i tylne w proporcji 50/50 procent.
Dotychczasowy system zawieszenia (kolumny MacPherson z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu) otrzymał nowe ramy pomocnicze o bardziej wytrzymałej konstrukcji, a dzięki zmodyfikowanym tulejom − skuteczniej tłumić drgania. Efektem powiększenia tulei zawieszenia, wydłużenia tylnych wahaczy oraz zastosowania wzmocnionych amortyzatorów typu HPD (High Performance Dampers) jest odczuwalny wzrost komfortu podróżowania i stabilności pojazdu.
Aby zwiększyć precyzję prowadzenia oraz „wyczucie” drogi układ kierowniczy jest teraz bardziej bezpośredni i wymaga tylko 2,95 obrotu kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi. Jako opcja wyposażenia już wkrótce dostępny będzie układ kierowniczy FlexSteer™ o trzech trybach pracy − Normal, Sport i Comfort w zależności od przyjętego stylu jazdy. W warunkach jazdy miejskiej najlepiej sprawdzać się będzie tryb komfortowy.
Zobacz też: Audi A1 Sportback: systemy multimedialne
Wysoki standard bezpieczeństwa czynnego i biernego
Już w roku 2009 − swej premiery rynkowej, Kia Sorento drugiej generacji uzyskała 5-gwiazdkowy rating bezpieczeństwa Euro NCAP. Oficjalne reżimy testowe w Europie są obecnie znacznie zaostrzone, stąd też wystąpiła konieczność poważnej modyfikacji struktury karoserii oraz wyposażenia bezpieczeństwa nowej Kii Sorento tak, aby sprostać wymaganiom obowiązującym w tym zakresie.
Dzięki zmianom w konstrukcji skorupy nadwozia, które charakteryzuje się wyższym (25-procentowym) niż większość pojazdów tej klasy udziałem stali o ultra-wysokiej wytrzymałości na rozciąganie (ponad 60 kgf/mm2), wzrosła odporność na zderzenia czołowe, boczne i tylne. Przedni zderzak, centralna i tylne podłogowe podłużnice nadwozia wykonane są ze stali o ultra-wysokiej wytrzymałości na rozciąganie (ponad 150 kgf/mm2) tłoczonej na gorąco w temperaturze 9000C podnosząc wytrzymałość kolizyjną struktury samochodu. Zastosowanie specjalnej poprzeczki rozpierającej pomiędzy kielichami kolumn przedniego zawieszenia zwiększa sztywność skrętną karoserii o 18 procent i wzmacnia „fundament” dla zawieszenia i układu kierowniczego wpływając tym samym nie tylko na wzrost komfortu jazdy ale i stabilności kierunkowej.
Nowa Kia Sorento wyposażona może być w sześć poduszek powietrznych (czołowe, boczne i kurtynowe), a wszystkie wersje modelowe otrzymały przednie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy zwiększonej do 320 mm.
Zobacz też: Toyota Aygo Sport
Wyposażenie bezpieczeństwa czynnego obejmuje elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, kamerę podglądu drogi cofania z obiektywem szerokokątnym 1300 umieszczoną w klapie tylnej, reflektory ksenonowe (HID) oraz system wspomagający ruszanie na wzniesieniu HAC.
Do wyboru klientów oferowany będzie także radarowy system detekcji martwych pół widzenia BSD, system ostrzegający o zjeżdżaniu z pasa ruchu LDWS z użyciem kamery video nad szybą czołową oraz system „sprytnego” parkowania równoległego SPAS wykorzystujący czujniki ultradźwiękowe.
Zmodernizowana Kia Sorentora wejdziezi na większość rynków światowych w czwartym kwartale tego roku.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.