Test BMW i3: najlepsze auto elektryczne z Europy?
![BMW i3 2015](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nMi/5pbmZvci5wbC9wL19maWxl/cy8yODQwMDAvMThfZHNjMD/k3MTQuanBnIiwidyI6NzcxfQ.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
BMW i3 - w końcu coś się ruszyło!
REKLAMA
Powiedzmy sobie jasno – samochody hybrydowe to pojazdy, których mimo wielu prób nie jestem w stanie zaakceptować jako aut dających przyjemność z jazdy. W trakcie dynamicznej jazdy są głośne i mało ekonomiczne, bo ich konstruktorzy najczęściej wyposażają je w świdrujące słuch bezstopniowe skrzynie biegów CVT. Z kolei ich mityczna ekonomiczność, to pochodna nadludzkiego skupienia, ciągłej obserwacji sytuacji na drodze oraz wyeliminowania ze słownika kierowcy słów dynamika i przyjemność z jazdy. Co więcej, ceny hybryd są nadal na tyle wysokie, że tezy o ich rzekomej ekonomiczności to po prostu herezje.
REKLAMA
Dużo lepiej, przynajmniej teoretycznie, w roli ekonomicznych aut z pazurem, powinny radzić sobie samochody elektryczne. Ich silniki pracują praktycznie bezszelestnie, rozwijają moc niezwykle równomiernie od najniższych obrotów, a do tego nie zużywają ani grama paliwa. Niestety mają niewielki zasięg, kiepsko się prowadzą, ładowanie baterii trwa godzinami, a ich ceny są wręcz absurdalne. Mitsubishi i-MIEV, wyglądający i wykończony równie szlachetnie co Daewoo Matiz, kosztuje 122 300 zł!
![BMW i3 2015](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9/nMi5pbmZvci5wbC9wL1/9maWxlcy8yODQwMDAvM/ThfZHNjMDk3MTQuanBnIn0.jpg)
BMW i3 2015
REKLAMA
Od zeszłego roku sytuacja z samochodami ekologicznymi uległa jednak drastycznej zmianie. Niemiecki koncern BMW zaproponował bowiem auto, które w cenie tandetnego i-MIEVa oferuje nieźle wykończone, zaskakująco szybkie i komfortowe auto elektryczne, które na dodatek może pokonać dystans nawet do 300 km.
BMW i3, bo o nim mowa, to niezwykły samochód. Nie jest to z pewnością prawdziwe BMW, ociekające męskością, butą i splendorem. To raczej twór, w którym skumulowano najnowsze rozwiązania i technologie BMW z zakresu prac nad alternatywnymi źródłami napędu. Pudełkowate nadwozie, z niecodziennie otwieranymi drzwiami, wąskimi acz wielkimi kołami (155/70/R19), szklaną pokrywą bagażnika, dwoma wlewami paliwa i ciekawie obniżoną linią bocznych szyb w tylnej swej części, wygląda delikatnie rzecz ujmując „nietypowo”. Baczny obserwator nie będzie mieć jednak problemu z rozpoznaniem marki, bowiem przy wysoko umieszczonej masce silnika dumnie pobłyskują dwie charakterystyczne dla BMW nerki. Sam silnik nie jest jednak umieszczony pod przednią maską, a pod podłogą bagażnika auta, pomiędzy tylnymi kołami. Obok niego znalazło się miejsce na spalinowy agregat, który jako opcjonalne wyposażenie doładowuje baterie i3.
BMW i3 występuje bowiem w dwóch wersjach: stricte elektrycznej oraz z tzw. Range Extenderem czyli silnikiem z motocykla BMW, który zasila baterie auta w prąd, wydłużając zasięg auta nawet o 200 km.
BMW i3 zaskakuje nie tylko swoim nadwoziem, ale i wnętrzem. Już zajęcie miejsca w jego kabinie wiąże się ze sporym zaskoczeniem. Tylne drzwi otwierają się bowiem w przeciwnym kierunku niż przednie i choć na pierwszy rzut oka wydaje się być to dobrym rozwiązaniem, z uwagi na łatwy dostęp do kabiny, to w rzeczywistości jest zupełnie na odwrót. Po pierwsze, aby wsiąść na tylną kanapę trzeba najpierw otworzyć przednie a potem tylne drzwi, a po drugie konieczne jest odpięcie pasów przez osoby siedzące na przednich fotelach. Gdy autem często podróżuje kilka osób, jest to wyjątkowo irytująca czynność.
![BMW i3 2015](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9n/MTAuaW5mb3IucGwvcC9f/ZmlsZXMvMjg0MDAwLzE4/X2RzYzA5NzA4LmpwZyJ9.jpg)
BMW i3 2015
Jednak po zajęciu miejsca na przednich fotelach, humor kierowcy ulega poprawie. Fotele umieszczone są dość nisko w stosunku do podłogi, kierownica ma szeroki zakres regulacji, a poszczególne pokrętła, przyciski i sterowanie nimi są identyczne jak w innych modelach BMW. Z tyłu jest wyraźnie mniej miejsca niż z przodu, ale osoby o wzroście ok. 175 cm będą usatysfakcjonowane przestronnością.
Na uwagę zasługują wysokiej jakości ekrany ciekłokrystaliczne o obrazie ostrym niczym żyleta, intuicyjna obsługa systemu iDrive oraz bogata paleta usług wchodząca w skład systemu ConnectedDrive.
To co rzuca się w oczy po zajęciu miejsca w kabinie to nietypowe materiały, które posłużyły do wykończenia kabiny. Zarówno górna część deski rozdzielczej jak i tylne boczki drzwi pokryte są tworzywem uzyskanym z recyclingu odpadów, a tapicerka na drzwiach przypomina tę używaną do wykończenia sof i tapczanów znanej szwedzkiej firmy meblarskiej. Poza tym plastiki użyte do wykończenia konsoli centralnej są miękkie i przyjemne a dotyku, zupełnie jak w innych modelach bawarskiej marki.
![BMW i3 2015](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9n/MTAuaW5mb3IucGwvcC9f/ZmlsZXMvMjg0MDAwLzE4/X2RzYzA5NzUyLmpwZyJ9.jpg)
BMW i3 2015
To co przeszkadza w BMW i3 to nieuchylane szyby w tylnych drzwiach. Problem o tyle istotny, gdyż korzystanie z klimatyzacji obniża zasięg pojazdu, zatem w skrajnych przypadkach, pasażerowie tylnych siedzeń mogą poważnie się poważnie zgrzać, jeśli priorytetem kierującego będzie utrzymanie zasięgu. Co więcej na ten ostatni element, wpływ ma szereg innych urządzeń w jakie wyposażono BMW i3. Radio, światła, podgrzewania foteli, ogrzewanie szyb i lusterek – to wszystko wyraźnie obniża zapas energii zgromadzonej bateriach. I w ten oto sposób dochodzimy do najbardziej niecodziennego elementu BMW i3 czyli jego zespołu napędowego.
BMW i3 napędza elektryczny silnik o mocy aż 170 KM, który pozwala rozpędzić to dość lekkie auto (1315 kg) od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,9 sekundy. Niesamowite wrażenie robi przede wszystkim sposób w jakie auto przyspiesza – praktycznie bezszelestnie i bez najmniejszych przestojów w dostawie mocy. Silnik błyskawicznie reaguje na dodanie gazu i kapitalnie rozpędza i3 do ok. 90 km/h. Trudno znaleźć na światłach rywala mogącego nadążyć za BMW i3 do prędkości ok. 70-80 km/h. W trakcie przyspieszania w kabinie panuje prawie zupełna cisza, a szum powietrza dochodzący z okolic tylnych okiem, pojawia się dopiero przy prędkości ok. 85-90 km/h. Gdyby nie on, trudno byłoby by ocenić faktyczną prędkość z jaką i3 porusza się na drodze. Komfort akustyczny jakie zapewnia i3 oraz dynamika jazdy w mieście są tym, co totalnie dystansuje ten model od popularnych aut hybrydowych. Coś niesamowitego!
![BMW i3 2015](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9/nMS5pbmZvci5wbC9wL1/9maWxlcy8yODQwMDAvM/ThfZHNjMDk3MDIuanBnIn0.jpg)
BMW i3 2015
BMW i3 nieźle też spisuje na trasie. Płynnie nabiera prędkości do ok. 120 km/h, a kres swych możliwości napotyka przy 150 km/h, kiedy to do głosu dochodzi ogranicznik prędkości (licznikowe 153 km/h). Jazda z prędkościami powyżej 100 km/h wiąże się z podwyższonym zużyciem prądu oraz nadmiernym hałasem, dlatego dłuższe dystanse najlepiej pokonywać z prędkością 90 km/h. To samo sugeruje komputer auta, gdy kierowca wybierze najbardziej ekonomiczny tryb jazdy ECO Pro +. Co ciekawe w trybie tym oprócz włączenia ogranicznika prędkości (do 90 km/h), wyłączona zostaje także klimatyzacja a nawet nawiew powietrza! W samochodzie za ponad 100 000 zł klient oczekuje chyba jednak czegoś innego…
![BMW i3 2015](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9n/MTAuaW5mb3IucGwvcC9f/ZmlsZXMvMjg0MDAwLzE4/X2RzYzA5NzA0LmpwZyJ9.jpg)
BMW i3 2015
Zaletą jazdy w trybie ECO PRO+ jest możliwość zyskania zasięgu na jednym ładowaniu w mieście na poziomie 100 km, który może wzrosnąć o kolejne 100 km, jeśli baterie będzie doładowywał spalinowy agregat. Jego rolę pełni motocyklowy silnik z BMW C650 GT o pojemności 650 ccm, którego zasila benzyna z 9-litrowego baku. Na trasie realny zasięg potrafi sięgnąć nawet 300 km. Ładowanie baterii z domowego gniazdka trwa ok. 9 godzin, natomiast tzw. szybkie ładowanie ze stacji ERW ok. 30 minut.
Na tle aut większości aut hybrydowych, BMW i3 robi ogromne wrażenie także za sprawą prowadzenia. Jest niesamowicie zwrotne w trakcie jazdy po parkingu (lepsze pod tym względem jest tylko nowe Renault Twingo), świetnie reaguje na ruch kierownicy, a w zakrętach przechyły nadwozia są niewielkie. Jakość tłumienia nierówności stoi przy tym na dobrym poziomie i tylko głębokie studzienki dają o sobie znać w kabinie. Napęd przenoszony na tylne koła zapewnia dobrą trakcje w trakcie ruszania nawet śliskiej nawierzchni, mimo zastosowania w aucie opon o niewielkiej szerokości. Układ kierowniczy działa z zadziwiająco dużym oporem, a jego precyzja jest naprawdę wysoka. To zaskakujące, jak dobrze skalibrowano tę elektryczną przekładnię.
![BMW i3 2015](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9/nMi5pbmZvci5wbC9wL1/9maWxlcy8yODQwMDAvM/ThfZHNjMDk3MzcuanBnIn0.jpg)
BMW i3 2015
nieznane
BMW i3 posiada także bardzo dobry układ hamulcowy. W trakcie awaryjnego hamowania pojazd nie zbacza ani na moment z obranego kierunku jazdy, a siła z jaką auto wytraca prędkość jest duża. Co więcej w trakcie miejskiej jazdy nie trzeba właściwie w ogóle używać pedału hamulca, bowiem auto za sprawą układu odzyskiwania energii z hamowania, bardzo mocno wytraca swoją prędkość. Na tyle mocno, że samo uruchamia tylne światła stopu gdy tylko odpuścicie pedał gazu!
![BMW i3 2015](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9/nOS5pbmZvci5wbC9wL1/9maWxlcy8yODQwMDAvM/ThfZHNjMDk3MDUuanBnIn0.jpg)
BMW i3 2015
BMW i3 to auto, za kierownicą którego poczujecie się jak ludzie z przyszłości. Choć wnętrze, wykonane z nietypowych materiałów, może nie wszystkim z początku przypaść do gustu, to sposób rozwijania mocy, dźwięki towarzyszące rozpędzaniu pojazdu i świadomość poruszania się nietuzinkowym autem robią niesamowite wrażenie. Szkoda tylko, że BMW i3 nadal jest dość drogim autem. Najtańsza wersja elektryczna kosztuje 153 tys. zł, odmiana doposażona w Range Extender już 174 tys. zł. Z drugiej strony, jeszcze do niedawna oferowany na polskim rynku Mitsubishi i-MIEV kosztował blisko 160 tys. zł a jakością wykonania mógł konkurować co najwyżej z Dacią. To co pokazało BMW jest pod każdym względem lepsze. I wiecie? Naprawdę daje ogromną frajdę z jazdy!
![](https://g9.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09705.jpg)
![](https://g1.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09702.jpg)
![](https://g2.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09737.jpg)
![](https://g2.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09750.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09752.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09746.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09708.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09711.jpg)
![](https://g9.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09712.jpg)
![](https://g2.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09713.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09717.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09718.jpg)
![](https://g2.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09707.jpg)
![](https://g2.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09706.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09703.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/284000/18_dsc09704.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.