REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG

Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG6 2013
Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG6 2013
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Seat Alhambra to przedstawiciel vanów z krwi i kości. Ogromny, pojemny i funkcjonalny okazuje się też bardzo bogato wyposażony. Na dodatek nie ma też powodów do narzekań pod kątem jego mechaniki, która nie odstaje od standardów dzisiejszych limuzyn klasy średniej. Co potrafi hiszpańska wersja Sharana?

 Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG

W czasach, gdy producenci samochodów tworzą coraz to nowsze segmenty aut, zalewając klienta ogromem sprzecznych informacji na ich temat, coraz trudniej dostrzec samochody, stworzone z sensem i w zgodzie ze swoim przeznaczeniem. SUV-y, które nie nadają się do jazdy w terenie, samochody kombi o przestronności porównywalnej z samochodami miejskimi czy auta sportowe które prowadzą się jak ciężkie limuzyny stanowią dobitne przykłady tego zjawiska. Na całe szczęście jest jeszcze wiele świetnie zaprojektowanych aut, które niczego nie udają i nie rozczarowują, bo są takie jakich można by się po nich spodziewać. Jednym z nich jest na pewno Seat Alhambra.

REKLAMA

Zobacz też: Test Chevrolet Orlando 2.0 D 163 KM LTZ: zbyt dobry?

 Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: nadwozie

Seat Alhambra to potężny van, będący bratem bliźniakiem VW Sharana. Nowa generacja tego modelu jest o 22 cm dłuższa i 9 cm szersza od poprzednika, a przy tym oferuje aż o 8,4 cm większy rozstaw osi. Prawie 5-metrowe nadwozie może przewieźć w wygodnych warunkach nawet 7-osób zapewniając im przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych EuroNCAP Seat zdobył maksymalną notę 5 gwiazdek. Styliści popracowali także nad wyglądem Alhambry wzbogacając ją w diodowe reflektory (15 diod w każdym),  zmniejszając tylne lampy oraz podnosząc linię okien przy tylnym słupku. Auto wygląda bardziej elegancko od poprzednika, zyskało na lekkości, ale nadal ma dość proste kształty. I właśnie dzięki nim Alhambra oferuje tak wiele swoim pasażerom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: wnętrze

Po zajęciu miejsca w kabinie nowego Seata Alhambra można poczuć się naprawdę przyjemnie. Wrażenie robi nie tylko niespotykana swoboda ruchów, ale i niezwykle wygodne fotele. Najlepsze podparcie ciała oferują oczywiście dwa pierwsze siedzenie wyposażone w podgrzewania i elektryczne sterowanie (są wręcz wzorowo ukształtowane), ale także te w drugim oferują wysoki komfort jazdy. Zaskakująco przyjemnie podróż mija nawet w trzecim rzędzie siedzeń, do którego dostęp jest bardzo łatwy i prosty, a w którym zmieszczą się dwie osoby o wzroście sięgającym 185 cm. Alhambra to jedno z nielicznych aut, które faktycznie zasługuje na miano 7-osobowego. Do tego ma ogromny bagażnik. W konfiguracji 5-osobowej jego kubatura sięga 809 litrów, a w 7-osobowej 267 litrów.

Zobacz też: Test Citroen C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDi 150 KM

REKLAMA

Pozytywnego obrazu hiszpańskiego vana nie zakłóca także jego jakość wykonania. Górna część deski rozdzielczej i boczki drzwi pokryte są miękkim plastikiem, kabina jest wzorowo wyciszona nawet przy szybkiej autostradowej jeździe (do 160 km/h) a kierownica, stanowiąca jedyny element odróżniający to auto od Sharana, świetnie leży w dłoniach, jest nieduża a jej wieniec gruby i mięsisty. To wszystko w połączeniu z bardzo przyjemną, prawie osobową, pozycją za kierownicą sprawia, że Alhambra zachęca do długich jazd.

Co więcej wyposażenie Alhambry istotnie podnosi komfort jej użytkowania. Dobrej jakości skórzana tapicerka, potężny podłokietnik kierowcy, trzystrefowa klimatyzacja, kamera cofania, elektrycznie otwierane z pilota tylne drzwi i klapa bagażnika czy przyjemnie dozujący muzykę sprzęt audio to elementy warte dopłaty. Nie zabrakło nawet automatycznego parkowania czy świetnych reflektorów bi-ksenonowych.

Co można by poprawić w Alhambrze? Na pewno nawigację, która bazuje na nieco przestarzałym systemie Volkswagena, plastik na tunelu środkowym mógłby być lepszej jakości a schowek pasażera większy i warto byłoby także powrócić do tradycyjnego hamulca ręcznego (rezygnując z jego elektrycznego odpowiednika). I to w zasadzie tyle.

 Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: zawieszenie i układ kierowniczy

W czasie jazd testowych Seat Alhambra zebrał bardzo dobre noty za pracę zawieszenia. Miękko zestrojone, pozwala bez bólu pokonywać nawet zniszczone jezdnie, a jego progresywna charakterystyka pracy umożliwia płynne pokonywanie nawet szybkich łuków. Dopiero gwałtowne omijanie przeszkody powoduje, że nadwozie auta przechyla się na boki. Nie wpływa to jednak na pewność prowadzenia, co jest także zasługą układu kierowniczego auta. Pracuje on z przyjemnym oporem, jest bezpośredni i łatwy do wyczucia.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 KM

 Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: silnik i skrzynia biegów

Do charakteru auta pasuje układ napędowy. Silnik Diesla z serii 2.0 TDI generuje aż 177 KM mocy i aż 380 Nm momentu obrotowego dostępnego od ok. 1750 obr./min. W rezultacie, ponad 1800-kilogramowa Alhambra bardzo płynnie i z werwą nabiera prędkości, a szybka autostradowa nie stanowi dla niej dużego problemu. Auto zachwyca przyspieszeniem od 90-160 km/h, stając się idealnym samochodem nawet na długie trasy. Automatyczna skrzynia biegów DSG wyposażona w 6 przełożeń zmienia biegi szybko, ale czasem zdarzają się momenty słabości i zagubienia. Niepotrzebnie przeciąga silnik na obrotach bądź opóźnia moment redukcji biegu przez co kierowca musi często wspomaga się manetkami przy kierownicy. Z tego powodu lepszym rozwiązaniem wydaję się manualna przekładnia.

Zobacz też: Test Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCI 95 KM

 Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: hamulce

Aby zatrzymać rozpędzoną Alhambrę inżynierowie przygotowali dla niej układ hamulcowy nieco bardziej imponujący niż w Seacie Leonie FR 1.8 TSI. Przednie tarcze są wentylowane i mają średnicę 314 mm, a tylne lite są nieco mniejsze (282 mm). Siła hamowania jest przekonująca, ale przy w pełni załadowanym samochodzie mogłaby być większa.

 Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: cena i wyposażenie

Pod względem ceny prezentowany egzemplarz na pewno nie jest tani (142 500 zł), ale biorąc pod uwagę jego przestronność, możliwości transportowe, wyposażenie i układ napędowy to cena nie powinna być zaskoczeniem. Testowany przez nas Passat 2.0 TDI 177 KM w wersji Highline kosztował ponad 180 tys. zł, dlatego Alhambra zdaje się być całkiem uczciwie wyceniona. Skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane fotele, kamera cofania, trzystrefowa klimatyzacja, system automatycznego parkowania, automatyczna skrzynia biegów, mocny silnik Diesla, reflektory bi-ksenonowe, elektrycznie otwierane tylne drzwi i klapa bagażnika, nawigacja GPS stanowią sensowne wytłumaczenie ceny Alhambry.

Zobacz też: Test Renault Kangoo Extrem: kombivan w stylu crossovera

 Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: opinia

Jazda tak potężnym autem jak Seat Alhambra daje naprawdę dużo przyjemności. Poczucie swobody w połączeniu z mocnym silnikiem i niezłym zawieszeniem zachęca do odbywania dalekich podróży w gronie przyjaciół czy rodziny. Świetne wyposażenie pozwala zrelaksować się w czasie jazdy oraz ułatwić manewrowanie tym 7-osobowym autem. Trudno mi to przyznać, ale Alhambra nie ma wybitnie słabych elementów wymagających zmiany czy wyraźnej poprawy. Oczywiście zawsze można liczyć na jeszcze lepsze hamulce, jeszcze precyzyjniej zestrojone zawieszenie, jeszcze bogatsze wyposażenie, ale to tyczy się w zasadzie każdego samochodu. Ten brak istotnych wad pokazuje jak mocno dopracowany i jednocześnie sensowny jest to pojazd. Gdyby nie wysoka cena jak na polskie realia to sądzę, że Alhambra mogłaby zastąpić wiele rodzinnych kombi na naszym rynku. O ile oczywiście kupujący kierowaliby się głównie funkcjonalnością a nie wyglądem samochodu.

Dane techniczne: Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG

Samochód Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG
Rodzaj silnika silnik wysokoprężny z turbosprężarką
Położenie silnika z przodu
Wtrysk paliwa common rail
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa silnik 1968 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc  130 kW (177 KM) prz 4200 obr./min
Maks.moment obr. (NM/[obr./min]) 380 Nm/1750-2500 obr./ min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): b.d.
Napęd  przedni
Skrzynia biegów  automatyczna 6-stopniowa DSG
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 9,3 s
Prędkość maksymalna 208 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 7,3 / 5,0 /  5,8 l
Zawieszenie kół przednich: niezależne typu MacPherson, ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi
Zawieszenie kół tylnych: oś multi-link, sprężyny śrubowe i amortyzator hydrauliczny
Układ hamulcowy dwuobwodowy układ hydrauliczny i diagonalny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem
Hamulce przód/ tył  wentylowane tarczowe z przodu / tarczowe z tyłu
Tarcze hamulcowe przód (średnica) 314 mm
Tarcze hamulcowe tył (średnica) 282 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4854 /1904/ 1753 mm
Rozstaw osi 2919 mm
Dopuszczalna masa całkowita 2530 kg
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 2297
Pojazdy gotowy do jazdy z kierowcą (kg) 1851 kg
Liczba obrotów kierownicy b.d.
Średnica zawracania 11,9 m
Pojemność baku 73 l
Cena bazowa brutto 142 500

Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG6 2013
Kamil Fraszkiewicz
Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG6 2013
Kamil Fraszkiewicz
Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG6 2013
Kamil Fraszkiewicz
Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG6 2013
Kamil Fraszkiewicz
Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG6 2013
Kamil Fraszkiewicz
Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG6 2013
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA