REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test BMW i3: najlepsze auto elektryczne z Europy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BMW i3 2015
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

BMW i3 to zaskakujące auto elektryczne. Wygląda, przyspiesza i zachowuje się na drodze w sposób zupełnie odmienny od tego do czego przyzwyczaiły nas samochody z konwencjonalnym napędem. Wersja tzw. Range Xxtenderem to natomiast rozwiązanie dla osób pokonujących autem większe odległości. Co tak naprawdę potrafi nowe BMW i3?

BMW i3 - w końcu coś się ruszyło!

Powiedzmy sobie jasno – samochody hybrydowe to pojazdy, których mimo wielu prób nie jestem w stanie zaakceptować jako aut dających przyjemność z jazdy. W trakcie dynamicznej jazdy są głośne i mało ekonomiczne, bo ich konstruktorzy najczęściej wyposażają je w świdrujące słuch bezstopniowe skrzynie biegów CVT. Z kolei ich mityczna ekonomiczność, to pochodna nadludzkiego skupienia, ciągłej obserwacji sytuacji na drodze oraz wyeliminowania ze słownika kierowcy słów dynamika i przyjemność z jazdy. Co więcej, ceny hybryd są nadal na tyle wysokie, że tezy o ich rzekomej ekonomiczności to po prostu herezje.

REKLAMA

REKLAMA

Dużo lepiej, przynajmniej teoretycznie, w roli ekonomicznych aut z pazurem, powinny radzić sobie samochody elektryczne.  Ich silniki pracują praktycznie bezszelestnie, rozwijają moc niezwykle równomiernie od najniższych obrotów, a do tego nie zużywają ani grama paliwa. Niestety mają niewielki zasięg, kiepsko się prowadzą, ładowanie baterii trwa godzinami, a ich ceny są wręcz absurdalne. Mitsubishi i-MIEV, wyglądający i wykończony równie szlachetnie co Daewoo Matiz, kosztuje 122 300 zł!

BMW i3 2015

Kamil Fraszkiewicz

Od zeszłego roku sytuacja z samochodami ekologicznymi uległa jednak drastycznej zmianie. Niemiecki koncern BMW zaproponował bowiem auto, które w cenie tandetnego i-MIEVa oferuje nieźle wykończone, zaskakująco szybkie i komfortowe auto elektryczne, które na dodatek może pokonać dystans nawet do 300 km.

BMW i3, bo o nim mowa, to niezwykły samochód. Nie jest to z pewnością prawdziwe BMW, ociekające męskością, butą i splendorem. To  raczej twór, w którym skumulowano najnowsze rozwiązania i technologie BMW z zakresu prac nad alternatywnymi źródłami napędu. Pudełkowate nadwozie, z niecodziennie otwieranymi drzwiami, wąskimi acz wielkimi kołami (155/70/R19), szklaną pokrywą bagażnika, dwoma wlewami paliwa i ciekawie obniżoną linią bocznych szyb w tylnej swej części, wygląda delikatnie rzecz ujmując „nietypowo”. Baczny obserwator nie będzie mieć jednak problemu z rozpoznaniem marki, bowiem przy wysoko umieszczonej masce silnika dumnie pobłyskują dwie charakterystyczne dla BMW nerki. Sam silnik nie jest jednak umieszczony pod przednią maską, a pod podłogą  bagażnika auta, pomiędzy tylnymi kołami. Obok niego znalazło się miejsce na spalinowy agregat, który jako opcjonalne wyposażenie doładowuje baterie i3.

REKLAMA

BMW i3 występuje bowiem w dwóch wersjach: stricte elektrycznej oraz z tzw. Range Extenderem czyli silnikiem z motocykla BMW, który zasila baterie auta w prąd, wydłużając zasięg auta nawet o 200 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

BMW i3 zaskakuje nie tylko swoim nadwoziem, ale i wnętrzem. Już zajęcie miejsca w jego kabinie wiąże się ze sporym zaskoczeniem. Tylne drzwi otwierają się bowiem w przeciwnym kierunku niż przednie i choć na pierwszy rzut oka wydaje się być to dobrym rozwiązaniem, z uwagi na łatwy dostęp do kabiny, to w rzeczywistości jest zupełnie na odwrót. Po pierwsze, aby wsiąść na tylną kanapę trzeba najpierw otworzyć przednie a potem tylne drzwi, a po drugie konieczne jest odpięcie pasów przez osoby siedzące na przednich fotelach. Gdy autem często podróżuje kilka osób, jest to wyjątkowo irytująca czynność.

BMW i3 2015

Kamil Fraszkiewicz

Jednak po zajęciu miejsca na przednich fotelach, humor kierowcy ulega poprawie. Fotele umieszczone są dość nisko w stosunku do podłogi, kierownica ma szeroki zakres regulacji, a poszczególne pokrętła, przyciski i sterowanie nimi są identyczne jak w innych modelach BMW. Z tyłu jest wyraźnie mniej miejsca niż z przodu, ale osoby o wzroście ok. 175 cm będą usatysfakcjonowane przestronnością.

Na uwagę zasługują wysokiej jakości ekrany ciekłokrystaliczne o obrazie ostrym niczym żyleta, intuicyjna obsługa systemu iDrive oraz bogata paleta usług wchodząca w skład systemu ConnectedDrive.

To co rzuca się w oczy po zajęciu miejsca w kabinie to nietypowe materiały, które posłużyły do wykończenia kabiny. Zarówno górna część deski rozdzielczej jak i tylne boczki drzwi pokryte są tworzywem uzyskanym z recyclingu odpadów, a tapicerka na drzwiach przypomina tę używaną do wykończenia sof i tapczanów znanej szwedzkiej firmy meblarskiej. Poza tym plastiki użyte do wykończenia konsoli centralnej są miękkie i przyjemne a dotyku, zupełnie jak w innych modelach bawarskiej marki.

BMW i3 2015

Kamil Fraszkiewicz

To co przeszkadza w BMW i3 to nieuchylane szyby w tylnych drzwiach. Problem o tyle istotny, gdyż korzystanie z klimatyzacji obniża zasięg pojazdu, zatem w skrajnych przypadkach, pasażerowie tylnych siedzeń mogą poważnie się poważnie zgrzać, jeśli priorytetem kierującego będzie utrzymanie zasięgu. Co więcej na ten ostatni element, wpływ ma szereg innych urządzeń w jakie wyposażono BMW i3. Radio, światła, podgrzewania foteli, ogrzewanie szyb i lusterek – to wszystko wyraźnie obniża zapas energii zgromadzonej bateriach.  I w ten oto sposób dochodzimy do najbardziej niecodziennego elementu BMW i3 czyli jego zespołu napędowego.

BMW i3 napędza elektryczny silnik o mocy aż 170 KM, który pozwala rozpędzić to dość lekkie auto (1315 kg) od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,9 sekundy. Niesamowite wrażenie robi przede wszystkim sposób w jakie auto przyspiesza – praktycznie bezszelestnie i bez najmniejszych przestojów w dostawie mocy. Silnik błyskawicznie reaguje na dodanie gazu i kapitalnie rozpędza i3 do ok. 90 km/h. Trudno znaleźć na światłach rywala mogącego nadążyć za BMW i3 do prędkości ok. 70-80 km/h. W trakcie przyspieszania w kabinie panuje prawie zupełna cisza, a szum powietrza dochodzący z okolic tylnych okiem, pojawia się dopiero przy prędkości ok. 85-90 km/h. Gdyby nie on, trudno byłoby by ocenić faktyczną prędkość z jaką i3 porusza się na drodze. Komfort akustyczny jakie zapewnia i3 oraz dynamika jazdy w mieście są tym, co totalnie dystansuje ten model od popularnych aut hybrydowych. Coś niesamowitego!

BMW i3 2015

Kamil Fraszkiewicz

BMW i3 nieźle też spisuje na trasie. Płynnie nabiera prędkości do ok. 120 km/h, a kres swych możliwości napotyka przy 150 km/h, kiedy to do głosu dochodzi ogranicznik prędkości (licznikowe 153 km/h).  Jazda z prędkościami powyżej 100 km/h wiąże się z podwyższonym zużyciem prądu oraz nadmiernym hałasem, dlatego dłuższe dystanse najlepiej pokonywać z prędkością 90 km/h. To samo sugeruje komputer auta, gdy kierowca wybierze najbardziej ekonomiczny tryb jazdy ECO Pro +. Co ciekawe w trybie tym oprócz włączenia ogranicznika prędkości (do 90 km/h), wyłączona zostaje także klimatyzacja a nawet nawiew powietrza! W samochodzie za ponad 100 000 zł klient oczekuje chyba jednak czegoś innego…

BMW i3 2015

Kamil Fraszkiewicz

Zaletą jazdy w trybie ECO PRO+ jest możliwość zyskania zasięgu na jednym ładowaniu w mieście na poziomie 100 km, który może wzrosnąć o kolejne 100 km, jeśli baterie będzie doładowywał spalinowy agregat. Jego rolę pełni motocyklowy silnik z BMW C650 GT o pojemności 650 ccm, którego zasila benzyna z 9-litrowego baku. Na trasie realny zasięg potrafi sięgnąć nawet 300 km. Ładowanie baterii z domowego gniazdka trwa ok. 9 godzin, natomiast tzw. szybkie ładowanie ze stacji ERW ok. 30 minut.

Na tle aut większości aut hybrydowych, BMW i3 robi ogromne wrażenie także za sprawą prowadzenia. Jest niesamowicie zwrotne w trakcie jazdy po parkingu (lepsze pod tym względem jest tylko nowe Renault Twingo), świetnie reaguje na ruch kierownicy, a w zakrętach przechyły nadwozia są niewielkie. Jakość tłumienia nierówności stoi przy tym na dobrym poziomie i tylko głębokie studzienki dają o sobie znać w kabinie. Napęd przenoszony na tylne koła zapewnia dobrą trakcje w trakcie ruszania nawet śliskiej nawierzchni, mimo zastosowania w aucie opon o niewielkiej szerokości. Układ kierowniczy działa z zadziwiająco dużym oporem, a jego precyzja jest naprawdę wysoka. To zaskakujące, jak dobrze skalibrowano tę elektryczną przekładnię.

BMW i3 2015

Kamil Fraszkiewicz

nieznane

BMW i3 posiada także bardzo dobry układ hamulcowy. W trakcie awaryjnego hamowania pojazd nie zbacza ani na moment z obranego kierunku jazdy, a siła z jaką auto wytraca prędkość jest duża. Co więcej w trakcie miejskiej jazdy nie trzeba właściwie w ogóle używać pedału hamulca, bowiem auto za sprawą układu odzyskiwania energii z hamowania, bardzo mocno wytraca swoją prędkość. Na tyle mocno, że samo uruchamia tylne światła stopu gdy tylko odpuścicie pedał gazu!

BMW i3 2015

Kamil Fraszkiewicz

BMW i3 to auto, za kierownicą którego poczujecie się jak ludzie z przyszłości. Choć wnętrze, wykonane z nietypowych materiałów, może nie wszystkim z początku przypaść do gustu, to sposób rozwijania mocy, dźwięki towarzyszące rozpędzaniu pojazdu i świadomość poruszania się nietuzinkowym autem robią niesamowite wrażenie. Szkoda tylko, że BMW i3 nadal jest dość drogim autem. Najtańsza wersja elektryczna kosztuje 153 tys. zł, odmiana doposażona w Range Extender już 174 tys. zł. Z drugiej strony, jeszcze do niedawna oferowany na polskim rynku Mitsubishi i-MIEV kosztował blisko 160 tys. zł a jakością wykonania mógł konkurować co najwyżej z Dacią. To co pokazało BMW jest pod każdym względem lepsze. I wiecie? Naprawdę daje ogromną frajdę z jazdy!

BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
BMW i3 2015
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA