Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG
REKLAMA
REKLAMA
Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG
W czasach, gdy producenci samochodów tworzą coraz to nowsze segmenty aut, zalewając klienta ogromem sprzecznych informacji na ich temat, coraz trudniej dostrzec samochody, stworzone z sensem i w zgodzie ze swoim przeznaczeniem. SUV-y, które nie nadają się do jazdy w terenie, samochody kombi o przestronności porównywalnej z samochodami miejskimi czy auta sportowe które prowadzą się jak ciężkie limuzyny stanowią dobitne przykłady tego zjawiska. Na całe szczęście jest jeszcze wiele świetnie zaprojektowanych aut, które niczego nie udają i nie rozczarowują, bo są takie jakich można by się po nich spodziewać. Jednym z nich jest na pewno Seat Alhambra.
REKLAMA
Zobacz też: Test Chevrolet Orlando 2.0 D 163 KM LTZ: zbyt dobry?
Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: nadwozie
Seat Alhambra to potężny van, będący bratem bliźniakiem VW Sharana. Nowa generacja tego modelu jest o 22 cm dłuższa i 9 cm szersza od poprzednika, a przy tym oferuje aż o 8,4 cm większy rozstaw osi. Prawie 5-metrowe nadwozie może przewieźć w wygodnych warunkach nawet 7-osób zapewniając im przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych EuroNCAP Seat zdobył maksymalną notę 5 gwiazdek. Styliści popracowali także nad wyglądem Alhambry wzbogacając ją w diodowe reflektory (15 diod w każdym), zmniejszając tylne lampy oraz podnosząc linię okien przy tylnym słupku. Auto wygląda bardziej elegancko od poprzednika, zyskało na lekkości, ale nadal ma dość proste kształty. I właśnie dzięki nim Alhambra oferuje tak wiele swoim pasażerom.
Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: wnętrze
Po zajęciu miejsca w kabinie nowego Seata Alhambra można poczuć się naprawdę przyjemnie. Wrażenie robi nie tylko niespotykana swoboda ruchów, ale i niezwykle wygodne fotele. Najlepsze podparcie ciała oferują oczywiście dwa pierwsze siedzenie wyposażone w podgrzewania i elektryczne sterowanie (są wręcz wzorowo ukształtowane), ale także te w drugim oferują wysoki komfort jazdy. Zaskakująco przyjemnie podróż mija nawet w trzecim rzędzie siedzeń, do którego dostęp jest bardzo łatwy i prosty, a w którym zmieszczą się dwie osoby o wzroście sięgającym 185 cm. Alhambra to jedno z nielicznych aut, które faktycznie zasługuje na miano 7-osobowego. Do tego ma ogromny bagażnik. W konfiguracji 5-osobowej jego kubatura sięga 809 litrów, a w 7-osobowej 267 litrów.
Zobacz też: Test Citroen C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDi 150 KM
REKLAMA
Pozytywnego obrazu hiszpańskiego vana nie zakłóca także jego jakość wykonania. Górna część deski rozdzielczej i boczki drzwi pokryte są miękkim plastikiem, kabina jest wzorowo wyciszona nawet przy szybkiej autostradowej jeździe (do 160 km/h) a kierownica, stanowiąca jedyny element odróżniający to auto od Sharana, świetnie leży w dłoniach, jest nieduża a jej wieniec gruby i mięsisty. To wszystko w połączeniu z bardzo przyjemną, prawie osobową, pozycją za kierownicą sprawia, że Alhambra zachęca do długich jazd.
Co więcej wyposażenie Alhambry istotnie podnosi komfort jej użytkowania. Dobrej jakości skórzana tapicerka, potężny podłokietnik kierowcy, trzystrefowa klimatyzacja, kamera cofania, elektrycznie otwierane z pilota tylne drzwi i klapa bagażnika czy przyjemnie dozujący muzykę sprzęt audio to elementy warte dopłaty. Nie zabrakło nawet automatycznego parkowania czy świetnych reflektorów bi-ksenonowych.
Co można by poprawić w Alhambrze? Na pewno nawigację, która bazuje na nieco przestarzałym systemie Volkswagena, plastik na tunelu środkowym mógłby być lepszej jakości a schowek pasażera większy i warto byłoby także powrócić do tradycyjnego hamulca ręcznego (rezygnując z jego elektrycznego odpowiednika). I to w zasadzie tyle.
Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: zawieszenie i układ kierowniczy
W czasie jazd testowych Seat Alhambra zebrał bardzo dobre noty za pracę zawieszenia. Miękko zestrojone, pozwala bez bólu pokonywać nawet zniszczone jezdnie, a jego progresywna charakterystyka pracy umożliwia płynne pokonywanie nawet szybkich łuków. Dopiero gwałtowne omijanie przeszkody powoduje, że nadwozie auta przechyla się na boki. Nie wpływa to jednak na pewność prowadzenia, co jest także zasługą układu kierowniczego auta. Pracuje on z przyjemnym oporem, jest bezpośredni i łatwy do wyczucia.
Zobacz też: Pierwsza jazda: Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 KM
Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: silnik i skrzynia biegów
Do charakteru auta pasuje układ napędowy. Silnik Diesla z serii 2.0 TDI generuje aż 177 KM mocy i aż 380 Nm momentu obrotowego dostępnego od ok. 1750 obr./min. W rezultacie, ponad 1800-kilogramowa Alhambra bardzo płynnie i z werwą nabiera prędkości, a szybka autostradowa nie stanowi dla niej dużego problemu. Auto zachwyca przyspieszeniem od 90-160 km/h, stając się idealnym samochodem nawet na długie trasy. Automatyczna skrzynia biegów DSG wyposażona w 6 przełożeń zmienia biegi szybko, ale czasem zdarzają się momenty słabości i zagubienia. Niepotrzebnie przeciąga silnik na obrotach bądź opóźnia moment redukcji biegu przez co kierowca musi często wspomaga się manetkami przy kierownicy. Z tego powodu lepszym rozwiązaniem wydaję się manualna przekładnia.
Zobacz też: Test Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCI 95 KM
Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: hamulce
Aby zatrzymać rozpędzoną Alhambrę inżynierowie przygotowali dla niej układ hamulcowy nieco bardziej imponujący niż w Seacie Leonie FR 1.8 TSI. Przednie tarcze są wentylowane i mają średnicę 314 mm, a tylne lite są nieco mniejsze (282 mm). Siła hamowania jest przekonująca, ale przy w pełni załadowanym samochodzie mogłaby być większa.
Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: cena i wyposażenie
Pod względem ceny prezentowany egzemplarz na pewno nie jest tani (142 500 zł), ale biorąc pod uwagę jego przestronność, możliwości transportowe, wyposażenie i układ napędowy to cena nie powinna być zaskoczeniem. Testowany przez nas Passat 2.0 TDI 177 KM w wersji Highline kosztował ponad 180 tys. zł, dlatego Alhambra zdaje się być całkiem uczciwie wyceniona. Skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane fotele, kamera cofania, trzystrefowa klimatyzacja, system automatycznego parkowania, automatyczna skrzynia biegów, mocny silnik Diesla, reflektory bi-ksenonowe, elektrycznie otwierane tylne drzwi i klapa bagażnika, nawigacja GPS stanowią sensowne wytłumaczenie ceny Alhambry.
Zobacz też: Test Renault Kangoo Extrem: kombivan w stylu crossovera
Test Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG: opinia
Jazda tak potężnym autem jak Seat Alhambra daje naprawdę dużo przyjemności. Poczucie swobody w połączeniu z mocnym silnikiem i niezłym zawieszeniem zachęca do odbywania dalekich podróży w gronie przyjaciół czy rodziny. Świetne wyposażenie pozwala zrelaksować się w czasie jazdy oraz ułatwić manewrowanie tym 7-osobowym autem. Trudno mi to przyznać, ale Alhambra nie ma wybitnie słabych elementów wymagających zmiany czy wyraźnej poprawy. Oczywiście zawsze można liczyć na jeszcze lepsze hamulce, jeszcze precyzyjniej zestrojone zawieszenie, jeszcze bogatsze wyposażenie, ale to tyczy się w zasadzie każdego samochodu. Ten brak istotnych wad pokazuje jak mocno dopracowany i jednocześnie sensowny jest to pojazd. Gdyby nie wysoka cena jak na polskie realia to sądzę, że Alhambra mogłaby zastąpić wiele rodzinnych kombi na naszym rynku. O ile oczywiście kupujący kierowaliby się głównie funkcjonalnością a nie wyglądem samochodu.
Dane techniczne: Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG
Samochód | Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG |
Rodzaj silnika | silnik wysokoprężny z turbosprężarką |
Położenie silnika | z przodu |
Wtrysk paliwa | common rail |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa silnik | 1968 cm3 |
Układ cylindrów | rzędowy |
Moc | 130 kW (177 KM) prz 4200 obr./min |
Maks.moment obr. (NM/[obr./min]) | 380 Nm/1750-2500 obr./ min |
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): | b.d. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | automatyczna 6-stopniowa DSG |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h | 9,3 s |
Prędkość maksymalna | 208 km/h |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) | 7,3 / 5,0 / 5,8 l |
Zawieszenie kół przednich: | niezależne typu MacPherson, ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi |
Zawieszenie kół tylnych: | oś multi-link, sprężyny śrubowe i amortyzator hydrauliczny |
Układ hamulcowy | dwuobwodowy układ hydrauliczny i diagonalny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem |
Hamulce przód/ tył | wentylowane tarczowe z przodu / tarczowe z tyłu |
Tarcze hamulcowe przód (średnica) | 314 mm |
Tarcze hamulcowe tył (średnica) | 282 mm |
Wymiary (dług./szer./wys.) | 4854 /1904/ 1753 mm |
Rozstaw osi | 2919 mm |
Dopuszczalna masa całkowita | 2530 kg |
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. | 2297 |
Pojazdy gotowy do jazdy z kierowcą (kg) | 1851 kg |
Liczba obrotów kierownicy | b.d. |
Średnica zawracania | 11,9 m |
Pojemność baku | 73 l |
Cena bazowa brutto | 142 500 |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.