Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - rodzinny SUV z urokiem G klasy

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - rodzinny SUV z urokiem G klasy / Kuba Brzeziński
Biały perłowy lakier, czarne felgi z logo AMG i fotele z czerwonymi przeszyciami. Czy tak brzmi opis idealnego samochodu rodzinnego? Zdaniem Mercedesa tak. My postanowiliśmy to sprawdzić. Właśnie dlatego przed naszą redakcją stanął model GLB 250 AMG Line.

Mercedes GLB otrzymał od stuttgardzkich stylistów dość siermiężny zestaw akcentów. Lampy przednie są przesadnie wielkie, szyba czołowa i grill prawie pionowe, a tył wygląda na strasznie smutny. I o ile omówienie poszczególnych części nadwozia nie brzmi optymistycznie, o tyle opowieść o stworzonej w ten sposób całości zapowiada się już całkiem nieźle. Powód? GLB tak naprawdę wygląda trochę tak jak nowocześniejsza wersja G klasy. Tak jakby styliści wzięli kwadratową bryłę legendarnej terenówki, a następnie zeszlifowali ją tak, aby stała się bardziej obła. Skutek? Na parkingu przed blokiem GLB wygląda naprawdę dobrze.

Zobacz również: Test: Mercedes B 200 d - ma potężną zaletę. Jeździ na kropelce!

Test: Mercedes GLB - SUV ery elektronicznej

Kabina pasażerska GLB nie zaskoczy żadnego kierowcy, który miał styczność z jednym ze współczesnych Mercedesów. Co to oznacza? Dwa potężne ekrany uderzające w oczy burzą kolorów, kierownicę z grubym wieńcem dosłownie nabitą przyciskami oraz minimalistyczną konsolę z niewielką ilością przycisków. Jako że do testów otrzymałem model wykończony w zgodzie z linią AMG, miałem do czynienia z dość twardymi fotelami, w których przeszycia w alkantarze zostały wykonane za pomocą czerwonej nici. Co jeszcze można powiedzieć o siedziskach? Elektryczna regulacja jest naprawdę szeroka i pozwala idealnie dopasować kształt fotela do ciała.

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - rodzinny SUV z urokiem G klasy

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - rodzinny SUV z urokiem G klasy

Kuba Brzeziński

Niemiecki SUV oferuje dobrą jakość materiałów i spasowania - większość plastików jest miękka w dotyku. Poza tym Mercedes GLB jest niezwykle nowoczesnym autem. Monitoruje martwe pole, sprawdza czy nie dojdzie do kolizji z autem poprzedzającym, na parkingu odpala kamerę 360 stopni, podczas gdy w czasie nawigowania… innowacyjnie podaje wskazówki. Co to oznacza? Gdy kierowca dociera do skrzyżowania, na którym musi wykonać manewr, na ekranie wyświetla się mapa satelitarna. Na niej naniesiona jest strzałka - tak żeby spotęgować precyzję manewru i wskazać prowadzącemu bez żadnych wątpliwości jak powinien się zachować.

Zobacz również: Mercedes CL 55 AMG F1 miał pierwsze ceramiczne hamulce na świecie!

Test: Mercedes GLB - trochę SUV, a trochę minivan

Mercedes GLB bez wątpienia jest SUV-em. Jego kabina została jednak zaprojektowana trochę tak, jak kabina minivana. Oznacza to mniej więcej tyle, że jest wysoka, a do tego może się pochwalić rozstawem osi przekraczającym 2,8 metra. Co więcej, poczucie przestronności potęgują wysoko zarysowane siedziska w pierwszym i drugim rzędzie foteli. Bagażnik? Już w ustawieniu standardowym kufer mieści 570 litrów. To naprawdę dobry wynik, który powinien się okazać wystarczający nawet podczas rodzinnych wyjazdów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy pojemność rośnie do przeszło 1800 litrów.

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - rodzinny SUV z urokiem G klasy

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - rodzinny SUV z urokiem G klasy

Kuba Brzeziński

Pod maską testowego Mercedesa GLB pracował 2-litrowy silnik benzynowy. 4-cylindrowiec za sprawą doładowania jest w stanie zaoferować kierowcy 224 konie mechaniczne i 350 Nm momentu obrotowego. Szczególnie ważna jest druga z wartości. Czemu? Bo maksymalna jego wartość jest dostępna już przy 1800 obr./min., czyli dosłownie zaraz po starcie. SUV bardzo chętnie przyspiesza. I co ważne, jest dynamiczny nie tylko podczas ruszania spod świateł, ale i w trakcie wyprzedzania. Poza tym benzyniak został sparowany z 8-biegową przekładnią automatyczną. I ta choć podczas wolnej jazdy potrafi delikatnie poszarpywać, w ogólnym rozrachunku gładko zmienia kolejne przełożenia.

Zobacz również: Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II - 30 lat legendy!

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - jedyny problem to… spalanie!

Benzyniak robi bardzo dobre wrażenie. Ja bym go jednak nie wybrał podczas konfiguracji Mercedesa GLB. Powód? Ten dotyczy spalania. W cyklu mieszanym podczas testu auto potrzebowało ponad 9 litrów na pokonanie każdych 100 kilometrów. W mieście wynik byłby zatem o dobre dwa litry wyższy. A to oznacza spore koszty eksploatacji i potęguje wydatki związane np. z weekendowymi czy wakacyjnymi wyjazdami. Bardziej optymalną opcją staje się zatem jeden z diesli - szczególnie że jednostki Mercedesa są i mocne, i potrafią być naprawdę oszczędne.

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - rodzinny SUV z urokiem G klasy

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - rodzinny SUV z urokiem G klasy

Kuba Brzeziński

GLB to typowy Mercedes. A to oznacza, że choć auto zostało skonfigurowane w linii AMG, ma naprawdę miękkie zawieszenie. Resorowanie nie boi się nierówności czy progów spowalniających - bardzo komfortowo je pokonuje. Z drugiej strony nie przepada za szybki zakrętami. W czasie ich pokonywania zawieszenie wychyla się na boki. Układ kierowniczy? Ten został dopasowany do zawieszenia. A to oznacza mniej więcej tyle, że jest mocno wspomagany. To ułatwia manewrowanie w mieście (GLB jest wyjątkowo skrętny!), ale w naturalny sposób też ogranicza precyzję manewrów.

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - podsumowanie:

Na koniec pozostaje jeszcze jedno pytanie. Czy ćwierć miliona złotych za rodzinnego i przestronnego SUV-a z dobrym wyposażeniem i dynamicznym, 224-konnym silnikiem to nie za dużo? Nie wydaje mi się. Szczególnie że GLB nie tylko pochodzi z segmentu premium, ale i wygląda na segment premium. A to wartość dodana, której nie zignoruje żaden kierowca. I taki pogląd chyba podzielają m.in. Polacy. W końcu GLB stał się jednym z hitów sprzedaży marki ze Stuttgartu.

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 1991 cm3
  • Maksymalna moc: 224 KM (przy 5800 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm (przy 1800 - 4000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 236 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 6,9 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 52 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,2 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 8,5 litra
  • Długość: 4634 mm
  • Szerokość: 1834 mm
  • Wysokość: 1658 mm
  • Rozstaw osi: 2829 mm
  • Pojemność bagażnika: 570/1805 litrów
  • Cena: od 162 145 złotych

Test: Mercedes GLB 250 4MATIC Linia AMG - cena i wyposażenie:

  • Cena: 245 367 złotych
  • stylizacja AMG,
  • 19-calowe felgi ze stopów lekkich,
  • klimatyzacja automatyczna,
  • kamera 360 stopni,
  • system multimedialny MBUX,
  • reflektory wykonane w technologii LED,
  • elektrycznie unoszona klapa bagażnika,
  • lusterka fotochromatyczne,
  • elektrycznie składane lusterka zewnętrzne,
  • pakiet przygotowania do łączności nawigacyjnej,
  • bezdotykowy dostęp przy otwieraniu klapy bagażnika,
  • KEYLESS-GO,
  • oświetlenie ambient,
  • wyświetlacz IC 10,25”,
  • wyświetlacz multimedialny 10,25”,
  • system nagłośnienia,
  • podgrzewane przednie siedzenia,
  • aktywny asystent odległości DISTRONIC PLUS,
  • elektrycznie regulowany fotel kierowcy i pasażera.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...